صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

با تداوم سیاست خارجی موفق دولت در منطقه رقم خورد

وزیر خارجه لیبی پس از 17 سال در ایران

«نجلا المنقوش» وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی لیبی در پاسخ به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح دیروز با سفر به تهران با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
این نخستین سفر وزیر خارجه لیبی به تهران در دولت سیزدهم و همچنین پس از تحولات داخلی در این کشور است که مقدمات آن در بهار امسال و بعد از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان فراهم شد. توافق تهران-ریاض که بعد از هفت سال قطعی ارتباطات دو کشور در پکن پایتخت چین حاصل شد، روند برقراری یا بهبود روابط دیپلماتیک سایر کشورهای عربی با ایران را تسهیل کرد. لیبی یکی از چندین کشور عرب و مسلمان است که در این چند ماهه پس از حصول توافق ایران-عربستان، خواهان مذاکره با مقامات کشورمان شده و حتی تا بازگشایی سفارتخانه و اعزام سفیر به تهران هم پیش رفت. دو کشور بعد از گذشت چندین سال، در ماه‌های اخیر تصمیم به ارتقای روابط دو جانبه خود گرفته و در همین چهارچوب شاهد بودیم که لیبی سطح حضور دیپلماتیک خود در تهران را از کاردار به سفیر ارتقا داد.
حسین امیرعبداللهیان و نجلا المنقوش ششم فروردین ماه تلفنی درباره گسترش روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در این گفت‌‌‌وگو، از وزیر خارجه لیبی برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت. وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی و اعزام سفیر ایران به طرابلس نیز گفت‌وگو کرده بودند. مدتی بعد «علی جمعه حسن فضیل» به عنوان سفیر لیبی به تهران اعزام شد و مأموریت دیپلماتیک خود در جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد. هیأت دیپلماتیکی هم از سوی ایران عازم طرابلس پایتخت لیبی شد. این هیأت با استقبال مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت مستقر و دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه‌ای هم با مقامات لیبی در وزارت خارجه انجام شد. پس از سال‌ها که سفیر ایران در تونس سفیر غیرمقیم و ترددی در لیبی محسوب می‌شد، زمینه‌سازی برای ارتقای سطح هیأت دیپلماتیک ما در لیبی انجام شد و سفارت ایران در طرابلس به تازگی با استقرار تیم دیپلماتیک جمهوری اسلامی در این کشور عربی و آفریقایی فعالیت خود را مجدداً از سرگرفت.

روابط ایران و لیبی در مسیر ترمیم و توسعه
بعدازظهر دیروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار وزیر خارجه لیبی، ضمن ابراز خرسندی از برقراری امنیت و ثبات در کشور لیبی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش روابط با کشور دوست، لیبی و کمک به بازسازی این کشور اعلام داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با تشریح جایگاه واقعی زن در ایران، از سیاست‌های دوگانه غرب و بهره‌برداری سیاسی از موضوع حقوق زنان انتقاد کرد. امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار اقدام اهانت‌آمیز سوئد و دانمارک در خصوص قرآن کریم را محکوم کرد و همبستگی و اتحاد کشورهای اسلامی در سطح جهان در این زمینه را بسیار با اهمیت دانست.
وزیر خارجه لیبی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تهران، بعد از گذشت قریب به ۱۷ سال از سفر یک مقام عالی رتبه لیبیایی به کشورمان، اظهار داشت: این سفر بیانگر اراده دو کشور در جهت توسعه مناسبات فیمابین است. در این دیدار طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله فعال‌سازی کمیسیون عالی مشترک، تشکیل کمیته مشورت‌های سیاسی، تقویت روابط اقتصادی و تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی توافق کردند. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیبی با ابراز خرسندی از تحولات ماه‌های اخیر در روابط دو کشور از جمله ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک لیبی در تهران به سطح سفیر، شروع فعالیت مجدد سفارت جمهوری اسلامی ایران در طرابلس و از سرگیری خط کشتیرانی میان دو کشور، عزم و اراده مقامات دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، بویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را مورد تأکید قرار دادند و بطور مشترک اقدام اهانت‌آمیز به قرآن کریم را مردود دانستند.

جستجو
آرشیو تاریخی