حقیقت فرهنگ عاشورایی

دکتر حمید پارسانیا
جامعه‌شناس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

 در شرایطی که شرک اعتبار پیدا می‌کند، فرهنگ، هویت و ساحت ارزش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشرکان در ذیل حاکمیت شرک ارزش‌های خود را ترویج می‌دهند  که طی آن، جامعه آسیب می‌بیند. در چنین «مدینه جاهله‌ای» عقل حضور ندارد و امیال دنیوی، قدرت و لذت به صدر می‌نشیند. اما زمانی که توحید، فرهنگ و حقایق معنوی در عرصه فرهنگ حاضر باشند، امور دنیوی و ارزش‌های ناظر به آن فرصت حضور نمی‌یابند و «عاشورا» یکی از آن بزنگاه‌هایی است که عهده‌دار پیشگیری از چنین انحرافاتی در متن فرهنگ دینی و اسلامی است.
***
«حقیقت فرهنگ عاشورایی» با حقیقت قیامت پیوند خورده است. فرهنگ عاشورایی یک عالَم زنده است که با انسان‌ها تعامل می‌کند. این عالَم را انسان‌ها با فرهنگ و نوع نگاه خود می‌سازند. فرهنگ امام حسین(ع) فرهنگ حق و تسلیم شدن در برابر حق و ایستادن در برابر ظلم است. انسان همواره با یک دین زیست می‌کند و باید این دین را عظیم ببیند. «دین» شیوه زندگی و زیست آدمیان است و دین اسلام، شیوه زیست خاصی است که با دیگر ادیان تفاوت دارد. دین مجموعه‌ای از اخلاق‌ها، ارزش‌ها و تهدیدها است. معنی کوتاه دین «مراد تشریعی» است. مراد تشریعی با اراده خداوند است اما عینیت آن با اراده انسان محقق می‌شود و البته قابل تخلف است.
امام حسین(ع) وجه‌الله و چراغ الهی است و قابل خاموش شدن نیست. ایشان همه مصیبت‌ها را ذیل حکمت الهی می‌بیند و در میدان قتلگاه هم راضی به رضای خداوند هستند. این در حالی است که فرهنگ کفر و شرک، عالم را تیره نگه می‌دارد و باورمندان به خود را در شرایطی بی‌ثبات، بلاتکلیف و سرگردان رها می‌کند.
 توفیق درک «فرهنگ عاشورایی» برای امت اسلام و بشر امروز یک ضرورت است و به مثابه یک میراث از امام حسین(ع) فرا روی بشریت قرار دارد. امید آن می‌رود که خداوند «تسلیم شدن در برابر حقیقت» را فرا روی بشریت و ما را قدرشناس آن حضرت قرار دهد.
 
مکتوب حاضر، گزیده‌ای از سخنرانی دکتر پارسانیا است که در ویژه برنامه ماه محرم در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی ارائه شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه
 - شماره هشت هزار و دویست و چهل و سه - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲