گزارش «ایران» از افزایش آمار تصادفات موتورسیکلت‌ها در تابستان

۶۳ درصد از موتورسواران در تصادفات جرحی مقصر ند

مهسا قوی قلب
خبرنگار

بر اساس پژوهش‌هایی که چندی پیش توسط پلیس راهور پایتخت انجام شد، آمارهای جدید تکان‌دهنده‌ای به دست آمد که نشان می‌دهد، موتورسیکلت‌ها تا اندازه قابل توجهی در تصادفات منجر به فوت و جرح مقصر هستند. البته با گرم شدن هوا برخی از شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از این وسیله نقلیه دارند، در عین حال هم افراد در ساعات شلوغ شبانه‌روز، ترافیک کمتری را تجربه می‌کنند. حالا با این اعداد و ارقام باید این سؤال را مطرح کنیم که واقعاً دور زدن ترافیک به بهای از دست رفتن شمار بالایی از جان‌ها و نقص عضو می‌ارزد؟ چه بسا از بین رفتن یک نفر یا حتی نقص عضو یک فرد می‌تواند تمامی اعضای خانواده‌ای را با مشکلات متعددی مواجه کند. در عین حال بسیاری از افرادی که از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند متخلف هستند، این نتیجه را می‌توان از صحبت‌های سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گرفت: «در بررسی کروکی‌ها، بیش از نیمی از رانندگان متخلف فاقد گواهینامه هستند.»
از این رو می‌توانیم اذعان کنیم که رقمی در حدود 50 درصد راکبان موتورسیکلت، مهارت و تخصص کافی در کنترل این وسیله نقلیه را ندارند چون اگر داشتند، حتماً با گواهینامه رانندگی می‌کردند. با یک برآورد ساده می‌توان دلیل بالا بودن نرخ تصادفات را پیدا کرد: نداشتن گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت.
 وسیله نقلیه ناایمن موتورسیکلت دغدغه همیشگی پلیس است و به جرأت می‌توان گفت موتورسواران هر روز در معرض خطر هستند اگر بدون کلاه ایمنی تردد کنند، چراغ قرمز را به رسمیت نشناسند، سرعت و سبقت را برای خودشان مجاز بدانند، حرکات مارپیچ و لایی‌کشی را بخشی از توانمندی خود قلمداد کنند و...
سرهنگ احسان مؤمنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص به «ایران» توضیح می‌دهد: «موتورسواران همیشه عامل نگرانی و چالش پلیس بوده‌اند و در فصل تابستان این دغدغه دوچندان می‌شود، چرا که کلاه ایمنی از تجهیزات رانندگی برخی موتورسواران به دلیل گرمای هوا حذف می‌شود و چه ناگوار است که بگوییم بخش عمده‌ای از تصادفات فوتی راکبین موتور سیکلت به نداشتن کلاه ایمنی مرتبط می‌شود. کارشناسان پلیس بررسی کرده‌اند که در سنگین‌ترین تصادفات موتورسیکلت هم کلاه ایمنی می‌تواند راکب موتورسیکلت را از مرگ قطعی نجات دهد و تنها آسیب‌های فیزیکی او را تهدید می‌کند.»

رکورد ویران‌کننده و البته نگران‌کننده تصادف با موتورسیکلت
۴۹ درصد از تصادفات فوتی و ۶۳ درصد از تصادفات جرحی در دستان موتورسواران است و کار از آنجا بغرنج می‌شود که آمار می‌گوید در ۶۵ درصد از تصادفات موتورسواران خودشان مقصر هستند که معمولاً هم فاقد گواهینامه هستند و ۹۵ درصد از تصادفات فوتی موتورسواران خبر از این می‌دهد که آنها بدون کلاه‌ایمنی پشت فرمان این سیستم نقلیه کم‌ایمن می‌نشینند.
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اجرای طرح‌های ایجابی، تشویقی و فرهنگی مختلف در حوزه موتور روی آمار و ارقام تصادفات و رخدادها و در نتیجه تلفات مرتبط با موتورسواران بی‌تأثیر نبوده و آمارها نشان از این دارد که در سال گذشته با ۱۵ درصد کاهش تصادفات فوتی موتورسواران مواجه بودیم، اما این آمار برای پلیس کماکان راضی‌کننده نیست چرا که از دست دادن یک شهروند و هموطن ایرانی در هر حادثه‌ای دل همه مردم بخصوص پلیس را که با این ماجرا روزانه دست و پنجه نرم می‌کند به درد می‌آورد و تردید نکنید پلیس در این فقره خاص کوتاه نمی‌آید و با اعمال قانون برای مراقبت از جان موتورسواران اقدامات جدی‌تری را در برنامه دارد.
موتورسوار نماینده‌ای از یک خانواده و عضوی از خانواده بزرگ ایران است و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برای حفظ جان موتورسواری که خودش برای جان خودش نگران نیست هر اقدامی را که لازم باشد در برنامه خواهد داشت تا هر روز، هر ماه، هر فصل و هر سال، شاهد کاهش تخلفات و تلفات موتورسواران باشیم و موتورسواران قانونمند پایتخت بیش از همیشه در سطح شهر نمود پیدا کنند.
مؤمنی با بیان صحبت‌های فوق می‌افزاید: «از زمانی که طرح ترافیک و کنترل زوج و فرد وضع شد، بسیاری از مردم به موتورسیکلت روی آوردند. همچنین وضعیت اقتصادی و معیشتی بسیاری از افراد به گونه‌ای شد که با این وسیله امرار معاش می‌کنند. پس از کرونا نیز اقبال به استفاده از موتورسیکلت افزایش یافت، به طوری که تا چند سال پیش حدود ۵,۲ میلیون موتورسیکلت در تهران وجود داشت اما این رقم در حال حاضر به بالای ۵,۴ میلیون رسیده و بدین ترتیب با تعداد خودرو برابری می‌کند. لذا افزایش آمار تصادفات به دلیل نداشتن گواهینامه موتورسواران است. با توجه به استفاده دو برابری مردم از موتورسیکلت پس از قوانین زوج و فرد و همچنین کرونا و وضعیت اقتصادی، شرایط به نحوی شد که افراد دریافت گواهینامه را نیز دنبال نکنند. به هر ترتیب علاوه بر پیگیری این موضوع، تلاش می‌کنیم پس از بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی را نیز نهادینه کنیم چرا که بالای ۹۰ درصد تصادفات منجر به فوت به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی