صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

شی، مودی، شریف، رحمان و پوتین به رئیسی تبریک گفتند

استقبال سران شانگهای از عضویت ایران


رسمیت یافتن عضویت ایران در سازمان همکاری اقتصادی شانگهای، اصلی‌ترین خبر و دستور کار نشست روز گذشته سران عضو این سازمان بود. از این رو، هر یک از سران در سخنرانی خود در این اجلاس که به‌صورت ویدیوکنفرانس در دهلی نو برگزار شد، این تحول را به ایران و آیت‌الله رئیسی تبریک گفتند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این باره، با بیان اینکه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم دستاورد جدیدی را برای ملت بزرگ ایران به ثبت رساند، گفت: عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، گام مهمی در پیگیری سیاست خارجی فراگیر، تقویت سیاست همسایگی و نگاه به آسیا است. چندجانبه‌گرایی راهبرد اساسی کشورهای پیشرو در توسعه روابط‌ خارجی و همکاری‌های بین‌المللی است. تلاش مشترک دولت و مجلس در تصویب اسناد متنوع شانگهای موجب امتنان است.
 استقبال هند از پیوستن ایران
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با تبریک به رئیس جمهور کشورمان، از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و امضای یادداشت الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.
تأکید چین بر مقابله با تحریم‌های یکجانبه
رئیس جمهور کشور چین نیز درباره عضویت ایران گفت: در نشست امروز از ایران به‌عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد، به این کشور تبریک می‌گوییم. شی جین پینگ افزود: سازمان همکاری شانگهای باید با تحریم‌های یکجانبه و انقلاب‌های رنگین و دخالت‌های قدرت‌های بیگانه در امور کشورهای منطقه مقابله کند.
تبریک پوتین به ایران
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای به شدت به پایه‌ریزی نظام عادلانه و چندقطبی پایبند است، افزود: ایران به یکی از اعضای رسمی سازمان تبدیل شده است و من از صمیم قلب به جناب آقای ابراهیم رئیسی تبریک می‌گویم. ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به سازمان اضافه کند و روسیه همواره از عضویت ایران حمایت کرده است.
پاکستان: امروز ارزش شانگهای بیشتر است
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ضمن تبریک به ایران ادامه داد: سازمان شانگهای می‌تواند تأثیری در زمینه صلح و امنیت و ثبات داشته باشد و ارزش شانگهای امروز بیشتر است.
 استقبال رئیس‌جمهور تاجیکستان
امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان ضمن تبریک به ایران به‌مناسبت پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، از امضای تفاهمنامه بلاروس برای پیوستن به این سازمان استقبال کرد.
امیدواری لوکاشنکو برای کارآمدی بیشتر سازمان شانگهای
رئیس جمهور بلاروس هم گفت: با الحاق ایران به‌عنوان شریک جدید و همچنین دیگر کشورها امیدواریم بتوانیم کارآمدی بیشتری داشته باشیم. الکساندر لوکاشنکو افزود: برخی کشورها با تحریم‌های ناعادلانه مواجه هستند. بلاروس حامی یک نوع مشارکت جهانی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی