صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رئیس‌جمهور سابق امریکا اذعان کرد بازرس پرونده 6 ژانویه او را با «اتهامات جنایی فدرال» محاکمه خواهد کرد

ترامپ در بن‌بست قانون

زهره صفاری
خبرنگار

آن‌طور که به نظر می‌رسد بازپرس ویژه پرونده دونالد ترامپ برای محکوم کردن او عجله زیادی دارد و رئیس‌جمهور سابق امریکا نیز این را به خوبی درک کرده است. ترامپ که چند هفته قبل برای رسیدگی به پرونده نگهداری نامناسب از اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده دولتی در دادگاه حاضر شده بود، این‌بار برای آشوب 6 ژانویه 2021 احضاریه‌ای دریافت کرده که خودش مطمئن است راه گریزی از آن ندارد و اگر پایش به دادگاه برسد، به احتمال بسیار قوی محکوم و بازداشت خواهد شد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ روز یکشنبه از طریق وکیلش در جریان این احضاریه قرار گرفت و آن‌طور که خودش در شبکه اجتماعی شخصی‌اش نوشته بازپرس جک اسمیت، مقام منصوب شده برای رسیدگی به اتهامات او در اتفاقات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، تنها 4 روز به او برای معرفی به دادگاه فرصت داده است و به احتمال فراوان تمام این فرایند معنایی جز بازداشت و محکومیت او نخواهد داشت. این احضاریه همچنین برای اولین‌بار در دو سال گذشته نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سابق امریکا که خواهان حضور در انتخابات 2024 است با اتهامات جنایی فدرال مواجه است و به احتمال بسیار زیاد توسط دادگاه محکوم می‌شود. این به آن معنا است که اگر این اتفاق رخ دهد، وی نخستین رئیس‌جمهور سابق امریکا خواهد بود که به خاطر چنین جرمی محکوم می‌شود. این در حالی است که هنوز پرونده کشف اسناد طبقه‌بندی شده دولتی در ویلای شخصی ترامپ باز و بازپرس جک اسمیت در حال رسیدگی به آن مورد است، اما آنچه مسلم است این محکومیت می‌تواند آینده سیاسی ترامپ را نابود کند و به باور کارشناسان سیاسی به احتمال بسیار شانس دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه را برای انتخابات 2024 پایین بیاورد. با این حال به نوشته سی‌ان‌بی‌سی نیوز، تلاش وکلای ترامپ برای موکول کردن رسیدگی به این پرونده‌ها به بعد از انتخابات نتیجه‌ای نداشته است و دادستانان پرونده نیز با آن مخالفت کرده‌اند.
چند ساعت پس از علنی شدن این احضاریه توسط خود ترامپ، وکلای او اعلام کردند گرچه دادگاه میشیگان از اعلام جرم علیه 16 نفر دیگر در پرونده آشوب 6 ژانویه خبر داده است اما هنوز هیچ‌یک از متهمان شاخص این پرونده مانند رودی جولیانی، وکیل شخصی رئیس‌جمهور سابق و بنارد کرک، رئیس پلیس سابق نیویورک که برای جولیانی کار می‌کرد، احضاریه‌ای مشابه ترامپ دریافت نکرده‌اند. در عین حال نه کاخ سفید و نه جک اسمیت درباره این پرونده اظهارنظری نداشته‌اند.
 
ترامپ هنوز اعتراض را حق خود می‌داند
هر چند بازپرس ویژه دموکرات‌ها برای رسیدگی به پرونده رئیس‌جمهور سابق حاضر به کوچک‌ترین نرمشی در قبال متهم جنجالی‌اش نیست اما دونالد ترامپ نیز با وجود اینکه بن‌بست را پیش‌رویش می‌بیند، نمی‌خواهد به راحتی میدان رقابت را برای رقیبش خالی کند.
وی در پست اخیرش در شبکه اجتماعی تروث نوشت:«جک اسمیت دیوانه، بازپرس تعیین شده حزب دموکرات جو بایدن، یکشنبه شب بار دیگر احضاریه‌ای فرستاده و در آن نوشته است که من یکی از اهداف تحقیقات 6 ژانویه هستم و 4 روز به من فرصت داده‌اند که خود را به دادگاه معرفی کنم. این همیشه معنایش بازداشت و محکومیت است.»
این اظهارنظر تند ترامپ درباره اسمیت از آنجا نشأت می‌گیرد که او یک‌بار دیگر نیز در ماه مه به خاطر پرونده نگهداری نامناسب از اسناد محرمانه دولتی از سوی این بازپرس احضار شده بود، اما به‌رغم تمام اتهاماتی که به ترامپ وارد است و حتی شهادت مقام‌های نزدیک به او مانند مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور سابق در تحقیقات آشوب 6 ژانویه، او همچنان در شبکه اجتماعی‌اش بر دفاع از اقدامات خود برای تحریک هوادارانش و اعتراض به نتیجه انتخابات تأکید دارد و حتی آن را قانونی می‌داند. او در این باره نوشت:«براساس قانون اساسی امریکا، من به نتایج انتخاباتی که شکی در تقلب و دزدی آرا در آن ندارم، حق اعتراض دارم. همان‌طور که دموکرات‌ها در سال 2016 علیه من اعتراض کردند و بسیاری دیگر نیز در دوره‌های قبل انتخابات انجام داده‌اند.»
 دست به دامان جمهوری‌خواهان
دونالد ترامپ در فرصت 4 ماهه تا حضور در دادگاهی که شاید بازگشتی از آن نداشته باشد، برای حمله به دادگاه و جک اسمیت، بازپرس ویژه این پرونده، از مهره‌های شاخص جمهوری‌خواهان کمک گرفته و به نوشته سی‌ان‌ان دیدارهایی نیز با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا و کلر الیس استفانیک، دبیر شورای جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان داشته است. مک کارتی پس از این مذاکرات موضع سختی در قبال دادستانی امریکا گرفت و گفت: «به نظرم عموم امریکایی‌ها از این رفتارها خسته شده‌اند. آنها به دنبال عدالت برابر هستند. اینکه آنها از ابزار قانون برای کنار زدن مخالفان سیاسی‌شان استفاده می‌کنند اشتباه است.»
در همین حال ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا و اصلی‌ترین رقیب ترامپ برای انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری از جبهه جمهوری‌خواهان نیز درباره این احضاریه به نیویورک‌تایمز گفت:«آقای ترامپ قربانی سیاسی شدن سیستم قضایی شده است. آنها الگویی را دنبال می‌کنند که در آن مهره‌های شاخص جمهوری‌خواهان را به منتقدان او بدل کنند و هواداران رئیس‌جمهور سابق را بیش‌ازپیش به خشم آورند.»
در همین حال بسیاری از کارشناسان این موضع‌گیری‌های جمهوری‌خواهان را بی‌دلیل نمی‌دانند و معتقدند آنها نگران جایگاه حزب هم هستند. مت داله، استراتژیست جمهوری‌خواهان معتقد است:«این محکومیت شاید به برخی هواداران میانه‌رو ترامپ دلیل و فرصتی بدهد که به دنبال نامزدهای پوپولیست دیگری مانند ترامپ بروند اما بدون شک در این شرایط، شخصی مانند ران دی سانتیس شانس چندانی ندارد.»
اما در عین حال ناظران معتقدند این شرایط بیش از هر کس برای بایدن سودآور خواهد بود و به همین دلیل رئیس‌جمهور نیز بتدریج سیاست تهاجمی علیه ترامپ -مهم‌ترین رقیبش- را در کمپین‌هایش پررنگ‌تر خواهد کرد. بسیاری از دموکرات‌ها امیدوارند این سیاست بتواند حرکت لاک‌پشتی بایدن در کمپین‌های انتخاباتی را کمی تسریع دهد و نگاه‌های بیشتری را متوجه آن کند.

جستجو
آرشیو تاریخی