سخنگوی دولت اعلام کرد

کاهش تورم نقطه به نقطه به زیر 40 درصد


علی بهادری جهرمی روز گذشته به تشریح آخرین اقدامات دولت در حوزه‌های مختلف پرداخت. وی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نطقه در تیرماه به زیر ۴۰ درصد رسیده است، گفت: دولت اجازه نمی‌دهد هیچ گونه تعرضی نسبت به حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد و نرخ‌های افزایش حقوق این قشر نشان‌دهنده اهتمام دولت است. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در واکنش به هتک حرمت دنباله‌دار قرآن کریم در کشورهای اروپایی، نشست خبری خود را با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز کرد و گفت: مطالبه اصلی جمهوری اسلامی ایران، توقف اهانت به قرآن است.
 روند نزولی نرخ رشد تورم ادامه دارد
سخنگوی دولت در ادامه به ذکر آخرین آمار از شاخص‌های اقتصادی کشور پرداخت و اظهار داشت: آخرین گزارش مرکز آمار ایران در زمینه نرخ تورم نشان از استمرار روند نزولی نرخ رشد تورم نقطه به نقطه در کشور است به طوری که در تیرماه در مقایسه با ماه قبل نزدیک به ۲.۵ درصد کاهش یافته و به زیر ۴۰ درصد رسیده است. وی بیان کرد: البته همچنان نرخ تورم بالا است اما نرخ نزولی این رشد تورم، نمایشگر آن است که مسیر تحقق و وصول به اهداف این برنامه‌ها در حال طی شدن است به طوری که از تورم ۶۰ درصدی ابتدای دولت موفق شده‌ایم به تورم نقطه به نقطه زیر ۴۰ درصدی برسیم که طبیعتاً آثار آن در تورم‌های سالانه هم قابل مشاهده خواهد بود.
سخنگوی دولت افزود: در حوزه رشد نقدینگی در طول فعالیت نزدیک به دو سال دولت از حدود ۴۲.۸ درصدی در ابتدا و آغاز فعالیت دولت در شهریور و مهرماه ۱۴۰۰ بود، خردادماه امسال براساس آخرین آمار به حدود ۲۹ درصد یعنی کاهش حدود ۱۳.۸ درصد رسیده است. وی توضیح داد: این بدان معناست در حالی که نرخ رشد نقدینگی کاهش حدود ۱۳.۸ درصدی ثبت کرده، پرداخت تسهیلات افزایش حدود ۴۵ درصدی داشته است و سه ماهه ابتدای امسال هم نرخ رشد تسهیلات افزایش حدود ۲۵.۸ درصدی داشته است. وی گفت: اینها نشان می‌دهد همزمان و پابه‌پای حرکت در جهت کاهش و کنترل نرخ نقدینگی و کنترل نرخ رشد تورم، رشد اقتصادی هم مدنظر بوده و آثار این عدم کاهش تسهیلات در نرخ رشد اقتصادی که میانگین آن به ۴.۳ درصد رسیده است، مشاهده می‌کنیم. بهادری‌ جهرمی درخصوص نرخ آمار بیکاری گفت: نرخ آمار بیکاری در فصل بهار که معمولاً چندان فصل فعالی در حوزه اقتصاد نیست، نسبت به سال گذشته با کاهش ۸.۲ درصدی مواجه بود. وی خاطرنشان کرد: آمارهای دیگر در حوزه رشد اقتصادی، تورم و نرخ بیکاری در آخرین گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی قابل مشاهده و دسترسی است و البته برای مقامات ارسال می‌شود. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این مسیر نشان از آن دارد که مشکلات موجود در حوزه تورم و گرانی، بیکاری و رکودی که قبل از این دولت وجود داشته است، بتدریج در حال برطرف شدن است.
 
ثبت رکورد در خرید گندم
از کشاورزان
سخنگوی دولت درباره آخرین آمار از خرید گندم کشاورزان اظهار داشت: خرید گندم از کشاورزان داخلی با همراهی بسیار خوب کشاورزان و با سیاست‌های موفقی که در دولت اتخاذ شد، رکورد خرید سال گذشته را رد کرد یعنی از مرز ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی  عبور کرد. بهادری جهرمی با بیان اینکه خرید گندم هنوز به اتمام نرسیده است، ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده را بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.
 
۲۴۰ طرح اولویت‌دار برای رفع تنش آبی در کشور
سخنگوی دولت درباره مشکل کم آبی در برخی مناطق اظهار داشت:‌ در ابتدای دولت، حدود ۳۰۰ نقطه با مشکل تنش آبی شناسایی شد که برای رفع آن حدود ۲۴۰ طرح اولویت‌دار در سراسر کشور از سوی دولت تعریف شد و مورد توجه ویژه قرار گرفت.
وی یادآور شد: طرح‌های جهاد آبرسانی که حدود ۱۳ هزار روستا را مدنظر قرار داده است و پیشرفت آن به حدود ۴۰ درصد نزدیک می‌شود از جمله این طرح‌ها برای تأمین و حل مسائل آبی است. سخنگوی دولت درخصوص تأمین حقابه هیرمند گفت: در این زمینه موضع‌گیری‌های دولت روشن و رسمی است و اقدامات دیپلماتیک دولت بویژه با محوریت نماینده ویژه دولت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان در حال انجام است.
 
حجم کل تجارت خارجی به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید
بهادری جهرمی درباره تجارت خارجی دولت سیزدهم نیز گفت: طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه در سال توافق هسته‌ای ۲۲ میلیارد دلار و در سال پایانی دولت قبل ۲۰ میلیارد دلار بوده اما در سال ۱۴۰۱ و با وجود تحریم‌های ظالمانه این عدد به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسید. سخنگوی دولت افزود: تجارت خارجی ما با همسایگان نیز از ۳۲ میلیارد دلار در اجرای برجام و ۳۶  میلیارد دلار در سال پایانی دولت گذشته به ۵۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
به گفته وی، تجارت با آفریقا نیز در دولت سیزدهم دو برابر شد و از ۶۰۰ میلیون دلار به ۱۲۰۰ میلیون دلار رسید. بهادری جهرمی حجم کل تجارت خارجی را در سال ۱۳۹۹ برابر ۷۳ میلیارد دلار اعلام کرد که این شاخص در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۲ میلیارد دلار افزایش یافت.
 دولت اجازه نمی‌دهد هیچ تعرضی به حقوق بازنشستگان صورت بگیرد
از سخنگوی دولت درباره برخی برداشت‌ها نسبت به بندهای مربوط به صندوق‌های بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم سؤال شد که وی توضیح داد: دولت اجازه نمی‌دهد هیچ تعرضی به حقوق بازنشستگان صورت بگیرد. بهادری جهرمی تأکید کرد: شخص رئیس جمهور به وضعیت معیشتی و حقوق بازنشستگان بسیار حساس بوده و معتقد است کسی که بازنشسته می‌شود، هزینه‌های زندگی‌اش از کارمند شاغل بیشتر است و این عبارت را به کار می‌برند که «کارمندان خرج اولاد دارند ولی بازنشسته‌ها خرج نوه‌ها را هم دارند.»
 
بحث‌ها پیرامون جابه جایی معاون وزیر کشور، مسائل حاشیه‌ای است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره جابه‌جایی معاون سیاسی وزیر کشور گفت: به جای مجلس، اول به شما توصیه می‌کنم حرف وزیر کشور را از خودشان بپرسید، هم دولت احساس می‌کند این مسائل حاشیه است هم اینکه مسأله اصلی مردم امروز معیشت است و تصمیم‌گیری‌ها باید در مورد مسائلی باشد که به اشتغال و تورم کمک می‌کند. وی گفت: تصمیم‌گیری در مورد مسئول برگزاری ستاد انتخابات برعهده وزارت کشور است و جابه‌جایی آن ۶ ماه قبل از انتخابات قابل تأمل است. بهادری جهرمی در مورد قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت گفت: هرچند مطابق صلاحیتی که مجلس شورای اسلامی به شورای رقابت داده، این نهاد مستقل است اما ضروری است با هماهنگی و تعامل با نهادهایی که مسئول مهار تورم هستند، اقدام شود یا تصمیمی اتخاذ گردد.
 
موضوع هدررفت انرژی از سوی مجلس شفاف تبیین شود
سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر رئیس مجلس در زمینه هدررفت سالانه ۱۰۴ میلیارد دلاری در بخش انرژی گفت: بحث هدررفت انرژی موضوع بسیار قدیمی در نظام حکمرانی است، مجلس اگر نگاه یا برنامه‌ای در این حوزه دارد، آن را در قالب قانون تصویب کند. اگر بناست برای هدررفت انرژی تدبیری صورت گیرد، در برنامه تعیین تکلیف شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی