صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و سه - ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پیشنهاد دمشق برای ارسال کمک‌های بشردوستانه رد شد

سازمان ملل نیازمندان سوری را ناامید کرد

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


سازمان ملل اعلام کرد، شروطی که دولت دمشق برای کمک‌های فرامرزی به مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان مسلح و تروریست‌ها منظور کرده، غیرقابل‌قبول است. سوریه روز پنجشنبه اعلام کرده بود، به سازمان ملل اجازه می‌دهد تا از طریق گذرگاه باب الهوی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها به مدت شش ماه استفاده کند.
روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد، بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که کشورش «تصمیم مستقلی» برای ادامه کمک‌ها گرفته و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه از طریق این گذرگاه اصلی مرزی با ترکیه را تنها به مدت شش ماه خواهد داد.
یکی از دو شرط مذکور تأکید می‌کند، سازمان ملل نباید با نهادهایی که به عنوان تروریست تعیین شده‌اند ارتباط برقرار کند. شرط دوم بیان می‌کند که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر عربی سوریه باید بر توزیع کمک‌های بشردوستانه در شمال غرب سوریه نظارت و تسهیل کنند.
طبق گزارش هفته گذشته آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در نشست خبری اظهار داشت، هر چند که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تلاش کرد، سازکار کمک‌رسانی به سوریه را دوباره فعال کند، اما شورای امنیت سازمان ملل نتوانست آن را طی هفته گذشته به تصویب برساند. قطعنامه موجود در این رأی‌گیری، خواستار تمدید 12 ماهه ارسال کمک‌ها بوده اما روسیه تمدید آن را تنها به شش ماه محدود می‌کند.
بعد از وقوع زلزله مهیب و ویرانگر 7.8 ریشتری در بهمن‌ماه گذشته در جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه، ارسال کمک‌ها به این منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافت. مناطق مورد نظر در سوریه تحت اشغال گروه‌های مسلح و نیروهای تروریستی و خارج از سیطره دولت سوریه قرار دارد. از این رو دولت در صدد است، با ایجاد چهارچوب‌های مشخصی حفره‌های امنیتی پیرامون ارسال این کمک‌ها را مسدود کند. بر همین اساس، سازکارهای مطروحه از سوی دولت سوریه، چهارچوب‌های مشخصی را برای سازمان ملل تعیین کرده که طبق آن نظارت‌ها را برای رفع نگرانی‌های دولت سوریه ایجاد کرده است. زیرا با توجه به حساسیت‌ها در این مناطق، بیم آن می‌رود که مردم سوریه که در مجاورت این مناطق سکنی گزیده‌اند، دوباره دستخوش وقایع پیش‌بینی نشده قرار گیرند.
به گزارش العالم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، در جریان کمک‌رسانی زلزله سال گذشته، دو گذرگاه دیگر از مسیر ترکیه را برای افزایش جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان باز کرد و عملیات آنها را به مدت سه ماه در ماه مه تا اواسط آگوست تمدید کرد، اما در هیچ یک از این دو قطعنامه به این گذرگاه‌ها اشاره نشده است.
تحلیلگران باور دارند، سازمان ملل به سبب منافع قدرت‌های بزرگ نتوانسته چه از نظر زمانی و چه تصمیم قاطعانه به طور مؤثر در موضوع سوریه وارد شود و به همین دلیل عملکرد قابل قبولی در این بحران‌ها نداشته و حتی خود یکی از عوامل تشدید‌کننده آن بوده است. به همین لحاظ دولت سوریه می‌کوشد، ارسال کمک‌ها را در وضعیتی غیر تداخلی که حاکمیت این کشور را تضمین کند، قرار دهد.
در حالی سازمان ملل بر ارسال کمک‌ها به منطقه مورد بحث سوریه اصرار دارد که خبرگزاری اسپوتنیک بنا بر اظهارات روز پنجشنبه «ایمن اصفدی» وزیر خارجه اردن گزارش داد، برنامه جهانی غذای سازمان ملل به دنبال آن است که کمک به پناهجویان سوری در کشورش را اوایل ماه آینده میلادی آگوست (حدود ۱۵ روز دیگر) قطع کند.
مقام اردنی این اقدامات را نگران‌کننده و زندگی آبرومندانه برای پناهجویان را یک مسئولیت بین‌المللی دانست و افزود: «ما نمی‌توانیم شکاف ناشی از قطع کمک‌ها را پر کنیم و پناهندگان متضرر خواهند شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی