صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هفت - ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

فرصت یک‌هفته‌ای رئیس‌جمهور
برای رفع مشکل تسهیلات ساخت مسکن
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای عالی مسکن که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از اقدام بنیاد مسکن برای احداث 250 هزار مسکن روستایی، بر تسریع در روند تکمیل و واگذاری پروژه‌های نهضت ملی مسکن تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه پرداخت به‌موقع تسهیلات، از جمله عوامل مهم و تسریع‌کننده ساخت مسکن است، روند پرداخت این تسهیلات با نقطه مطلوب را فاصله‌دار دانست و بر اهتمام بیشتر بانک‌ها و نظارت و پیگیری بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد.
دکتر رئیسی همچنین به بانک مرکزی دستور داد، ظرف یک هفته آینده مشکل آن دسته از متقاضیانی را که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند، بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند.
رئیس‌جمهور کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن از 23 به 18 درصد را اقدامی مثبت اما ناکافی دانست و گفت: نظام بانکی باید با متقاضیان برای بازپرداخت این تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها در دستگاه‌های دولتی در اجرای «طرح هادی» ، وزارت کشور و وزارت  امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد با همکاری بنیاد مسکن مشکل را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کنند. دکتر رئیسی ضمن تأکید به استانداران برای پیگیری تحقق تصمیمات شورای عالی مسکن، روند واگذاری زمین به متقاضیان در قالب طرح جوانی جمعیت را قابل قبول دانست و ابراز امیدواری کرد با واگذاری 70 هزار قطعه زمین دیگر تا آخر امسال تعهدات دولت در این طرح تحقق یابد.
نظارت مؤثر اتحادیه مشاورین املاک بر عملکرد منضبط بنگاه‌های معاملاتی، ایجاد سازکاری مؤثر و کارآمد برای تعیین تکلیف زمین‌های بلااستفاده جهت به کارگیری در طرح جهش تولید مسکن، بررسی نیاز کشور به سیمان و فولاد برای تولید مسکن و برنامه‌ریزی برای تأمین آن از سوی وزارت صمت تا 10 روز آینده و همکاری بیشتر مسئولان استانی برای افزایش سرعت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده از دیگر توصیه‌های رئیس‌جمهور در جلسه دیروز شورای‌عالی مسکن بود.
دکتر رئیسی در ابتدای این نشست با تقدیر از حضور معنادار و حماسه‌ساز مردم ولایی، با بصیرت و متدین در جشن پرشکوه عید غدیر این حضور را جلوه‌ای از انسجام، نشاط ملی و ولایتمداری ملت ایران دانست و از همه دست‌اندرکاران برپایی این جشن باشکوه نیز تشکر کرد.
 
رئیس‌‌جمهور سه‌شنبه به قاره آفریقا می‌رود
آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه پیگیری سیاست‌های چندجانبه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، روز سه‌شنبه تهران را به مقصد قاره سیاه و به منظور بازدید از سه کشور در این قاره ترک می‌کند.


در حضور معاون اول رئیس‌جمهور بررسی شد
سه طرح مهم جهاد دانشگاهی برای توسعه ملی
روز گذشته در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، ۳ پروژه در دستور کار جهاد دانشگاهی ارائه و بررسی شد. پروژه ملی پالایشگاه پلاسما، توسعه تکنولوژی شکاف‌زنی هیدرولیکی برای ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز و احداث شهر معدنی با توسعه تکنولوژی غنی‌سازی ذخایر هماتیت کشور به منظور تأمین نیاز صنایع فولاد، طرح‌های بررسی شده در این جلسه بود.
محمد مخبر در این جلسه، جهاد دانشگاهی را نماد ارتباط دانشگاه‌های کشور با بخش صنعت دانست و گفت: جهاد دانشگاهی به دلیل داشتن دو ویژگی مهم یعنی وابستگی دولتی و برخورداری از زیست‌بوم دانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال و نقطه وصل دانشگاه و صنعت باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جهاد دانشگاهی باید ضمن شناسایی مهم‌ترین مسائل و مشکلات کشور و احصای ایده‌ها در دانشگاه‌ها، راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای حل مسائل را از دانشگاه‌ها مطالبه کرده و همزمان رفع موانع را در دستگاه‌های اجرایی دنبال کند.
مخبر از آمادگی دولت برای پشتیبانی و حمایت از این نهاد در زمینه تأمین منابع، صدور مجوزها و تسهیل فرایندها خبر داد و افزود: جهاد دانشگاهی با ظرفیت‌های استثنایی که دارد، باید فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند و از چشم‌اندازی فراتر از وضعیت کنونی بیش از پیش در توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، انتظار می‌رود پس از پایان عملیات اجرایی طرح‌ها، از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام در کشور جلوگیری شده، برداشت از چاه‌های نفت و گاز بیش از دو برابر افزایش یافته و سالانه حدود ۳ میلیون تن خوراک برای کارخانجات فولاد کشور فراهم شود.


جانباز مدافع حرم به فیض شهادت نائل آمد
رزمنده پاسدار مهدی اکبرپور‌ روشن پس از مدت ها تحمل مجروحیت، به فیض شهادت نائل آمد.
به گزارش صداوسیما، جانباز شهید مهدی اکبرپور که اهل روستای روشن آباد شهرستان بابل و ساکن تهران بود و چند سال به عنوان نیروی مستشاری سپاه در سوریه حضور داشت، پس از مدت‌ها تحمل جراحت به شهادت رسید. شهید اکبرپور روشن پس از شهیدان سیدرضا طاهر و حسن رجایی‌فر سومین شهید مدافع حرم شهرستان بابل است. پیکر این شهید جانباز مدافع حرم صبح امروز در حرم مطهر امام رضا (ع) تشییع و پس از تشییع در تهران، در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی