صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ناکامی پرنده‌های کی‌ یف در آسمان مسکو

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

مأموریت پهپادهای اوکراینی در مسکو با واکنش بموقع پدافندهای روسی ناکام ماند و پرنده‌های کی‌ یف پیش از رسیدن به اهداف تعیین شده سرنگون شدند.
به نوشته تاس، صبح دیروز، کی یف با ارسال دو پهپاد به مسکو تلاش کرد که تأسیسات این شهر را مورد هدف قرار دهد. وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر اظهار کرد این دو پهپاد با استفاده از سیستم‌های جنگ الکترونیکی مسدود و سپس سقوط کرده‌اند و نتوانستند خسارتی را به هدف‌های مورد نظر، ‌وارد کنند. وزارت دفاع روسیه در پی این حملات، تلاش‌های کی‌یف برای انجام عملیات پهپادی در مسکو را یک اقدام تروریستی خواند. به باور ناظران، اوکراین طی دو روز گذشته با حملات پهپادی به مسکو برای چندمین بار اثبات کرد که ژست تدافعی آن واقعی نیست. ایالات متحده و ناتو از اول جنگ تلاش کردند با ابراز عدم تجاوز به خاک روسیه چهره‌ای تدافعی و غیر تهاجمی را از خود نشان داده و برد حملات خود را به مرزهای روسیه محدود نشان دهند. از این جهت که با تأثیرگذاری مثبت بر عرصه سیاسی، حمایت‌های جهانی را به خود جلب کنند و از منظری هدف تغییر حاکمیت در روسیه را به حاشیه ببرند.
از طرفی دیگر امکان‌پذیری استفاده از تسلیحات جدید مانند سلاح‌های دور برد و بمب‌های ممنوعه‌ای چون بمب خوشه‌ای و ارسال هواپیماهای اف-16 نشان از این دارد که به رغم این ادعا، شکل جدیدی از حملات فرا مرزی علیه مسکو راه‌اندازی شده است.
در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد کریمه مورد حمله 11 پهپاد اوکراینی قرار گرفته، اما به اذعان «سرگئی آکسیونوف» رئیس کریمه، این عملیات کی یف نیز توسط جنگ الکترونیک خنثی و با سامانه‌های پدافند هوایی به بن‌بست خورده است.
پیشتر نیز‌ ۱۷ پهپاد به شبه جزیره کریمه حمله کردند که با روش مشابهی سرنگون شدند. ۱۴ تای آنها توسط جنگ الکترونیک و سه پهپاد دیگر نیز توسط سامانه‌های پدافند هوایی منهدم شدند.
عدم پیشروی مطلوب طرح ضد حمله
با وجود تبلیغات وسیع روی طرح ضد حمله و حمایت‌های همه جانبه ناتو از آن، اما به اذعان مقامات اوکراینی و امریکایی این طرح بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام شده پیش می‌رود و ممکن است دچار چالش شود. اسپوتنیک به نقل از آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گزارش داد که «ضد حمله هنوز در مراحل ابتدایی خود است و در یکی دو هفته آینده تمام نخواهد شد و تا چند ماه طول خواهد کشید.»
از سوی دیگر، کارشناسان نظامی نیز تأکید کرده‌اند که اگر اوکراین نتواند نتایج اولیه رضایتمندی را کسب کند، با بحران روبه‌رو خواهد شد. پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز طرح ضد حمله را یک طرح شکست خورده دانست که دلیل آن وجود استحکامات دفاعی محکم و قدرتمند روسیه بوده است.
در همین باره فایننشال تایمز نوشت، درحالی که غرب تلاش می‌کند رویکرد قابل قبولی از تحرکات نظامی اوکراین داشته باشد اما در گفت‌وگوهای خصوصی به نتایج احتمالی آن خوشبین نیست.
دلیل دیگری که برای این موضوع وجود دارد، روند کند تجهیز ارتش اوکراین است که در اظهارات مایک پنس، معاون سابق دونالد ترامپ و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری ایالات متحده دیده می‌شود. او طی مصاحبه با سی‌ان‌ان، روند کند ارسال سلاح توسط بایدن را مورد نقد قرار داد و طولانی‌تر شدن جنگ را خلاف منافع امریکا و نتیجه سیاست وحشتناک بایدن دانست. او هراس از تقابل مستقیم با روسیه را بر اثر طولانی‌تر شدن جنگ، ‌این گونه بیان کرد: «اگر سربازان روسی به دنبال پیروزی از مرزهای خود عبور کنند، با افراد یونیفرم پوش ما برای جنگ و دفاع روبه‌رو خواهند شد.» او با اشاره به حجم 3 در صدی بودجه نظامی امریکا برای اوکراین استدلال کرد که ارسال سلاح به اوکراین، بهترین راه برای نشان دادن این پیام به چین نیز است که امریکا رهبر جهان آزاد است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی