صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

آغاز به کار کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم

بازگشت «پارسای بی‌ادعا» به دانشگاه محل تحصیلش

اکرم رضایی
خبرنگار

نشست خبری و آیین افتتاحیه، رونمایی از پوستر و پایگاه اطلاع‌رسانی نخستین کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته سردار شهید حسن طهرانی مقدم (با رتبه علمی جهان اسلام ISC) روز گذشته سه‌شنبه ۲۷ تیرماه با حضور جمال‌الدین مهدی‌نژاد ریاست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دبیر کنگره، سردار محمد طهرانی مقدم رئیس شورای سیاستگذاری کنگره در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.
جمال‌الدین مهدی‌نژاد، رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره هدف برگزاری این کنگره بیان کرد: «دانشگاه شهید رجایی مدت چهار دهه از فعالیت خود را به‌عنوان آموزش و تربیت دبیران حرفه‌ای آغاز کرده و عمری برابر عمر انقلاب دارد. شهید طهرانی مقدم از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دهه ‌هفتاد بودند. این دانشگاه در ده سال اول شروع فعالیت خود ۷۰ شهید داشته است. ما اکنون به خود می‌بالیم که به بهانه سالروز شهادت شهیدحسن طهرانی مقدم امسال برای اولین بار در محفل و فضای علمی یک دید علمی در بزرگداشت این شهید داشته باشیم.»
رئیس دانشگاه شهید رجایی گفت: «فعالیت‌های این کنگره در زمینه ارائه مقاله، تنظیم و تدوین و کتاب، ارائه آثار هنری، دلنوشته و... است. دوستداران انقلاب و شهدایی که امنیت این کشور را تأمین کرده‌اند می‌توانند در این کنگره بین‌المللی شرکت کنند.»
در ادامه این نشست، سردار محمد طهرانی مقدم رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بیان کرد: «۱۲ سال از توطئه استکبار جهانی در ایجاد آن حادثه در پادگان بیدگنه ملارد می‌گذرد. من به خاطر دارم که در ساعات اولیه این حادثه، خودم را سریعاً به پادگان رساندم و لحظات سختی به ما گذشت. شب که به منزل شهید برگشتم نگران مادرمان بودم که غم فرزند کوچکش را هضم نکرده بود. وقتی وارد منزل شهید شدم، حاج قاسم سلیمانی را دیدم و او در آنجا جمله مهمی به من گفت. شهید سلیمانی گفتند «ما نمی‌گذاریم بعد از شهادت حاج حسن، سیستم موشکی زمین بمانند، محکم ایستاده‌ایم.» سپس سرشان را جلو گوش من آوردند تا دیگران نشنوند. گفتند من هم بزودی به این شهید ملحق می‌شوم. شهدا می‌دانستند بالاخره به کجا خواهند رسید.»
وی افزود: «همانطور که رهبری گفتند ما دنبال زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا هستیم، زیرا زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. این کنگره در این دانشگاه به همین منظور برپا شده تا ما بتوانیم راه شهدا را پررنگ نگه داریم و در دوازدهمین سالگرد این شهید موفق شدیم نخستین کنگره را داشته باشیم.»
طهرانی مقدم گفت: «دانشمند برجسته، پارسای بی‌ادعا، سردار عالیقدر صفاتی است که رهبری به شهید حسن طهرانی مقدم گفتند. کسانی که علاقه‌مند به وطن، مقاومت و پایبندی به آن هستند می‌توانند با ارائه آثار مکتوب و هنری خود در چهار محور ولایتمداری، اخلاق مداری، سبک مدیریت و آرمان‌ها در این کنگره مشارکت داشته باشند.»
وی در ادامه افزود: «شهید طهرانی مقدم بسیار ولایتمدار بود. وی همچنین به مباحث اخلاق مداری بسیار اهمیت می‌داد، خلق محمدی و اخلاق نیکو در وی وجود داشت و لبخند از لب‌های او نمی‌افتاد. همکاران وی مجذوب مدیریت اخلاق محور او شدند. شهید همچنین در سبک مدیریت توانا بود به گونه‌ای که رهبری هم در این مورد تأکید کردند. در بحث آرمان‌ها، شخص شهید گفته است که روی قبرم بنویسید او کسی بود که می‌خواست اسرائیل را نابود کند. بنابراین با ابداعات این شهید اسرائیل نابود خواهد شد و در آینده اثری از آن نخواهد بود. وی گفت: همسر رهبر معظم انقلاب به منزل شهید رفت و بیان کرد که آقا آن شب خیلی ناراحت و پریشان آمد خانه، گفتم آقا شما در این سال‌ها شهدای زیادی دیدید چرا اینقدر پریشانید؟ آقا گفتند من ۲۵ سال از نزدیک با شهید آشنا بودم. حتی یکبار به منزل ما آمدند و موقع رفتن آقا او را صدا کرد داخل اتاقشان. وقت خداحافظی حاج حسن به آقا گفت: میدانی چرا دوستت داریم؟ چون شیعه واقعی هستی.»
وی تأکید کرد: «این شهید در همین دانشگاه درس می‌خواند و تبدیل به یک دانشمند برجسته شد.»
در ادامه این نشست مطبوعاتی نقره کار از اعضای برگزار کننده کنگره گفت: «بخش ویژه کنگره مسابقه‌ای دارد که هدفش تبیین و ترویج گفتمان شهادت است برای دانشجویان معماری که تا ۱۵ مرداد جزئیات آن اعلام خواهد شد و افراد می‌توانند فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنند.»
علی طهرانی مقدم مسئول اطلاع‌رسانی کنگره نیز در این نشست گفت: «پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره رونمایی شده است که با سه زبان در اختیار مخاطبان خواهد بود و بستری است برای پیگیری اخبار و ثبت‌نام و ارسال آثار شرکت کنندگان مسابقه.»
در پایان این نشست از پوستر کنگره بین‌المللی شهید طهرانی مقدم رونمایی شد.

 

برش

از تحصیل در دانشگاه شهید رجایی تا پدر صنعت موشکی ایران
سردار شهید حسن تهرانی مقدم، پدر صنعت موشکی ایران در سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. شهید در سال ۵۸ در رشته مهندسی صنایع پذیرفته شد و در همین رشته نیز مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد. وی سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. حاج حسن در سال ۶۴ و پس از تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه به عنوان فرمانده موشکی نیروی‌هوایی سپاه منصوب شد. همچنین در سال ۸۵ به عنوان رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. وی توانست در دوران فرماندهی خود در صنعت موشکی با همکاری سایر رفقای پاسدارش تحول عظیمی در این عرصه ایجاد کند. در روز شهادتش
(۲۱ آبان ۱۳۹۰) در پادگان شهرستان ملارد درحالی که برای آزمایش موشکی آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات به یاران شهیدش پیوست.

جستجو
آرشیو تاریخی