صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

ورود پیکر ۱۸ شهید تازه تفحص‌شده از مرز شلمچه

همزمان با ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان، پیکر مطهر ۱۸ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد خاک ایران اسلامی شد و مورد استقبال مردم مرزنشین قرار گرفت. سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح  با بیان اینکه پیکرهای شهدا از مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شلمچه و شرق دجله تفحص شده‌اند، گفت:  این شهدای والامقام از  عملیات والفجر یک، عملیات خیبر، عملیات بدر و کربلای 4 و 5 هستند.

 

آیت‌الله حسن صانعی درگذشت

آیت الله حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در سن ۸۹ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا، آیت‌الله حسن صانعی متولد ۱۳۱۳ در نیک‌آباد اصفهان بود که در سال ۱۳۶۲ متعاقب حکم امام راحل به عنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد. او همچنین با حکم رهبر انقلاب اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده بود. مرحوم آیت الله حسن صانعی با شروع‌ مخالفت‌های امام راحل علیه حکومت پهلوی‌ در آبان‌ ۱۳۴۳ فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و پس از تبعید امام(ره)‌ به‌ خارج‌ از کشور به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ داد.در سال ۱۳۵۲ به‌ علت‌ تداوم‌ فعالیت‌های سیاسی‌ از سوی ساواک‌ قم دستگیر و به‌ سه‌ سال‌ تبعید در مشکین‌شهر محکوم‌ شد که به‌ علت تداوم فعالیت‌هایش علیه حکومت پهلوی از سال ۱۳۵۳ محل تبعیدش به شهرستان‌ مرند تغییر یافت. او پس از اتمام دوران تبعید در ۱۳۵۵ به‌ قم‌ بازگشت و مجدداً فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را ادامه داد و در جریان‌ تظاهرات ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶ که‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌ اطلاعات‌ به‌ امام‌ راحل برگزار شد، یکی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ این تظاهرات بود. وی برادر بزرگتر آیت‌الله یوسف صانعی بود.

 

تعیین مجازات نباید موجب وهن شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست  اخیر شورای عالی قوه قضائیه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، ضمن تأکید بر ضرورت نظارت دیوان عالی کشور بر احکام اظهار داشت: مجازات باید متناسب، عاقلانه و اثربخش باشد؛ تعیین مجازات نباید به گونه‌ای باشد که موجب وهن شود؛ اگر مجازات تعیین شده، وهن دستگاه قضایی باشد، از اثرگذاری لازم برخوردار نخواهد بود. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: مجازات تعیین شده باید هم برای محکوم و هم برای فردی که از حکم مطلع می‌شود، اثرگذاری داشته باشد؛ در اینجاست که عدل و تدبیر قاضی جلوه‌گری می‌کند؛ در اینجاست که قاضی باید مقتضیات را بسنجد و عاقلانه عمل کند. اژه‌ای همچنین اظهار داشت: در خصوص مقوله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و مقوله عفاف و حجاب، قوانین موجود توسط معاونت حقوقی جمع‌بندی شده است؛ لذا رؤسای کل دادگستری‌ها بر مبنای این قوانین عمل کنند و قضات ویژه‌ای را نیز تعیین کنند؛ تا زمانی که لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب و تبدیل به قانون شود، ما باید بر اساس قوانین فعلی در این حوزه عمل کنیم.   وی با اشاره به موضوع ممنوع‌الخروجی‌ها گفت: در جامعه این ذهنیت ایجاد شده که فقط دستگاه قضایی افراد را ممنوع‌الخروج می‌کند حال آنکه این ذهنیت اشتباه است و دستگاه‌های دیگر نظیر بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و ... نیز افراد را به دلایل مختلف ممنوع‌الخروج می‌کنند؛ لذا این موضوع باید برای جامعه تبیین شود؛ از سوی دیگر، چنانچه فردی از ناحیه قوه قضائیه ممنوع‌الخروج می‌شود، پس از رفع ضرورت، ممنوع‌الخروجی او نیز ملغی شود؛ همچنین فردی که ممنوع الخروج می‌شود  به غیر از موارد استثنایی حتماً مطلع سازیم. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که هر فردی را بنا بر هر خواسته‌ای ممنوع‌الخروج نکنیم.

 

ناتو عامل ترویج ناامنی

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه درباره نقش ناتو در منطقه گفت:حضور ناتو در افغانستان بر همه ثابت کرد ناتو نه‌ تنها امنیت‌ساز نیست، بلکه به‌عنوان عامل ترویج ناامنی نیز عمل می‌کند. وی اضافه کرد:حاصل بیست سال حضور کشورهای عضو ناتو در افغانستان ۴۵ برابر شدن تولید مواد مخدر در این کشور بود.
باقری که برای برگزاری دور جدید رایزنی‌های سیاسی با همتای لهستانی در ورشو به سر می‌برد، در دیدار با تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم لهستان با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان اظهار داشت:ابتکار راهبردی تهران و ریاض نشان داد کشورهای منطقه از بلوغ سیاسی لازم برای حل‌وفصل مشکلات درون منطقه برخوردارند. باقری با اشاره به استقبال همه بازیگران سیاسی از توافق ایران و عربستان گفت:تنها موجودی که از تعامل تهران و ریاض نگران شد و حتی نتوانست ناراحتی و دلمشغولی خود را پنهان کند، رژیم اشغالگر قدس بود، چراکه ماهیت آن بر تنش و بی‌ثباتی بنا شده و تنها عامل ناامنی و آشوب در منطقه است.

جستجو
آرشیو تاریخی