صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

با رأی نمایندگان به حذف انتخابات تناسبی، ممکن شد

انتخابات امسال با قانون جدید

 انتخابات مجلس امسال با قانون جدید برگزار می‌شود. طرح اصلاحی قانون انتخابات که روند تقنین آن در گرو مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت با ماده 53 یعنی تناسبی شدن انتخابات مانده بود، روز گذشته با رأی مجلس به حذف این ماده برای اجرایی شدن در انتخابات پیش‌رو آماده شد. نمایندگان در جلسه علنی دیروز در جهت رفع ایراد هیأت عالی نظارت با 142 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه به حذف تناسبی شدن انتخابات رأی موافق دادند. پس از آن هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از آنجا که ماده 53 تنها ماده مورد اختلاف این طرح بود با تدبیر مجلس و حذف ماده مورد اختلاف زمینه اجرایی شدن اصلاح قانون انتخابات فراهم شد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هادی طحان نظیف در ادامه تصریح کرد که این قانون اصلاح شده از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست و انتخابات پیش‌رو با قانون جدید و بروزرسانی‌شده برگزار می‌شود.

پیش ثبت نام، نخستین تغییر روند انتخابات
نخستین تغییر ناشی از لازم الاجرا شدن قانون جدید برای انتخاباتی که قرار است دوازدهم اسفند ماه برگزار شود، اضافه شدن مرحله پیش ثبت نام به مراحل اجرایی انتخابات و ثبت نام داوطلبان است. چه اینکه ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح روند برگزاری انتخابات دوره دوازدهم مجلس بر اساس قانون جدید، گفت: یکی از تفاوت‌های قانون جدید انتخابات مجلس این است که از داوطلبان نمایندگی در قوه مقننه پیش ثبت نام صورت می‌گیرد. به این نحو که وزارت کشور از 70 تا حداکثر 100 روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی، دستور شروع فرایند انتخابات را می‌دهد و داوطلبان ظرف مدت 7 روز باید مدارک خود را تحویل دهند تا دستگاه‌های ذی ربط استعلامات مربوطه را انجام دهند.
وی با بیان اینکه مدارک تحصیلی از وزارت علوم و فناوری، تأیید استعفای افراد از سمت‌های احصا شده در قانون از سازمان امور استخدامی و سوابق قضایی افراد از دادستانی کل استعلام می‌شود، افزود: با انجام پیش ثبت نام، اشکالات در مدارک و سوابق قضایی پیش از ثبت نام اصلی بررسی می‌شود و به داوطلب گفته می‌شود که ثبت نام اصلی را انجام ندهد که با خوردن مهر رد صلاحیت برای حضور در پست‌های دیگر به مشکل نخورد.

آمادگی وزارت کشور برای اجرای قانون جدید
رئیس ستاد انتخابات کشور هم برای اجرایی شدن قانون جدید اعلام آمادگی کرد. محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته با اعلام برگزاری موفقیت‌آمیز اولین مانور آزمایشی سامانه پیش ثبت نام در سطح کشور از آمادگی کامل برای تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون جدید انتخابات خبر داد. به گزارش ایرنا، غلامرضا با بیان اینکه این قانون، با هماهنگی شورای نگهبان از زمان ابلاغ، لازم‌الاجرا می‌شود و اولین و فوری‌ترین اقدام، نوشتن آیین‌نامه اجرایی آن است، تأکید کرد: با توجه به تغییرات قانون جدید انتخابات، برخی موعدهای زمانی هم تغییر خواهد کرد که جدول مواعید زمانی را با هماهنگی شورای نگهبان ابلاغ خواهیم کرد و در نخستین فرصت ممکن، طی اطلاعیه‌ای به مردم اعلام می‌شود؛ برنامه‌های آموزشی در این زمینه را نیز از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در دستور کار داریم. بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور مهلت زمانی پیش ثبت نام، ۷ روز از تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ است و سیم کارت اقدام برای پیش ثبت نام باید به نام خود داوطلب باشد. بر این اساس تدابیری اندیشیده شده که در اولین فرصت پس از ابلاغ قانون، داوطلبان، آموزش لازم را ببینند و از طریق نسخه موبایلی (اپلیکیشن پیش ثبت نام) ثبت نام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی