صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در پی ناکامی ارتش اوکراین در عملیات ضد حمله صورت گرفت

حمله کی‌یف به پل کریمه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

پل استراتژیک کریمه موسوم به پل کرچ صبح دوشنبه هدف حمله قرار گرفت که در پی آن دو بزرگسال کشته و یک کودک مجروح شدند و به قسمتی از پل آسیب رسید.
تاس به نقل از وزارت حمل و نقل روسیه نقل کرده که سطح جاده پل در یکی از مسیرها آسیب دیده و ساختارهای دهانه پل روی تکیه‌گاه‌هایشان باقی مانده‌اند. بر اثر این حمله، تردد روی این پل از صبح روز دوشنبه متوقف شده است.
کمیته تحقیقات روسیه به دلیل کشته شدن یک زن و یک مرد و مجروح شدن دختر خردسال آنها یک پرونده جنایی در مورد «اقدام تروریستی» باز کرده است. به گزارش آرتی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که روسیه به طور مداوم تدابیر امنیتی در شبه جزیره کریمه را افزایش داده و به بهبود آن با توجه به حمله تروریستی اخیر به پل کریمه ادامه خواهد داد. او افزود: «مسکو همیشه بر اهمیت تضمین امنیت در پل، بویژه با توجه به افزایش بار گردشگران و صف‌های طولانی تأکید کرده است. ما از اهداف و دلایل مسببان این اقدام تروریستی اطلاع داریم.» این مقام همچنین خاطر نشان کرد که مسکو برنامه‌ای را برای پاسخ فوری علیه کی یف ندارد و پاسخ نهایی روسیه دستیابی به تمام اهداف عملیات نظامی در اوکراین خواهد بود.
آکسیونوف، فرماندار کریمه از ساکنان منطقه و گردشگران خواسته است، به جای استفاده از این پل از مسیرهای زمینی جایگزین در مناطق روسیه استفاده کنند. ‌مشاور او نیز اطمینان داد که تمام کمک‌های لازم به گردشگران ارائه خواهد شد. اما اکنون با تلاش‌های تیم‌های مختلف روسیه، خدمات ریلی از سر گرفته شده است و یک گذرگاه کشتی در حال فعالیت است.
در همین حال خبرها حاکی است، برخی صاحب نظران این عملیات را بدون پشتوانه برخی کشورهای غربی امکان پذیر نمی دانند. در همین رابطه تاس گزارش داد که دنیس پوشیلین،‌ عالی ترین مقام دونتسک با توجه به تدابیر امنیتی اتخاذ شده توسط آژانس های ویژه روسیه معتقد است که کی یف نمی تواند به تنهایی چنین حمله ای را سازماندهی کرده و به انجام رساند و انگلیس را شریک آن دانست. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با اشاره به دست داشتن امریکا و انگلیس در این حمله بیان داشت که اوکراین تمام تصمیم‌های خود را با کمک سرویس‌های اطلاعاتی و سیاستمداران این دو کشور می‌گیرد.
این اولین بار نیست که اوکراین به پل کریمه حمله می‌کند. بر اساس گزارش‌ها ارتش این کشور در گذشته تلاش کرده است تا این پل را که سرزمین اصلی روسیه و شبه جزیره کریمه را به هم متصل می‌کند، هدف قرار دهد. سه روز قبل نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود، کی یف تلاش کرد با موشک به پل حمله کند، اما نتوانست به پدافند هوایی این کشور نفوذ کند.
در اکتبر سال گذشته، پل طی یک عملیات بمب‌گذاری با کامیون آسیب دید که به گفته مسکو توسط سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین سازماندهی شده بود. هر چند که آن زمان کی یف دست داشتن در این انفجار را رد کرد اما اوایل ماه جاری، آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین اعتراف کرد که اوکراین در آن نقش داشته است. بعد از این واقعه، مقامات روسیه مشغول جمع‌آوری شواهدی از حمله پهپاد دریایی اوکراین به پل کریمه شدند، تا اعضای سرویس‌های ویژه و ارتش این کشور را که مسئول این حمله هستند شناسایی کنند.
هر چند که مقامات اوکراینی هنوز دخالت مستقیم خود را در حمله تأیید نکرده‌اند اما آشکارا نشان داده‌اند، از وقوع چنین حمله‌ای راضی هستند.در همین رابطه آرتی روسیه به نقل از رسانه‌های اوکراینی خبر داد که این پل در یک عملیات ویژه مشترک سرویس امنیتی و نیروهای دریایی این کشور مورد حمله قرار گرفته است. سخنگوی اداره اصلی اطلاعات اوکراین، مدعی شد که پل کریمه یک «ساخت اضافی» است و از توضیح بیشتر خودداری کرد.
شبه جزیره کریمه پس از همه پرسی در مارس 2014 توسط روسیه و با اتفاق آرای 96.77 درصد، به روسیه ملحق شد.
دلایل حمله کی یف به روسیه
بخشی از این رفتار کی یف برای نشان دادن توان رزمی و هجومی برای بازپس‌گیری کریمه است. زیرا این پل مناطق روسیه را به کریمه متصل کرده و از این رو ماهیت استراتژیکی آن کمک زیادی به اوکراین برای هدفگذاری می‌کند.
زلنسکی طی چند روز گذشته اعلام کرد: «با وجود تمام مشکلاتی که در ضد حمله نیروهای اوکراینی وجود دارد، از قصد خود برای بازگرداندن شبه جزیره کریمه دست نخواهیم کشید.»
او همچنین تارنمای پیروزی و اتمام جنگ را در گرو به دست آوردن سرزمین کریمه نمایان کرد و هرگونه امکان دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک درباره جنگ در اوکراین پیش از رسیدن این کشور به مرزهای سال 1991 را رد کرد. از این رو، حمله به پل کریمه می‌تواند، افق اتمام جنگ را ترسیم کرده و حاوی پیام بازپس‌گیری کریمه به مسکو باشد.
وجه دیگر این عملیات برای سرپوش‌گذاری به نتایج غیر قابل قبول طرح ضد حمله است که به عقیده رهبران ناتو طبق برنامه‌ریزی و زمان بندی پیش نمی‌رود. طرح ضد حمله با چالش‌های جدی مواجه شده و ارسال بمب‌های خوشه‌ای نیز به اذعان مقامات کاخ سفید برای جبران کمبود تسلیحات وارد بلوک هجومی اوکراین شده است.
کی یف طرح‌ریزی‌های حملات خود را بر مبنایی قرار داده که طبق آن، هم بتواند وسعت ابتکار عمل در عملیات‌های خود را به اثبات رساند، هم مرزهای پیروزی خود را تا کریمه خبرسازی کند، زیرا این کشور بعد از ناکامی در عضویت در ناتو در اجلاس اخیر لیتوانی تلاش می‌کند که افق پیروزمندانه را در نگاه ناتو ترسیم کند. زیرا ناتو با چرخش خود، قول داده که الحاق اوکراین تنها در صورت پایان پذیری جنگ قابل طرح و بررسی خواهد بود.
در خبر دیگری که حاکی از انزوای بیشتر اوکراین در مجامع بین المللی است، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا تاکید کرده، در نشست آتی سران اروپا و کشورهای امریکای لاتین و کارائیب، مقامی از کی یف حضور نخواهد داشت. این در حالی است که پیشتر زلنسکی اصرار بر شرکت در این نشست داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی