صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
جریان نخبگی به روابط
با روسیه از دریچه
منافع ملی نگاه کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه واقعیت‌های تاریخی برای درس گرفتن امروز ما و نه برای از دست دادن فرصت‌هاست، گفت: من از محافل فکری، رسانه‌ای و نخبگی و روشنفکری در جمهوری اسلامی می‌خواهم که به روابط با روسیه از دریچه منافع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه و به دولت در این راستا کمک کنند.
محمد مهدی اسماعیلی که با هدف توسعه مناسبات دوجانبه و شرکت در آیین‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه به شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با ایرنا در پایان این سفر پنج روزه افزود: «ما باید در افکار عمومی و رسانه‌ها به خوبی وضعیت کنونی را توصیف کنیم چرا که برخی تعلقات شخصی و یا نگاه به واقعیت‌های تاریخی، قضاوت درستی را درباره واقعیت‌های امروز ارائه نمی‌کند.»
او با اشاره به فراز و فرودها در مناسبات ایران و روسیه در طول سده‌های گذشته گفت:‌ ما به واقعیت‌های تاریخی اهمیت می‌دهیم اما این واقعیت‌ها برای درس گرفتن امروز ما است و نه برای از دست دادن فرصت‌ها.

تحقیر در قبال غرب و بدبینی به شرق، اشتباه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:‌ متأسفانه یک جریان تحقیر در قبال غرب و یک جریان بدبینی نسبت به شرق در میان برخی نخبگان در حوزه‌های رسانه‌ای و روشنفکری وجود دارد که تلقی اشتباهی است. او اظهار داشت: ما نباید نه دچار افراط در خوش بینی نسبت به غرب شویم و نه بدبینی به شرق؛ این را هم می‌پذیریم که کشورهای مختلف، منافع ملی خود برایشان در اولویت است.

فضای فکری و فرهنگی
در روسیه برای تعامل با ایران مهیاست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:‌ امروز فضای فکری و فرهنگی در روسیه برای تعامل هرچه بیشتر با ایران مهیاست و این موضوع کمتر مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار می‌گیرد و کمتر در کشور به آن پرداخته می‌شود.
اسماعیلی با اشاره به حضور خود در نشست هیأت علمی دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در مسکو که با اعطای دکترای افتخاری به وی همراه بود، افزود: در سخنانی در این جلسه به این موضوع پرداختم که امام راحل، ژانویه ۱۹۸۹ (زمستان ۱۳۶۷) در ‌نامه‌ای به گورباچف آخرین زمامدار اتحاد جماهیر شوروی سابق نوشتند و فرمودند که صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیسم به گوش فرزندان آن هم رسیده است و کمونیسم باید به موزه تاریخ سپرده شود.
او با بیان اینکه پیام امام خمینی به گورباچف، یادآور این نکته به روس‌ها بود که از دامان کمونیسم به دامان لیبرالیسم و غرب نیفتند که درستی سخن امام بعد از دهه‌ها به اثبات رسید و گویای آن بود که این حکیم فرزانه آنچه را که دیگر بزرگان ندیده بودند، دیده بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز با روسیه‌ای مواجه هستیم که با صراحت از رویکرد خود بعد از دوران کمونیسم به غرب و لیبرالیسم به عنوان تجربه‌ای نامطلوب یاد می‌کند.
وی یادآور شد: در سال‌های فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شکل‌گیری روسیه، رویکرد فکری این کشور نسبت به غرب به گونه‌ای بود که مقابل نمایندگی‌های برندهای امریکایی همچون مک‌دونالد صف‌های بسیار طولانی تشکیل می‌شد.
اسماعیلی ادامه داد: امروز با روسیه‌ای مواجه هستیم که رسماً به ما اعلام می‌کنند از تجربه نامطلوب گرایش به غرب سخن می‌گوید، وضعیتی که تیزبینی امام راحل را در زمینه به بن‌بست رسیدن لیبرالیسم بازگو می‌کند.

سفر به روسیه
و هفته فرهنگی ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه میزبانی طرف روسی از هفته فرهنگی ایران، بسیار مطلوب بود و برنامه‌های مناسبی پیش‌بینی شد، گفت: ایران نیز با گروه بسیار خوبی از اهالی فرهنگ و هنر و در ۲۰ رشته هنری در این رویداد شرکت کرد.
اسماعیلی با اشاره به برگزاری کنسرت‌های مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی جوانان روسیه و اجرای موسیقی اصیل ایرانی در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ افزود: در شب اجرای این برنامه‌ها، تمام سالن را جمعیت علاقه‌مندان به موسیقی پر کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی