صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پیش‌بینی تولید1 5 میلیون تن شکر در کشور

انبارها پر از شکر بوده و مشکلی در عرضه با قیمت مصوب آن وجود ندارد

هما همت‌خواه
روزنامه نگار

قیمت هر تن شکر در بازارهای جهانی از 520 دلار به 750 دلار رسیده است به همین دلیل نیاز است تا با افزایش تولید چغندرقند و نیشکر کشورمان، عرضه این کالای اساسی بدون هیچ خللی روبه‌رو شود، این در حالی است که در سال‌جاری به‌دلیل کمبود واردات، بازار شکر با نوسانات زیادی روبه‌رو شد ولی انبارهای این محصول در کشورمان پر است و مشکلی در عرضه با قیمت مصوب آن وجود ندارد.
 
رتبه 18 ایران در تولید شکر
در همین خصوص «علیرضا اشرف» پیش‌بینی کرد: امسال نیز همانند سال گذشته میزان تولید شکر استحصالی از مزارع چغندرقند و نیشکر حدود 5/1 میلیون تن باشد که مابقی نیاز باید از محل واردات تأمین شود که این امر نیز نیازمند تخصیص ارز است تا بازار با التهاب روبه‌رو نشود.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند ایران خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ تولید چغندرقند رتبه ۱۱، تولید نیشکر رتبه ۲۱ جهان و تولید شکر رتبه ۱۸ جهان را داراست بنابراین شکر سفید یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار ایرانی به شمار می‌رود که باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از میزان نیاز سالانه کشور نداریم زیرا آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران متفاوت است، گفت: آنچه مسلم است، نیاز سالانه کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است که از این میزان هر ساله حدود 5/1 میلیون تن شکر تولید می‌شود و مابقی کسری به میزان ۷۰۰ هزارتن باید از محل واردات تأمین شود.
اشرف اضافه کرد: کارخانجات قند ایران و همه دنیا فصل بهره‌برداری دارند به طور مثال کشت چغندرقند از مهرماه تا بهمن ماه و کشت نیشکر از آبان ماه تا فروردین ماه بوده که پس از برداشت و تحت نظارت دولت انبار و به بازار عرضه می‌شود بنابراین زمانی که تولید داخلی تمام می‌شود باید مابقی کمبود از محل واردات تأمین شود.
این مقام صنفی میزان تولید را وابسته به نگاه اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های حمایتی دولت‌ها دانست و افزود: تا سال 1392 تولید داخلی شکر ما به ۵۰۰ هزارتن رسید و از این سال به بعد این میزان حتی به ۲ میلیون تن افزایش یافت بنابراین شرایط تولید حاکی از نگاه اقتصادی دولت است.
 مشکل واردات شکر
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند ایران اظهار داشت: اکنون واردکنندگان با مشکل تأمین ارز، قیمت پایه ارزی، افزایش قیمت جهانی شکر، قیمت مصوب شکر در کشور و قیمت‌گذاری کالاهای خارجی در داخل کشور روبه‌رو هستند که همین امر کاهش واردات را نیز به‌دنبال داشته است بنابراین آنجایی که باید ورود و مصرف تنظیم شود بتدریج تحت شعاع قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شکر تولید داخلی به بازار عرضه شده است بنابراین انتظار می‌رود مشکل تخصیص و تأمین ارز این بخش هرچه سریع‌تر برطرف شود تا کسری شکر مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین شود در غیر این صورت در بازار با کمبود روبه‌رو خواهیم شد.
 
افزایش قیمت جهانی شکر
این مقام مسئول بر این باور است که با توجه به قیمت مصوب شکر در کشور و رشد قیمت جهانی این محصول واردکنندگان سردرگم هستند زیرا نمی‌دانند شکر را اگر با قیمت‌های بالاتر تأمین کنند چگونه با قیمت مصوب داخلی عرضه کنند که باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند ایران درباره گله‌مندی بنکداران از کمبود عرضه شکر در این شبکه توزیع گفت: هر ساله حجمی از شکر در شبکه بنکداری توزیع می‌شد، اکنون نیز بنکداران به‌دنبال این هستند که ۵ هزارتن شکر دریافت کنند و ۵۰ تن ۵۰ تن این محصول را به فروش برسانند، مشخص است در بازاری که تحت کنترل دولت است بخش بنکداری عقب می‌ماند مگر اینکه واردات از سوی این بخش صورت گیرد تا بتوانند شکر مورد نیاز خود را تأمین کرده و در بازار بفروشند.
وی افزود: انجمن صنایع قند ایران توصیه می‌کند، برای کنترل قیمت شکر در بازار، این کالا در فروشگاه‌های بزرگ عرضه شود تا قیمت‌ها کاهش یابد و چند برابر نشود. ممکن است تا اطلاع ثانوی این کالا در بخش بنکداری توزیع نشود و ناچار باشند همچنان این کالا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأمین کنند زیرا توزیع شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ باعث می‌شود مردم بتوانند این محصول را با قیمت مشخص و ثابت خریداری کنند.
اشرف در پایان اظهار داشت: اکنون تلاش داریم که محصول از کارخانه به طور مستقیم در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و بعد در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد و فعلاً راهکار دیگری نداریم زیرا در غیر این صورت با افزایش مجدد قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم و بعد دیگر بازار شکر از کنترل خارج می‌شود.

 

بــرش

شکر در انبارهای کشور موجود است
اشرف بر این باور است که اگر کسری شکر مورد نیاز کشور بموقع و در زمان‌بندی مناسب و طبق اجرای مقررات تأمین نشود، با سوء‌استفاده برخی، بازار با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد که این امر حتی در صورت افزایش واردات نیز قابل کنترل نخواهد بود بنابراین ما باید بتوانیم کسری نیاز سالانه کشور را از محل واردات تأمین کنیم تا جامعه بدون التهاب این دوره را بگذراند. رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند ایران با تأکید بر اینکه اکنون شکر در انبارهای کشور موجود است، ادامه داد: ما همچنان پیگیر تخصیص ارز برای تأمین شکر مورد نیاز کشور هستیم و انتظار داریم دولت هرچه سریع‌تر قبل از اینکه بازار شکر با التهاب روبه‌رو شود، ارز مورد نیاز را تأمین کند تا بازار متعادل بماند. وی درباره افزایش جهانی قیمت شکر افزود: قیمت جهانی شکر متغیر است و اخیراً با روند افزایشی نرخ این کالا روبه‌رو هستیم بنابراین تغییر نرخ در واردات این محصول مؤثر است. اشرف اظهار داشت: شکر وارداتی ما از کشورهایی که منابع مالی در آن کشورها داریم تأمین می‌شود به طوری که سال گذشته ۸۰ درصد شکر مورد نیاز کشور از هندوستان تأمین و وارد شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی