صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

چرا اروپا به دنبال اسلام‌هراسی است؟

حداقل در دو دهه گذشته، یک دوره تکراری اسلام‌هراسی در اروپا اتفاق افتاده است و به طور کلی به این صورت است؛ برخی از شخصیت‌های راست افراطی که به دنبال جلب توجه و ایجاد جنجال هستند، اقداماتی مانند هتک حرمت و سوزاندن قرآن با هدف ایجاد جنجال و دشمنی با میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان انجام می‌دهند. اخیراً نیز پلیس سوئد به مردی اجازه داد تا صفحات قرآن را در مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم به آتش بکشد. پلیس سوئد گفته در راستای حمایت از آزادی بیان اجازه این اقدام را داده است ولی این اقدام سوئد موج اعتراضات را در بین مسلمانان جهان که جمعیتی بیش از دو میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند ، پدید آورده است،  در این رابطه در وبینار معاونت بین الملل بعثه حج  با دکتر عبدالقادر حدوش، نماینده سابق مهاجران الجزایری ساکن فرانسه در پارلمان الجزایر درباره ریشه‌های اسلام‌هراسی در اروپا  گفت و گویی انجام شده است که در ادامه می خوانید؛
 
چرا در دو دهه اخیر پدیده اسلام‌هراسی به صورت گسترده در قاره اروپا اتفاق افتاده است؟
  در واقع پاسخ به اینکه چرا اسلام‌هراسی در اروپا به راه می‌افتد کاری پیچیده و چندجانبه است. اسلام‌هراسی یک امر تک بعدی نیست که بتوان برای آن یک ریشه و یک راهکار واحد پیدا کرد بلکه برخی ابعاد آن را باید در تاریخ جست‌و‌جو کرد و برخی ابعاد آن را در زمینه‌های اجتماعی و مخصوصاً مهاجرت مسلمانان به غرب و برخی ابعاد آن را از حیث رسانه‌ای باید مورد بررسی و ریشه‌یابی قرار داد.
 
 آیا تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا با محوریت تروریسم تکفیری داعش، زمینه تشدید اسلام‌هراسی در غرب را  بیش از پیش فراهم کرده است؟
 یکی از مسأله‌های مهمی که دشمنان امت اسلام در اروپا و همین فرانسه که من در آن زندگی می‌کنم از آن در راستای اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند اظهار و ابراز تکفیری‌های تروریست به عنوان چهره واقعی از اسلام است. به طور مثال زمانی که تکفیری‌ها از 70 ملیت به سوریه آمدند تا به شکل غیرقانونی با دولت قانونی بشار اسد رویارویی کنند و نهادی جنایتکار به اسم داعش راه‌اندازی کردند، رسانه‌های غربی تلاش کردند این گروه تکفیری و ترسناک را چهره‌ای واقعی از اسلام به مردم معرفی کنند و حقیقت آن است که در این کار نیز تا حد زیادی موفق بودند.
در اروپا برخی از مردم واقعاً فکر می‌کنند چهره واقعی اسلام همان داعش است و این ظرف یک روز و دو روز پیش نیامده است بلکه سالها برای این ذهنیت‌سازی غلط کار شده است. آنها تصور می‌کنند اسلام یک مکتب خشن است که با زور می‌خواهد کار را جلو ببرد و هیچ گزاره اخلاقی ندارد.
 البته گروهی دیگر از مردم نیز اصلاً برایشان اهمیتی ندارد که اسلام چیست و چه می‌گوید و اساساً برای شناخت ابعاد واقعی ادیان از جمله اسلام اهمیتی قائل نیستند. گروه سومی از مردم هم نسبت به تحقیق در مورد اسلام اهتمام می‌ورزند و به دنبال پاسخ به سؤالاتشان هستند.

برای مواجهه با این حرکت فراگیر که باعث شده مسلمانان مهاجر در فشار روحی و جسمی قرار گیرند و مانع فعالیت‌های اسلامی در کشورهای غربی وبرخی از کشورهای شرقی می‌شود چه باید کرد؟
اولین عامل مهم در ذهنیت‌سازی برای اروپایی‌ها شیوه تعامل مسلمانان مهاجر با آنان است. این مسأله شاید از هر مسأله دیگری در مقابله با اسلام هراسی مهم‌تر است. این باید به یک فرهنگ تبدیل بشود که مسلمانان مهاجر خود را سفیر اسلام بدانند و اعتقاد پیدا کنند که هر آنچه که از ریز و درشت در غرب انجام می‌دهند به ذهنیت غربی‌ها در مورد اسلام تبدیل خواهد شد. پیامبر اسلام(ص)همواره برای پیروان ادیان دیگر احترام قائل بودند و این مسأله موجب برقراری ارتباط دوستانه میان امت اسلام با پیروان ادیان دیگر بوده است. شیوه پیامبر اسلام(ص) در برخورد با غیرمسلمانان اکنون نیز باید سرلوحه رفتار مسلمانان باشد. احکام شرعی بسیاری در خصوص احترام به پیروان ادیان الهی در شریعت اسلامی آمده است که باید در میان مهاجران مسلمان منتشر و فرهنگ‌سازی شوند.
یکی از مسائلی که باید حتماً روی آن تمرکز شود و برای آن برنامه‌ریزی جامعی صورت بگیرد گفت‌و‌گو با پیروان ادیان است. این مسأله باید از طریق کنفرانس‌ها با حضور چهره‌های تأثیرگذار و صاحب اندیشه برگزار شود تا ذهنیت اندیشمندان غیرمسلمان از طریق نخبگان جهان اسلام در خصوص اعتقادات اسلامی و فرهنگ اسلامی شکل بگیرد.
یکی از مواردی که ما برای تأثیرگذاری و مقابله با اسلام‌هراسی باید با جدیت آن را دنبال کنیم، رسانه است. مردم اروپا سؤالات بسیار زیادی در مورد حقیقت اسلام دارند و شبهات زیادی در مورد تکفیری‌ها در اذهان آنان شکل گرفته است و ضرورت وجود رسانه‌های قوی در پاسخگویی به سؤالات آنان احساس می‌شود.
امروز اروپا رو به انحطاط و انحراف است تا جایی که جوامع غربی متأسفانه از طبیعت و فطرت انسانی خودشان در حال خارج شدن هستند و صحبت از ازدواج همجنس‌بازان با یکدیگر می‌کنند که هیچ عقل و فطرت انسانی‌ای پذیرای آن نیست. از قرآن‌سوزی‌ها حمایت می‌کنند و آن را آزادی بیان می‌نامند ما باید اسلام اصیل را به غرب عرضه کنیم تا آنان با این مکتب الهی و انسانی که ضامن سعادت دنیا و آخرت است، آشنا شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی