صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هشت - ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ثبات قیمت گوشت قرمز در زمستان با خرید تضمینی دام از عشایر

وزارت جهاد کشاورزی بدون محدودیت دام عشایر را خریداری خواهد کرد

تأمین 25 درصد گوشت قرمز توسط عشایر جامعه عشایری کشور با جمعیت 1.2 میلیون نفری 25‌درصد گوشت قرمز و 35‌درصد صنایع دستی کشور را تأمین می کنند

امین محمودی
روزنامه نگار

قیمت گوشت قرمز در زمستان سال گذشته به دلیل کمبود عرضه دامداران با افزایش 40 درصدی روبه‏رو شد که این امر نارضایتی مصرف‏کنندگان را در پی داشت؛ از این رو وزارت جهاد کشاورزی در کوتاه‏مدت اقدام به واردات گوشت قرمز کرد تا بازار را تنظیم کند.
با این حال اما نیاز به برنامه‏ای بلندمدت برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز در زمستان سال‏جاری بیش از پیش احساس می‏شد که برای این امر نیز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید تضمینی گوشت قرمز از عشایر کشور کرده است.
در حال حاضر عشایر کشورمان 48 درصد دام سبک از جمعیت دامی کشور را در اختیار دارند و سالانه نقش مهمی در تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و لبنیات به عهده دارند.
خرید تضمینی گوشت تولیدی عشایر
رئیس سازمان امور عشایری وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تضمینی گوشت قرمز تولید عشایر و کوچ‏نشینان در کشور خبر داد.
«سیاوش احمدی» میرقائد تأکید کرد: یکی از اقدامات در راستای ارتقای زیست عشایر ساخت سرپناه ایمن است، وضعیت خاص معیشتی عشایر و قرار گرفتن در چادرها در شرایط مختلف جوی، موجب افزایش مخاطرات می‏شود و خسارات قابل ملاحظه‏ای می‏بینند، از این رو ساخت سرپناه ایمن از جهت کاهش مخاطرات، کاهش خطر حیوانات، افزایش شرایط بهداشتی و رفاه عشایر اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: خوشبختانه یکی از مصوبات سفر در خصوص تأمین نهاده‏های دامی، دستور داده شده که به‏صورت خرید قراردادی با در اختیار گذاشتن نهاده‏های دامی به عشایر و خرید محصولات دامی و گوشتی آنها توسط شرکت پشتیبانی امور دام بتوان از عشایر حمایت کرد تا نهاده‏های مورد نیاز خود را تأمین کنند.
رئیس سازمان عشایر کشور با بیان اینکه جامعه عشایری کشور با 1.2 میلیون نفر جمعیت، 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی کشور را تأمین می‏کنند، اظهار کرد: عشایر به دلیل تولید گوشت قرمز یکی از عاملان مهم تأمین امنیت اقتصادی و غذایی کشور هستند و از این جهت بسیار اهمیت دارند. به دلیل پیدا نشدن موقعیت فروش محصولات عشایر و دغدغه آنان، به دستور رئیس‏جمهور خرید تضمینی گوشت تولیدی عشایر در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی خواهد شد.
جلوگیری از جهش قیمت گوشت قرمز در زمستان با خرید تضمینی دام از عشایر
فضل خرم نیز در گفت‏و‏گو با «ایران اقتصادی» در خصوص طرح خرید تضمینی دام از عشایر گفت: تولید قراردادی یا خرید تضمینی دام درخواست چندین ساله عشایر کشور بوده که در سال‏جاری نهایی شده است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران خاطرنشان کرد: با این کار عملاً تولیدکنندگان جامعه عشایر بدون دغدغه مالی و تأمین نهاده مورد نیاز دام به تولید خواهد پرداخت و در بازه زمانی مشخص نیز دام خود را به بازار عرضه خواهد کرد.
وی افزود: بنابراین طرح خرید تضمینی دام از عشایر دو مزیت ویژه دارد به طوری که جامعه عشایری از جوانب مختلف تولید آسوده‏خاطر خواهد بود و دولت نیز به این یقین خواهد رسید که در بازه زمانی مشخصی دام در اختیار دارد که به بازار عرضه کرده و آن را تنظیم کند.
خرم تصریح کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن این طرح در سالیان گذشته این بود که آیین‏نامه معاملات دولت مانعی جدی برای خرید دام از عشایر بود به طوری که برای این امر جامعه عشایری ضمانت‏نامه بانکی می‏داد، این در حالی است که عشایر کشور توان این کار را نداشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران در ادامه گفت: در وضعیت فعلی با موافقت‏های صورت گرفته توسط جامعه عشایری و وزارت جهاد کشاورزی، جامعه عشایری با چک صیادی می‏تواند این کار را انجام دهد.
وی در خصوص اجرایی کردن این طرح نیز اظهار کرد: قرار است هفته آینده توافقنامه نهایی بین وزارت جهاد کشاورزی و جامعه عشایری صورت پذیرد که با توجه به این توافقنامه محدودیتی برای خرید دام عشایر توسط وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد، هر چند که جامعه عشایری 2 میلیون رأس را پیشنهاد داده بود.
خرم در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه قیمت دام و گوشت قرمز افزایش یافته، قرار است وزارت جهاد کشاورزی به دامداران نهاده داده و در عوض دام دریافت کند که این امر می‏تواند به پروار شدن و افزایش وزن دام عشایر کمک کرده و سود بیشتری عاید دامدار شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران با اشاره به اینکه این طرح سبب اعتماد دوباره جامعه عشایری به دولت و وزارت جهاد کشاورزی می‏شود، افزود: قطعاً ضوابط نهایی این طرح نهایتاً تا پایان مردادماه به جامعه عشایری و سازمان‏های جهاد کشاورزی استان‏ها ابلاغ خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک طی 4 ماه و در پایان فصل پاییز دام زیادی به دولت تحویل داده خواهد شد تا دولت آنها را در زمستان به بازار عرضه کرده و جلوی شوک قیمتی در این فصل را بگیرد، چون در زمستان معمولاً با کاهش عرضه دام به بازار روبه‏رو هستیم.
خرم اظهار کرد: اولین سالی است که پس از 5 سال دام مازاد در جامعه عشایری وجود ندارد که دلیل این امر به عرضه گسترده دام مولد در سال گذشته و خشکسالی بر می‏گردد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‏های عشایری دامداران متحرک ایران در خصوص قیمت دام سبک عنوان کرد: هم اکنون قیمت بره 185 تا 190 هزار تومان، بز و بزغاله 175 هزار تومان، شیشک گوسفند 175 هزار تومان و گوسفند نیز 150 هزار تومان است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی