صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

افزایش 19 درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای به زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی در دولت سیزدهم

رشد سهم زنان دهک‌های پایین در اشتغال

 

 

در دولت سیزدهم توانمندسازی زنان با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سکونتگاه‌های غیررسمی 19 درصد با رشد مواجه شده است.
براساس داده‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، سهم زنان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم با افزایش مواجه شده است. این موضوع باعث شده با توانمند‌سازی زنان، سهم زنان بدسرپرست، بی‌سرپرست و زنان واقع در دهک‌های کم‌درآمدی جامعه در اشتغال کشور افزایش یابد. توانمندسازی زنان و ورود آنها به مشاغل خانگی سبب شده است گرایش به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از گذشته مورد اهمیت قرار گیرد و زنان با سپری کردن دوره‌های مهارتی در هر کسب‌و‌کاری بتوانند با ایجاد اشتغالی کوچک و خانگی، بخشی از معیشت و درآمد خانوار را تأمین کنند.
بر این اساس در دو سال اول دولت سیزدهم آموزش فنی و حرفه‌ای زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی در حوزه فنی و حرفه‌ای به بیش از 10 هزار و 535 نفر دوره رسید که این میزان نسبت به سال 99 یعنی سال پایانی دولت سیزدهم حدود 19 درصد با افزایش مواجه شده است.
از ابتدای دولت سیزدهم تا سال 1401 آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زنان سرپرست خانوار ساکن در محلات حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور از 11 هزار و 33 نفر دوره به 12 هزار و 397 نفر دوره افزایش یافت. به عبارتی در دولت سیزدهم توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ساکن در محلات حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیر‌رسمی با افزایش بیش از 10 درصدی مواجه شده است. نگاهی به تقویم کشورمان نشان می‌دهد  6 مرداد مصادف با روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای است. این روز فرصتی برای اهمیت مهارت‌آموزی بین اقشار مختلف جامعه بویژه زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور است. کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای توانمندی در ورود به بازار کار یکی از الزامات جامعه است که در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خدمات آموزشی را ارائه می‌کند و منجر به تضمین در اشتغال پایدار کشور و کاهش نرخ بیکاری می‌شود. سازمان فنی و حرفه‌ای کشور زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش‌های مهارتی را به 19 گروه از جامعه ارائه می‌کند. این گروه‌های آموزشی شامل آسیب‌دیدگان اجتماعی (خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد)، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش‌آموزان  و دانشجویان، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌هایشان -زندانیان، ساکنان سکونتگاه های غیررسمی، مناطق روستایی، مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی- عشایر، کودکان کار و خیابان هستند.
زنان نیز یکی از مخاطبان این گروه‌های آموزشی هستند. به زنان در دسته‌های مختلف مهارت‌آموزی ارائه می‌شود. این گروه‌ها شامل زنان خانه‌دار، زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین و زنان سرپرست خانوار است. آموزش‌ها در دو بخش دولتی و آزاد ارائه می‌شود و به شکل مجازی، آموزش در محیط کار واقعی، کارورزی، مشارکت با سایر دستگاه‌ها، خرید خدمات آموزشی و سایر موارد اجرا می‌شود. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ارائه آموزش تخصصی انواع مهارت‌ها، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. این دوره‌ها به‌ صورت کوتاه‌مدت است که علاقه‌مندان پس از گذراندن دوره‌های مختلف، در آزمون‌ها شرکت کرده و پس از کسب امتیاز، گواهینامه  یا مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند. این سازمان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود و در حال حاضر دارای 646 مرکز ثابت دولتی و بیش از 16 هزار آموزشگاه در کشور است و همکاری نزدیکی با سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی آموزش حرفه‌ای دارد.
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز روز جامعه و شناسایی مشاغل جدید و خانگی سبب می‌شود افراد جویای کار با کسب مهارت و تجربه وارد بازار کار شده و ضمن کاهش نرخ بیکاری به پایداری اشتغال ختم شود. طبق آخرین آمار سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، در سال گذشته 779 هزار و 371 نفر دوره آموزش در بخش دولتی و 300 هزار و 640 نفر دوره آموزش در بخش غیردولتی به 12 گروه مخاطب جامعه ارائه شده است که از این تعداد حدود یک‌سوم آموزش‌ها یعنی شامل 254 هزار و 651 نفر دوره آموزش‌های دولتی و 462 هزار و 742 نفر دوره آموزش در بخش غیردولتی به زنان ارائه شده که این آمار نسبت به سال 1400 رشد چشمگیری داشته است. در سال 1400 آموزش‌های مهارتی به زنان در بخش دولتی 184 هزار و 738 نفر دوره و در بخش غیردولتی 449 هزار و 917 نفر دوره بوده است. در سال گذشته سهم زنان خانه‌دار از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از 16 هزار نفر دوره و این رقم در سال 1400 حدود 13 هزار و 500 نفر دوره بوده است.
ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زنان ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی نیز در دولت سیزدهم با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است. طبق آخرین آمارها در سال 1400 هشت هزار و 665 دوره آموزش ارائه شده که این آمار در سال 1401 یعنی همزمان با فعالیت دولت سیزدهم به 10 هزار و 535 نفر دوره رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی