صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پیشرفته‌ترین هلی‌پورت اورژانس روی بام بیمارستان غدیر

کلان‌بیمارستان غدیر تنها بیمارستان مجهز به سایبرنایف «روباتی برای جراحی تومور» در ایران است

محدثه جعفری
خبرنگار

بیمارستان فوق پیشرفته غدیر و دومین کلان‌بیمارستان کشور در همسایگی بیمارستان شهدای تجریش روز عید سعید غدیر خم با حضور رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. بیمارستان غدیر دارای ۸۲۱ تخت، ٦٨ تخت اورژانس و ٢٤ اتاق عمل است و همه تجهیزات مورد نیاز در این بیمارستان نصب و راه‌اندازی شده است. برای این کلان‌بیمارستان، تجهیزات سرمایه‌ای سنگین و با فناوری پیشرفته از جمله دستگاه‌های توموتراپی، پت سی تی و سی تی سیمولاتور تأمین شده و همچنین به برخی دستگاه‌ها از جمله سایبرنایف که تاکنون در کشور وجود نداشته، تجهیز شده است. این بیمارستان در همه ابعاد درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی به ارائه خدمت می‌پردازد و یک کلان‌بیمارستان ارجاعی از سراسر کشور است. این مرکز درمانی هم یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام بود که با همت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. در همین زمینه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تجهیز و آماده‌سازی ۶۰ درصدی این بیمارستان در این دولت گفت، به طوری که رئیس‌جمهور بر اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام تأکید کرده بودند و با اولویت‌بخشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این طرح، عملیات تکمیل آن سرعت گرفت و افتتاح شد.
 ۶۱۷ میلیارد تومان از ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که صرف ساخت این بیمارستان پیشرفته شده است در دولت سیزدهم تأمین شد. پیش‌تر نیز حسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی، از تجهیز کلان‌بیمارستان غدیر توسط این هیأت امنا در معالجه بیماران خبر داده بود. تأمین تجهیزات این بیمارستان از دی ماه سال ۱۴۰۰ توسط هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران و طبق اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد. وی ابراز امیدواری کرد: با یاری خداوند متعال نه تنها این بیمارستان، بلکه در سراسر کشور مراکز درمانی و بیمارستانی زیادی بویژه در مناطق محروم تجهیز شده یا در حال تأمین و ارسال ملزومات پزشکی آنها هستیم تا خدمات به بهترین نحو برای مردم کشورمان فراهم شود.
ناگفته نماند علاوه بر تجهیزات سرمایه‌ای سنگین، سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز شامل تجهیزات بخش‌های تصویربرداری، اتاق عمل، اتاق عمل ویژه، ان آی سی یو و سایر امکانات برای این بیمارستان توسط هیأت امنا تأمین شده است. یکی از ابعاد مهم و قابل توجه در افتتاح این کلان‌بیمارستان پیشرفته کشور، پذیرش بیماران با انواع بیمه‌هاست طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان با تعرفه‌های دولتی و بیمه‌های پایه، پذیرای بیماران از سراسر کشور است. مهم‌ترین رکن در خدمات‌دهی به بیماران، سرعت در انتقال بیمار به مراکز درمانی است که برهمین اساس بیمارستان غدیر مجهز به پیشرفته‌ترین هلی‌پورت اورژانس با قابلیت ارتباط با سازمان هواپیمایی کشوری و اورژانس کشور است که از طریق آن مصدومان در کمترین زمان با بالگرد به این بیمارستان منتقل می‌شوند. ناگفته نماند جدید‌ترین استانداردها در ساخت این بیمارستان دیده شده به طوری که دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بالاترین سطح سازگاری این بیمارستان با محیط زیست اشاره می‌کند که از اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف جلوگیری خواهد شد همچنین تلاش شده در ظرفیت‌سازی‌های ابنیه‌ای این بیمارستان به گونه‌ای اقدام شود که بالاترین سطح بهره‌وری انرژی در این مرکز فراهم شود. به گفته او پروژه کلان‌بیمارستان غدیر به همت یکی از خیرین سلامت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع کلید خورد و در سال ۱۳۹۴ با پیشرفت فیزیکی حدود ۵ درصد برای تکمیل و احداث به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) واگذار شد که با همت دولتمردان و تأکیدات رئیس‌جمهور، ساخت آن در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.
 دومین کلان‌بیمارستان کشور که همسایه بیمارستان شهدای تجریش است یا به عبارتی در دل این بیمارستان و در ضلع جنوب شرقی آن بنا نهاده شده، از نظر موقعیت منطقه‌ای در شمال تهران در نزدیک‌ترین نقطه به متروی تجریش بوده و با ایستگاه‌های اتوبوس و بی‌ارتی فاصله کمی دارد. همچنین ورودی آن از خیابان دربند است. در بخش‌های مختلفش روی عموم مردم باز است و از امروز پای یک ایران به درون راهروها، دالان‌ها و اتاق‌های مدرنش باز می‌شود و خدماتی را که در شأن ملت ایران است را می‌توانند در دولت مردمی سیزدهم دریافت کنند. با تجهیز این بیمارستان به مدرن‌ترین دستگاه‌ها، دیگر نمی‌توان گفت خدمات مدرن فقط در بیمارستان‌های خصوصی است و برای بهره‌مندی باید هزینه‌های گزاف خرج کرد، اکنون بیمارستان 821 تختخوابی غدیر به دستگاه‌هایی مجهز شده است که در هیچ یک از بیمارستان‌های کشور یافت نمی‌شود و مردم می‌توانند با تعرفه‌های دولتی از خدماتش بهره‌مند شوند.
جدیدترین تجهیزات پزشکی در بیمارستان غدیر
دکتر سید پوریا شجاعی رئیس بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به امکانات ویژه بیمارستان 821 تختخوابی غدیر به «ایران» گفت: «در مجموعه بیمارستان شهدای تجریش و غدیر 1200 تخت در شمال تهران برای بیماران دیده شده است. بیمارستان جدید در 13 طبقه و 62 هزار متر مربع واقع شده که در این 13 طبقه اکثر تخصص‌ها و بخش‌های فوق تخصصی را پوشش دادیم، با توجه به اینکه بیمارستان غدیر مرکز معین و خدمت‌رسانی فوریتی به مصدومان حوادث، مغز و اعصاب و جراحی عروق توأم با پذیرش باز نسبت به تمام شهرهای همجوار است می‌تواند بیماران قلبی، عروقی و مغزی شهر تهران و دیگر استان‌ها را پذیرش کند. در این بیمارستان، رشته‌ها و جراحی‌های مختلفی همچون رشته جراحی عروق، جراحی مغز و اعصاب و عمل‌های خاص و تخصصی دیگر را داریم. درگذشته بیماران برای جراحی و نوبت عمل باید مدتی را صبر می‌کردند که با توجه به سه برابر شدن تعداد تخت‌ها در مجموعه این دو بیمارستان ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمات به شهروندان از سوی دولت مردمی سیزدهم ایجاد شده است.»
وی در واکنش به صحبت‌های عضو شورای شهر تهران مبنی بر کمبود 2هزار واحد پارکینگ در این بیمارستان بیان کرد: «مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با شهرداری نشست‌هایی را برای ایجاد پارکینگ بیمارستان برگزار کردند که مقرر شده است با دریافت مجوز از سوی شهرداری احداث پارکینگ بعد از مشخص شدن پیمانکار این کار آغاز شود. به احتمال زیاد محل احداث پارکینگ، ضلع شمال شرقی بیمارستان غدیر خواهد بود. با توجه به مکانی که این بیمارستان در آن احداث شده است نیاز به پارکینگ بیش از پیش احساس می‌شود و قطعاً مسئولان هر چه زودتر برای ایجاد پارکینگ مناسب اقدام خواهند کرد.»
به گفته دکتر شجاعی در این بیمارستان جدید دو سی تی اسکن، MRI، تعدادی سونوگرافی، رادیولوژی وجود دارد و دستگاه‌های جدیدی که به بیمارستان غدیر اضافه شده دستگاه پت‌اسکن است که از این دستگاه برای تشخیص و مراقبت دقیق انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. اسکن PET بیشتر برای تشخیص سرطان، مشکلات قلبی، اختلالات مغزی و مشکلات سیستم عصبی استفاده می‌شود. همچنین دستگاه بعدی که قرار است در آینده نزدیک به این کلان‌بیمارستان اضافه شود سایبرنایف است. این دستگاه روباتی است که به روش غیرتهاجمی و با هدف قرار دادن بسیار پر قدرت و دقیق تومورسرطانی یا غیرسرطانی، به پرتو درمانی می‌پردازد که جایگزین بسیار مناسبی برای عمل‌های جراحی برای خارج کردن تومور است.
رئیس بیمارستان شهدای تجریش در پایان با اشاره به بخش‌های آماده به خدمت این بیمارستان گفت: «مقرر شده بود بعد از مراسم افتتاحیه بخش‌ها به این بیمارستان منتقل شود اما بخش اطفال، پوست، آموزش و درمانگاه‌های مختلف بعد از عید به بیمارستان غدیر منتقل شد و در حال خدمات‌رسانی به شهروندان است همچنین در فازبندی‌های سریع بعد از افتتاح، بخش‌های اورژانس، داخلی و آزمایشگاه به این ساختمان منتقل خواهد شد و در مراحل بعد بخش‌های دیگر به ترتیب منتقل می‌شود. پرسنل بیمارستان هم بتدریج با باز شدن هربخش به مجموعه اضافه خواهند شد به طوری که در بیمارستان شهدای تجریش ۷۰۰ کادر پرستاری داشتیم و از هفته گذشته حکم جدید پرستاران و کادر درمان در حال ثبت است تا به مجموعه جدید غدیر اضافه شوند. اکنون تعداد پرسنل ما یک هزار و ۳۰۰ نیرو است که با شروع خدمات‌دهی بیمارستان جدید تعدادمان به ۲۸۰۰ نیرو یعنی ظرفیتی بیش از دو برابر خواهد رسید.»

جستجو
آرشیو تاریخی