صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اوج‌گیری شاخص با چراغ سبز شاخص‌سازها

ارزش معاملات در محدوده رکودی باقی ماند

 

 

در معاملات روز دوشنبه، روند نزولی شاخص کل بورس تهران متوقف شد و این شاخص با رشد 21 هزار و 507 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 998 هزار و 451 واحد رسید. در این روز شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ارتفاع همراه بود و عدد 709 هزار و 537 واحد را ثبت کرد.
در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با رشد 285 واحد افزایش ارتفاع در عدد 26 هزار و 694 ایستاد.
این رشد ارتفاع در حالی بود که معاملات بازار همچنان در محدوده رکودی قرار گرفته و ارزش معاملات خرد به زحمت تا 4.5 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
شرایطی که می‌تواند قدرت نقدشوندگی سهام را کاهش دهد و از جذابیت بازار بکاهد. با وجود این، بازار دوشنبه با نکات مثبت زیادی روبه‌رو بود.
در معاملات دیروز از 779 نماد فعال، تعداد 535 نماد در بازه مثبت قرار گرفت تنها 244 نماد کاهشی بود. از این تعداد 92 نماد در صف خرید و 40 نماد در صف فروش بودند.
فشار تقاضا در اکثریت نمادها افزایش یافت و ارزش سفارشات خرید روی تابلو بیشتر از ارزش سفارشات فروش بود. حقیقی‌ها نیز به معاملات روز دوشنبه روی خوش نشان دادند و بیش از 130 میلیارد تومان به معاملات وارد کردند. آمار نشان می‌دهد بیشتر پول‌های وارد شده به سمت سهام شرکت‌های واسطه‌گر مالی، بانک و حمل و نقل رفته است. گروه‌های چندرشته‌ای صنعتی، سیمان و استخراج کانی‌های فلزی نیز بیشترین حمایت را از طرف حقوقی‌ها داشته‌اند.
 بازار در محدوده حمایت
بازار سهام این روزها تحت تأثیر اخبار ضد و نقیض زیادی قرار گرفته است. اعمال تغییرات در نرخ انرژی و خوراک شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی‌ها و صنایع فلزاتی و سیمانی در کنار رکود قیمت‌های جهانی محصولات که قیمت‌های محصولات تولیدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد باعث شده تا بازار با نااطمینانی بالایی روبه‌رو شود.
هرچند که بخش قابل توجهی از این نااطمینانی از سمت بازارهای جهانی به بازار ایران تزریق می‌شود، اما عمده مسائل نیز از ساختارهای معیوب حاکمیتی خود شرکت‌ها سرچشمه می‌گیرد. موضوعی که سازمان بورس این روزها توجه ویژه‌ای به آن نشان داده و با برگزاری جلسات آموزشی در جهت ارتقای سطح حاکمیت شرکتی در شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، سعی در بهبود رابطه سهامداران و مدیریت صنایع است.
بنا به گفته کارشناسان، حاکمیت شرکتی ساختاری است که از طریق آن اهداف شرکت تنظیم و روش‌های دستیابی به آن اهداف و نظارت بر عملکرد تعیین می‌شوند.
حاکمیت شرکتی به دنبال ارتقای عدالت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری در شرکت بوده و به رابطه بین شرکت و سهامداران و در سطح بالاتر به رابطه بین شرکت و جامعه اشاره دارد.
براساس اصول حاکمیت شرکتی، اعضای هیأت مدیره درخصوص موضوعاتی که دارای آثار مالی بااهمیتی بر شرکت بوده یا مشمول قانون تجارت، قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، باید پس از استماع گزارش بالاترین مقام مالی شرکت تصمیم‌گیری کنند.
همچنین حسابرس مستقل شرکت باید درخصوص رعایت استقرار و به‌کارگیری سیستم کنترل‌های داخلی مناسب و اثربخش از سوی شرکت، اظهار نظر کند و هیأت مدیره نیز باید سازکاری را طراحی و پیاده‌سازی کند که از رعایت کلیه قوانین و مقررات درخصوص دارندگان اطلاعات نهانی اطمینان حاصل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی