صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

بحران زوال سیاستمداران امریکایی

 زهره صفاری / گفت‌و‌گوهای جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با مخاطبان خیالی در برابر دوربین‌های تلویزیونی و حالا سکوت ناگهانی و چند ثانیه‌ای میچ مک کانل، رئیس اقلیت جمهوری‌خواهان سنا در نشست با خبرنگاران، مردم این کشور را در برابر نگرانی بزرگی به نام بحران زوال قرار داده است؛ بحرانی که نشان می‌دهد پرقدرت‌ترین رهبران سیاسی واشنگتن کهنسال‌تر و ناتوان‌تر از سیاستمداران هر حکومت دموکراتیکی در جهان هستند.
به نوشته رویترز، جو بایدن 80 ساله کهنسال‌ترین رئیس‌جمهور امریکا است آن هم در شرایطی که در حدود دو دهه گذشته میانگین سنی رهبران جهان 62 سال بوده است. البته آقای رئیس جمهور همچنان از پل بیا، رهبر 89 ساله کامرون جوان‌تر است اما جای پدربزرگ گابریل بوریس یا سانا مارین رئیس جمهور شیلی و نخست‌وزیر 37 ساله فنلاند است.
در این میان شاید برای امریکایی‌ها جای امیدواری باشد که رئیس‌جمهورشان هنوز از بسیاری از نمایندگان و سناتورهای کنگره جوان‌تر است. به طور مثال میچ مک کانل 81 ساله که پس از 12 سال حضور در کنگره، باسابقه‌ترین سناتور امریکا به شمار می‌رود و به رغم سن بالا هنوز اعلام نکرده که قصد ادامه فعالیت دارد یا پس از پایان این دوره کناره‌گیری می‌کند. با این حال آنچه برای او در برابر خبرنگاران اتفاق افتاد این زنگ خطر را برای امریکایی‌ها به صدا درآورد که سلامت روان سیاستمداران کهنسالشان با اما و اگرهایی همراه است. پنجشنبه گذشته، مک کانل برای حدود چندین ثانیه حتی قدرت تکلم نداشت و مجبور به ترک سالن شد. بسیاری این اتفاق را به بستری شدن چند ماه قبل او پس از بیهوشی ناگهانی‌اش ربط داده‌اند اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. در واقع مک کانل پس از دیان فین استاین 89 ساله دموکرات دومین سناتور کهنسال کنگره است.
به باور ناظران سی‌ان‌ان، اما آنچه این سیاستمداران سن بالا را به رغم بحران‌های روانی و ذهنی همچنان در کرسی هایشان ابقا می‌کند آن است که آنچه برای رأی دهندگان امریکایی قابل اهمیت است سن و سلامت روان نامزدها نیست بلکه سیاسی بودن و شاغل بودن آنهاست.
شاید به همین دلیل دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور نیز به رغم تمامی پرونده‌های کیفری‌اش هنوز شانس پیروزی در انتخابات 2024 ریاست جمهوری را از دست نداده است و دموکرات‌ها امیدوارند جک اسمیت، بازپرس ویژه شان بتواند پرونده آشوب او در کاخ کنگره و همچنین نگهداری نامناسب از اسناد فوق محرمانه امریکا در ویلای شخصی‌اش را به نتیجه‌ای برسانند که او را پیش از انتخابات از میدان به در کنند.در تازه‌ترین اتهامات دادستانی به دونالد ترامپ، او متهم شده دستور پاک کردن تصاویر دوربین‌های مداربسته مرتبط با محل نگهداری اسناد محرمانه را داده است. این اتهام در شرایطی به او وارد شده است که تاکنون تلاش‌های وکلای مدافع او برای به تعویق انداختن رسیدگی به پرونده‌های کیفری موکلشان به بن‌بست خورده و او در آستانه انتخابات باید برای رسیدگی به پرونده اسناد دولتی در دادگاه حاضر شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی