صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

حـــــادثه

رهگذری که بی‌تفاوت نبود
شگرد دختر 13 ساله در فرار از دست شیطان
یک دختر 13 ساله تگزاسی که توسط مرد 61 ساله ربوده شده و با او از چندین ایالت عبور کرده بود، با کمک یک تکه کاغذ توانست خود را از مهلکه‌ای که در آن گرفتار شده بود، نجات دهد. او روی کاغذ نوشت: کمکم کنید!
این دختر که در روز ششم جولای، بدون اینکه به والدینش اطلاع دهد از خانه خارج شده بود تا دوستی قدیمی را که یک سالی می‌شد به استرالیا نقل مکان کرده ببیند، اتفاقی برایش رخ داد که شاید هرگز آن را فراموش نکند.
او مشغول پیاده‌روی به سمت یک ایستگاه اتوبوس بود که مردی از ماشین نیسان سنترا، اسلحه‌ای به سمت او نشانه گرفت و دختر نوجوان را وادار به سوار شدن در ماشین کرد.
این آدم‌ربا، دو روز بعد، دختر نوجوان را از طریق نیومکزیکو و آریزونا به کالیفرنیا رساند و در طول مسیر، بارها به او تجاوز جنسی کرد.
صبح روز نهم جولای، آنها در یک خشکشویی توقف کردند. آدم‌ربا از دختر نوجوان خواست که لباسش را عوض کند و به او بدهد تا در خشکشویی لباس‌ها شسته شوند. دختر نیز در تمام طول مسیر، از ترس جان خود، با پیرمرد همکاری می‌کرده اما در فرصت طلایی رفتن آدم‌ربا به خشکشویی و بازگشتش به ماشین، کاری کرد که توانست زندگی‌اش را نجات دهد. او روی یک تکه کاغذ نوشت: کمکم کنید.
یک رهگذر، با دیدن این تکه کاغذ که به شیشه ماشین چسبانده شده بود و جدی گرفتن آن، سریعاً با پلیس تماس گرفت. وقتی پلیس در محل حاضر شد، مردی را دید که جلوی ماشین ایستاده است و دختری در داخل خودرو است که با حرکت دهانش واژه «کمک» را بیان می‌کرد.
مأموران پلیس، بعد از دستبند زدن بر دستان آدم‌ربا به بازرسی خودرو پرداختند. آنها در ماشین، یک اسلحه، تکه کاغذی که دختر نوجوان روی آن نوشته بود «کمکم کنید» و یک سوئیچ و دستبند پیدا کردند.
همچنین پلیس از احساس مسئولیت رهگذری که با آنها تماس گرفته بود، تشکر کرد و گفت «این پرونده نشان می‌دهد که شجاعت اخلاقی شهروندان چقدر می‌تواند در تأمین امنیت جامعه، نقش مهمی ایفا کند.»
اینکه والدین بیاموزند با فرزند نوجوان خود که در دنیای امروزی زندگی می‌کند، چگونه برخورد کنند، می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع برخی جرایم توسط افراد سودجو باشد. پیشنهاد می‌شود اگر پدر و مادری، درک زبان نسل جدید را برای خود دشوار می‌دانند، حتماً با مراجعه به روانشناس نوجوان، مسائل پیش آمده را مطرح کرده و از راهکارهای به‌روز برای تعامل با فرزندانشان استفاده کنند.
از سویی دیگر در این حادثه، نکته‌ای که بسیار مورد توجه قرار گرفت، نوع برخورد رهگذران با درخواست کمک دختر نوجوان بود. آنها فارغ از اینکه درخواست دختر نوجوان راست یا دروغ است، سریعاً با پلیس تماس گرفتند تا ابعاد ماجرا را پیگیری کنند و این‌گونه توانستند جان یک انسان را نجات دهند.
حساسیت داشتن نسبت به مسائل مختلف جامعه در نظر شهروندان، نه‌تنها خودشان را از آثار مثبت آن منتفع می‌کند، بلکه روند زندگی فرد یا افراد دیگر را نیز می‌تواند بهبود بخشد. بهتر است آموزش پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، از مدارس شروع شود تا خروجی مدارس، افرادی باشند که باری از دوش جامعه برمی‌دارند.

بازی فوتبال زیر تابش شدید آفتاب در آبادان حادثه آفرید
کمای فوتبالیست آبادانی در مستطیل سبز
حسام پسر 16 ساله آبادانی هنگام بازی فوتبال در لیگ آبادان در تیم کیانوش اروند به دلایل نامعلوم به کما می‌رود و در حالی که تیم پزشکی و آمبولانس در محل حاضر نبودند، به کمک دوستانش به بیمارستان منتقل می‌شود.
به گزارش روزنامه ایران، مثل همیشه آماده شد تا برای تمرین به باشگاه برود. مسئولان باشگاه اعلام کرده بودند به دلیل نبود امکانات روشنایی در زمین ورزشگاه مجبور هستند بازی را از ساعت 5 عصر در یکی از گرم‌ترین ساعات روز آغاز کنند. پدرش گفت:من همیشه با حسام به محل تمرین و مسابقات می‌رفتم اما آن روز کار زیادی داشتم و نتوانستم پسرم را همراهی کنم و وقتی خبر بیهوشی وی را به من دادند انگار همه دنیا روی سرم خراب شد.
پدر حسام یوسفی، بازیکن 16 ساله تیم کیانوش اروند در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود:پسرم بنا به اذعان مربیان فعلی و سابقش از توان و قدرت بدنی بالایی برای بازی در مسابقات فوتبال برخوردار است و به کما رفتن او به دلیل گرمی هوا یا خوردن ضربه عادی در طول بازی به بالا تنه او برای من قدری عجیب است.
او در توضیح این حادثه به خبرنگار ما گفت:عصر چهارشنبه 28 تیرماه به من اطلاع دادند که پسرم در مسابقه دچار این حادثه می‌شود و به کما می‌رود و به علت نبود آمبولانس، دوستانش او را به بیمارستان منتقل می‌کنند.
پدر این بازیکن تیم کیانوش اروند افزود:متأسفانه بعداً متوجه شدم در مسابقات لیگ آبادان و سایر شهرستان‌ها هیچ آمبولانسی در زمین مستقر نیست در حالی که همان لحظه بیهوشی پسرم اگر آمبولانس یا دستگاه اکسیژن در آنجا حاضر بود با یک اکسیژن‌رسانی ساده قطعاً کار پسرم به اینجا کشیده نمی‌شد که بعد از 5 روز همچنان در حالت کما است.
وی گفت:طبق گفته مسئولان لیگ به دلیل نبود سیستم روشنایی در ورزشگاه این مسابقات را در ساعت 5 بعد‌ازظهر برگزار کردند تا به تاریکی هوا برنخورد و در این ساعت هم گرمای هوا در بالاترین حالت خود است که نهایتاً منجر به نرسیدن اکسیژن به مغز حسام می‌شود.
پدر حسام یوسفی با گلایه از نحوه برگزاری مسابقه و کمبود امکانات در این بازی بیان داشت:طبق گفته دوستان و هم‌بازی‌های حسام یک ضربه خیلی ساده و عادی که در بازی فوتبال امر مرسومی است سبب شده او در حین بازی بیهوش شود اما نبود امکانات پزشکی در محل بازی‌ها باعث شد وضعیت نامساعد سلامتی پسر من تاکنون ادامه داشته باشد. او تأکید کرد:پسرم سابقه هیچ بیماری‌ای ندارد و این اتفاق قطعاً به برگزاری آن در زمان نامناسب و زیر گرمای وحشتناک و نبود امکانات پزشکی در محل مسابقات به صورت مستقیم ارتباط دارد. وی گفت:پسرم عشق فوتبال داشت اما اکنون سلامتی او در خطر جدی این عشق و علاقه قرار گرفته است که بخش عمده آن به تصمیمات نادرست و ناایمن بودن نحوه برگزاری این مسابقات برمی‌گردد.

جستجو
آرشیو تاریخی