صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دبیرشورای عالی امنیت ملی در نشست اعضا و دوستداران بریکس تأکید کرد

مقابله با یکجانبه گرایی نظام سلطه

 علی اکبر احمدیان، نماینده‌ مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که به دعوت‌ خانم خومبودزو وانتشاونی وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس به ژوهانسبورگ سفر کرده بود، با سخنرانی در چند نشست و دیدارهای دو و چندجانبه با مقامات حاضر به کشور بازگشت.
نشست این دوره دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو و دوستدار بریکس با عنوان «بررسی امنیت سایبری به مثابه چالشی در حال توسعه‌ برای امنیت جهانی» از روز دوشنبه دوم مرداد ماه در شهر ژوهانسبورگ آغاز شد.
سفر احمدیان، علاوه بر مبحث امنیت سایبری، چند محور مهم دیگر دربرداشت که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.
موضوعاتی مانند توسعه روابط با کشورهای عضو و دوستدار و پیگیری عضویت ایران از دیگر محورهای سفر احمدیان به ژوهانسبورگ بود.
 
پیشنهادهایی برای امنیت سایبری بین‌المللی
همان طور که گفته شد، سخنرانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص ماهیت و اهمیت حوزه امنیت سایبری و تهدیدات و چالش‌های این حوزه در کنار طرح پیشنهادات متنوع و راهبردی جمهوری اسلامی ایران به اعضای نشست، یکی از اصلی‌ترین محورهای سفر احمدیان بود.
مقابله با یک جانبه‌گرایی امریکا در فضای سایبر، استفاده از سامانه‌ها و سکوهای اینترنتی غیر امریکایی برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین کشورهای عضو، برگزاری تمرین‌های مشترک سایبری به‌صورت دو یا چند جانبه، همکاری در آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه امنیت سایبری، توجه به هوش مصنوعی که می‌تواند عرصه‌های جدیدی را برای امنیت سایبری پدید آورد و همکاری در خصوص ارتقای نقش کشورهای عضو در حکمرانی بر اینترنت، از جمله پیشنهادات دبیر شورای عالی امنیت ملی به اعضای این نشست بود.
به گزارش ایرنا، احمدیان همچنین درخصوص چالش‌های این حوزه و سوءاستفاده‌ها و تهدیدات امریکا علیه امنیت سایبری ایران و جهان خطاب به حضار گفت: تجربه کشور من نشان داده که امریکایی‌ها چگونه با بهره‌گیری از این امکانات تلاش کرده‌اند انواع مختلفی از مداخلات و ناامنی‌ها را در جوامع دیگر ایجاد نمایند.
فقدان قوانین عادلانه بین‌المللی در حوزه فضای سایبر موجب گردیده تا دولت امریکا با در اختیار داشتن مدیریت جهانی اینترنت و توسعه سکوهای (پلتفرم‌های) اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر، اینستاگرام و غیره، فضای سایبر بین‌المللی را قلمرو حاکمیتی خود بداند و بر حکمرانی کشورهای مختلف بویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ نماید.

 دیدارهای دوجانبه
احمدیان در این سفر، دیدارهای دوجانبه‌ای هم با مقامات مختلف کشورهای حاضر درخصوص موضوعات متنوع امنیتی و سیاسی و اقتصادی داشت؛ ازجمله دیدار با خانم خومبودزو وانتشاونی وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی که با تأکید بر مقابله با تروریسم، افراط گرایی، تحریم‌های یکجانبه و نژادپرستی و نیز حمایت ژوهانسبورگ از عضویت ایران در بریکس صورت گرفت و دیدارهایی با همتای روسی، دبیر کمیسیون سیاست خارجی چین، مشاور امنیت ملی هند و دستیار ویژه‌ رئیس جمهور برزیل که موضوعاتی مانند مقابله با یک جانبه‌گرایی اقتصادی و امنیتی امریکا، مبارزه با تروریسم و مقابله با انقلاب‌های رنگی، گسترش روابط تجاری و اقتصادی و انرژی محورمشترک آنها بود.
به طور کلی این سفر را باید گامی در جهت مقابله با یک جانبه‌گرایی نظام سلطه به رهبری امریکا در امنیت بین‌الملل و گام دیگری در راستای توازن بخشی به روابط کشورها و‌ گذار به نظم چندجانبه گرایانه ارزیابی کرد. چه آنکه تأکید بر بحث امنیت فضای سایبر به عنوان یک رکن جدید همکاری میان کشورهای مستقل از مهمترین محورهای مطرح شده از سوی دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی