صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اخبار

بانک‌ها برای تعبیه زیرساخت‌های مبارزه با پولشویی ۴ ماه فرصت دارند

رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد طی بخشنامه‌ای به مؤسسات مالی ۴ ماه فرصت داد تا زیرساخت‌های اعمال محدودیت برای افراد مظنون به پولشویی را ساماندهی کنند. به گزارش مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، «هادی خانی» رئیس این مرکز طی بخشنامه‌ای به تمامی مؤسسات مالی و اعتباری اعلام کرد که حداکثر ۴ ماه فرصت دارند نسبت به ساماندهی و به روزرسانی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری خود جهت اعمال محدودیت‌های ابلاغی مرکز اطلاعات مالی مرتبط با اشخاص مظنون به پولشویی موضوع مواد ۸۳ تا ۸۵ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی اقدام کنند. وی تأکید کرد: براساس این بخشنامه تمامی ساماندهی‌ها و به روزرسانی‌ها با هماهنگی معاونت فناوری اطلاعات مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرد. خانی هدف این اقدام را جبران تأخیر در اجرای قانون مبارزه با پولشویی و تقویت جبهه مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: در صورت عدم اقدام مقتضی در این خصوص از سوی مؤسسات مالی و اعتباری، برابر تبصره ماده ۷ قانون مبارزه با پولشویی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

 

 اوراق اختیار فروش 8 نماد بورسی
منتشر می‌شود

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی را روی سهام برخی شرکت‌ها با هدف تأمین مالی منتشر کند.
صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی روی سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس (پارس)، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، بانک ملت (وبملت)، ارتباطات سیار ایران (همراه)، مخابرات ایران (اخابر)، بانک تجارت (وتجارت)، بانک صادرات ایران (وبصادر) و گروه بهمن (خبهمن) را با هدف تأمین مالی منتشر کند. عرضه این اوراق از روز شنبه (۳۱ تیر ماه) در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌شود. در این زمینه «قادر معصومی خانقاه»، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود: از ابتدای هفته بعد، به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال (۵ همت) اوراق تبعی از نوع تأمین مالی در بازار توسط این صندوق منتشر می‌شود.
وی گفت: پنج هزار میلیارد تومان تأمین مالی بابت حمایت از بازار و همچنین پرداخت بخشی از تعهدات صندوق به شرکت‌های کارگزاری انجام خواهد شد. به گفته معصومی خانقاه، سال گذشته نیز ۲ همت اوراق تبعی از نوع تأمین مالی برای حمایت از بازار توسط این صندوق منتشر شد.

 

20 درصد سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن محقق شد

از ابتدای امسال، بانک‌ها به ۲۰ درصد از تعهدات خود در خصوص تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن عمل کرده‌اند. سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها از ۸۱۸ هزار میلیارد تومان تعهد دو سال گذشته خود برای تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن فقط ۱۳۴ هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده‌اند. «ابوالفضل نوروزی»  افزود: در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن یعنی از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ که قرار بود بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت کنند، میزان عمل به تعهدات بانک‌ها فقط ۱۸ درصد بود. سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین گفت: در سال دوم اجرای قانون جهش تولید مسکن یعنی از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ بانک‌ها باید ۴۵۸ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کنند. به گفته نوروزی، بانک‌ها از ابتدای امسال به ۲۰ درصد از تعهدات خود در خصوص تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن عمل کرده‌اند. سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین گفت: مهم‌ترین چالش بر سر راه احصای آمار خانه‌های خالی، اطلاعات به روز شده مالکیت است که هنوز سازمان ثبت اسناد و املاک این اطلاعات را در اختیار این وزارتخانه قرار نداده است.

جستجو
آرشیو تاریخی