صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاهش حجم و ارزش هفتگی معاملات بورس کالای ایران

حجم معاملات بازار فیزیکی 11 درصد کاهش یافت

بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران در هفته چهارم تیرماه نشان می دهد، جمع ارزش معاملات در چهار بازار فیزیکی، آتی ، اختیار معامله و آتی به حدود 37 هزار و 189 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با هفته قبل از آن حدود 5.8 درصد کاهش یافته است.
در بورس کالای ایران، بازار فیزیکی بیش از 97 درصد از حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص می دهد و هرچند ارزش معاملات در سه بازار دیگر بورس کالا افزایشی بود اما کاهش 6.1 درصدی ارزش معاملات در بازار فیزیکی منجر به کاهش آمارهای جمعی هفتگی شد.
براساس آمار منتشر شده از معاملات بازار فیزیکی، در تالار صنعتی 2 میلیون و 540 هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفته که حدود 15 درصد از حجم ثبت شده در هفته قبل از آن کمتر است.
همچنین حجم معاملات در تالارهای پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و فرعی به ترتیب 5.7 و 41 درصد افزایش داشته است.
از نظر ارزشی نیز تالار صنعتی با حدود 24 هزار میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. ارزش معاملات این تالار در مقایسه با هفته قبل از آن 11.5 درصد کاهش یافته است.
 
فلزاتی‌ها با صدر معاملات هفتگی به بازار فیزیکی بازگشتند
براساس آمار منتشر شده از طرف بورس کالای ایران، در هفته گذشته شرکت‌های فلزاتی در صدر بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.
به این ترتیب، فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۳۷۸ هزار و ۷۷۰ تن ورق گرم، تختال، ورق سرد و ورق گالوانیزه به ارزش ۹ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان در رتبه نخست و ملی صنایع مس ایران با فروش ۱۱ هزار و ۱۷۰ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، سولفور مولیبدن و اکسید مولیبدن به ارزش ۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان، در رتبه دوم ایستاد.
همچنین پالایش نفت اصفهان با فروش ۹۴ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک، گوگرد گرانوله و آروماتیک سنگین به ارزش بیش از یک هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان سوم شد.
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ثبت معامله ۲۷۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش بیش از یک هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان و
شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با ثبت معامله ۹۰ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش بیش از یک هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان در رتبه‌های چهارم و پنجم ایستادند.
ذوب آهن اصفهان ۳۵ هزار و ۳۳۸ تن میلگرد و تیرآهن را به ارزش بیش از ۷۹۶ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. پالایش نفت بندرعباس با فروش ۵۲ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین به ارزش بیش از ۷۱۲ میلیارد تومان هفتم شد.
مقام هشتم معاملات این هفته به آلومینای ایران با ثبت معامله ۳۴ هزار و ۱۵۰ تن اکسید آلومینیوم و شمش آلومینیوم به ارزش بیش از ۷۱۰ میلیارد تومان رسید.
معدنی و صنعتی چادرملو نیز با فروش ۱۸۱ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش بیش از ۶۸۴ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد.
و در آخر پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت معامله ۱۳ هزار و ۷۲ تن پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و نساجی و نخ پلی‌استر در گریدهای مختلف و ثبت ارزش بیش از ۶۳۰ میلیارد تومان دهم شد.
باید توجه داشت که طی سال‌های گذشته گروه سیمانی همواره در رتبه نخست بیشترین حجم معاملات بازار فیزیکی قرار داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی