صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک به پایان رسید

پایانی خوش به میزبانی عروسک‌ها

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-‌مبارک، با دبیری هادی حجازی‌فر به ایستگاه پایانی رسید. این جشنواره از هشتم تا هفدهم تیرماه با حضور و اجرای ۵۸ گروه داخلی و خارجی، شامگاه شنبه آخرین اجراهای خود را روی صحنه بردند. در این دوره از جشنواره سالن‌های اصلی، قشقایی، چهارسو، سایه و کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر، سالن‌های بزرگ و کوچک تالار مولوی، سالن اصلی تالار هنر و سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان آثار صحنه‌ای این رویداد مهم هنری بودند و نمایش‌های فضای باز در محوطه مجموعه تئاترشهر به اجرا درآمد.

۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌ باز
در جشنواره نوزدهم تهران-‌مبارک، ۵۹ نمایش صحنه‌ای و فضای‌ باز، با حضور بیش از ۷۰۰ هنرمند هنرنمایی کردند. در این دوره از جشنواره 15 نمایش در بخش بزرگسال، 14 نمایش در بخش کودک و نوجوان، 7 نمایش در بخش فراگیر بهزیستی، 7 نمایش در بخش بین‌الملل و 4 نمایش در بخش میهمان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک روی صحنه رفتند.همچنین 12 نمایش در بخش فضای باز محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا شدند.
 
حضور بیش از 700 هنرمند در جشنواره عروسکی
طبق آمار اعلامی دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در سه بخش بزرگسال، کودک و فضای باز بیش از ۵۸۵ هنرمند شرکت کردند که 251 هنرمند از شهرستان‌ها و ۳۳۴ هنرمند از تهران در این سه بخش حضور داشتند.۸۰ هنرمند از تهران، استان‌ها و شهرهای ایران نیز در بخش فراگیر بهزیستی حضور داشتند. همچنین ۲۶ هنرمند خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره نوزدهم در ایران ایفای نقش کردند.
 
استقبال چند هزار نفری از نمایش‌ها
جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک همیشه مخاطبان خود را داشته و از اجراهای آن استقبال شده است، اما امسال در این جشنواره شاهد حضور چند هزار نفری برای تماشای نمایش‌های خیابانی در محوطه مجموعه تئاترشهر بودیم. برگزاری این جشنواره و حضور مردم‌ از دسته‌ها و سنین مختلف باعث تزریق شادی و نشاط به جامعه شد.نمایش‌های صحنه‌ای نیز در جشنواره نوزدهم با استقبال مخاطبان بسیاری مواجه شد که در بعضی سالن‌ها عوامل برگزاری جشنواره نمایش عروسکی مجبور به در نظر گرفتن نوبت جدید و دوباره بسیاری از اجراها شدند.
۷ نمایش در بخش بین‌الملل
 نمایش‌هایی از کشورهای برزیل، گرجستان، ترکیه، پرو، مکزیک و ارمنستان میهمان نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران بودند.
«جزیره گنج» فابیو ساپربی از برزیل، «پیروسمانی» النا ماتسخوناشویلی از گرجستان، «چراغ جادو» چنگیز اوزک از ترکیه، «احساسات بدن» هوگو سوارز، انیس پاسیک از پرو، «پرندگان ابدی هستند» آنتونیو کاماکو اوروپزا از مکزیک، «دریاچه قو» سامسون مؤسسیان از ارمنستان (که به‌نوعی برگرفته از «دریاچه قو» اثر چایکوفسکی آهنگساز روسی که یکی از معروف‌ترین باله‌های جهان است)، «نیکل نیکلادزه» النا ماتسخوناشویلی از گرجستان، از آثاری بودند که در بخش بین‌الملل به اجرا درآمدند.
 
برگزاری جشنواره نمایش سایه با حضور کشورهای همسایه
در اتفاقی دیگر از جشنواره عروسکی، «کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هنرمندان گروه‌های نمایشی سه کشور ترکیه، پرو و مکزیک گفت: مدت‌ها است در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع هستیم که جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحبنام هستند برگزار کنیم و امیدواریم تا سال آینده این اتفاق بیفتد. مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این خبر که در آینده نزدیک دو جشنواره بین‌المللی نمایشی در ایران برگزار خواهد شد، اعلام کرد: یکی از آنها جشنواره «مایم» در شهر زنجان و دیگری جشنواره آیینی-سنتی در شهر تهران خواهد بود. نظری موضوع آموزش هنرهای نمایشی را جدای از موضوع عرصه اجرای نمایش قابل‌توجه دانست و اعلام کرد: این اداره کل می‌تواند در این زمینه نیز چه به‌ صورت حضوری و چه به شکل ارتباط در فضای مجازی با برگزاری وبینارها و ویدیوکنفرانس‌ها، امکان آموزش بین‌المللی بین ایران و کشورهای دیگر را ایجاد کند. در این نشست چنگیز اوزک، کارگردان و بازیگر گروه نمایشی کشور ترکیه نیز ضمن ابراز خوشحالی از دعوت به ایران، افزود: همیشه از تنوع نمایش‌های جشنواره‌ها و همچنین کارگاه‌های آموزشی در ایران بسیار حیرت‌زده است. وی همچنین پیشنهاد داد ایران می‌تواند جشنواره‌هایی با موضوعات متنوع از جمله نمایش سایه برگزار کند و در این جشنواره کشورهای خاورمیانه مانند ازبکستان، قزاقستان، چین، ژاپن، کره، ویتنام، هندوستان، پاکستان و... شرکت کنند، چراکه این کشورها خود به‌ صورت مجزا می‌توانند برای کشورهای دیگر الهام‌بخش فرهنگ این جشنواره‌ها باشند. نظری نیز در پاسخ پیشنهاد این هنرمند ترکیه‌ای گفت:ایران مدت‌ها است در ارتباط با سازمان اکو پیگیر این موضوع است جشنواره‌ای با حضور کشورهای همسایه که در نمایش سایه صاحبنام هستند برگزار کند و امیدوار است تا سال آینده این اتفاق بیفتد.
 
 در آخرین روز مبارک چه گذشت!
آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک که شنبه‌شب برگزار شد با استقبال مخاطبان از آثار اجرا شده در این روز همراه بود.نمایش «پیراهنی به نام جنگ» به نویسندگی و کارگردانی سرگل اسلامیان از تهران، نمایش «بازی» نوشته ساموئل بکت به کارگردانی مشترک زهرا عظیمی‌نیا و وحید حجازی از رشت، نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه از تهران از آثاری بودند که در روز آخر روی صحنه رفتند.

استقبال کودکان و خانواده‌ها از «قورباغه و غریبه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک پذیرای نمایش «قورباغه و غریبه» به نویسندگی مشترک زهرا ناظری و بهنام متعارفی و کارگردانی زهرا ناظری از تهران بود.

جستجو
آرشیو تاریخی