صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

با افزایش روند صعودی بهای مسکن، قشر فقیر ایالات متحده در تأمین سرپناه ناتوان مانده است

اعتصاب کارگران امریکایی برای هراس از بی خانمانی

زهره صفاری
خبرنگار

در دو روز گذشته هزاران نفر از کارمندان و کارگران هتل‌ها در کالیفرنیای جنوبی در اعتراض به دستمزد پایین و ناتوان ماندن در تأمین مسکن مناسب، دست از کار کشیده و برای گرفتن امتیازاتی از کارفرمایان خود در خیابان‌ها تجمع کردند. به گزارش ان بی‌سی نیوز، اعضای اتحادیه هیر لوکال 11 که بیش از 32 هزار کارمند و کارگر هتل در جنوب کالیفرنیا و آریزونا را تحت پوشش خود دارند، از صبح یکشنبه، ساعاتی پس از پایان یافتن موعد توافق شده اتحادیه‌ها و صاحبان مشاغل، این اعتراضات را در لس آنجلس و سانتامونیکا کلید زدند. شرکت کنندگان در این اعتراضات شامل آشپزها، کارگران آشپزخانه، خدمه، مسئول پذیرش و میهمانداران هتل خواستار افزایش ساعتی 5 دلار به دستمزدشان بودند تا بتوانند با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، دست کم از پس هزینه‌های درمان خانواده‌هایشان و بهای سنگین مسکن برآیند. این در شرایطی است که مذاکرات با صاحبان مشاغل از 20 آوریل آغاز شده بود اما کشدار شدن آن سبب شد، ماه گذشته 96 درصد اعضای اتحادیه هیر لوکال 11، برای یک اعتصاب همه جانبه توافق کنند. در واقع آنچه اتحادیه‌ها را به فراخوان اعتصاب سوق داده، آن است که با توجه به افزایش بهای مسکن بسیاری از کارگران و کارمندان هتل‌ها از عهده اجاره خانه‌ها در شهرهای توریست پذیری مانند لس آنجلس برنمی‌آیند و مجبور به ترک خانه‌هایشان هستند. این در حالی است که اتحادیه هتلداران امریکایی در لس آنجلس در بیانیه‌ای با بی‌اعتنایی به خواسته‌های اعتصاب کنندگان، تأکید کرده‌اند در غیاب پرسنل خدماتی و اداری، خدمت‌رسانی در هتل‌های جنوب کالیفرنیا را با حضور نیروهای غیررسمی ادامه می‌دهند. همچنین در این بیانیه درخواست افزایش حقوق ساعتی 5 دلار اتحادیه‌ها رد و در آن تأکید شده است هتلداران امریکایی تنها حاضر به افزایش ساعتی 2.50 دلار در سال اول و رشد پلکانی این رقم تا 4 سال آینده به میزان 6.25 دلار هستند؛ موضوعی که به هیچ طریقی با خواست اتحادیه‌ها تطابق ندارد چراکه آنها معتقدند هتل‌ها در جریان شیوع کرونا و پس از آن برای بازگشت به شرایط قبل، بسته‌های حمایتی را دریافت کرده‌اند که آنها را به دور سوددهی بازگردانده است اما حاضر به افزایش حقوق کارمندانشان نشدند.
فارغ از این محرک‌ها، برنامه اعتصاب هزاران کارمند و کارگر هتل‌های کالیفرنیای جنوبی پس از آن عملی شد که هتل وستین بوناونچر، بزرگترین هتل منطقه با اتحادیه‌ها برای افزایش دستمزد 600 پرسنل خود توافق کرد. اما دیگر هتلداران بزرگ امریکا نه تنها به درخواست اتحادیه چراغ سبز نشان ندادند که با اعلام چهار روز تعطیلی سعی کردند تأثیر غیبت کارکنانشان را به حداقل برسانند.
 
تهدید بحران بی‌خانمانی
اتحادیه‌ها معتقدند رشد سرسام آور قیمت اجاره بها، بحران بی‌خانمانی را بشدت در برخی بخش‌های امریکا بویژه کالیفرنیا تقویت کرده است. چراکه در این بخش امریکا تنها نزدیک به یک میلیون خانه با اجاره مناسب برای مستأجران کم درآمد وجود دارد. این در حالی است که برنامه‌های لس آنجلس برای میزبانی از جام جهانی فوتبال در 2026 و بازی‌های المپیک تابستانی 2028، نیز رشد نرخ مسکن را چند برابر کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، بهای مسکن در امریکا از هفته گذشته شاهد رکوردی هشدارآمیز بوده است. به طوری که این رقم در پایان ماه ژوئن از 6.57 درصد به 6.79 درصد رسیده و رکورد رشد 30 سال اخیر را شکسته است. این رقم تا سه هفته گذشته 5.09 درصد بود. این نوسانات بازار مسکن سبب شده است، در بهار امسال شمار خریداران خانه‌ها نیز بشدت کاهش یابد. در عین حال به گفته باب بروکسمیت، کارشناس مسکن، نبود خانه مناسب برای خرید نیز بازار مسکن را دچار اختلال بسیار کرده که این مشکل در کنار افزایش کنترل نشده بهای مسکن، شرایط را برای فصل‌های آینده دشوارتر خواهد کرد. گرگ مک براید، کارشناس اقتصادی مؤسسه بنک ریت معتقد است: «تورم و افزایش نرخ مسکن نسبت مستقیمی با هم دارند. با این حال گرچه نرخ تورم تا 4 درصد تنزل را نشان می‌دهد اما تا زمانی که هسته اصلی تورم به شکل واقعی کاهش نیابد نمی‌توان انتظار تحول مثبتی را در بازار مسکن داشت. در واقع از آنجا که نرخ مسکن به صورت مستقیم توسط دولت تعیین نمی‌شود، نوسانات اقتصادی و تورم تأثیر بسزایی در آن دارند. اما رشد تدریجی اقتصاد و رهایی از فشار تورم دو عامل مهم در کاهش نرخ مسکن هستند.»
 
فشار بر خانوارها
تحلیلگران سایت بنک ریت بر این باورند، اگر میانگین درآمد یک خانواده را برای سال 2023 حداکثر 96.300 دلار در نظر بگیریم، از آنجا که میانگین بهای خانه‌ها در ماه آوریل 2023، حدود 388.800 دلار بوده است با توجه به سقوط 20 درصدی افزایش دستمزدها و صعود 6.84 درصدی نرخ مسکن،  هر خانواده باید برای خرید مسکن مدت زمان انتظار بیشتری را نسبت به سال قبل سپری کند و ماهیانه 25 درصد درآمد خود را پس‌انداز کند. این در حالی است که سال گذشته هر خانواده با میانگین درآمد 90 هزار دلار، برای تهیه یک خانه 395.500 دلاری شرایط بهتری داشتند. چراکه نرخ رشد 4.96 درصدی مسکن، امکان خرید خانه با 23 درصد دستمزد ماهیانه را نیز برای یک خانواده امکانپذیر می‌کرد. در این شرایط با اینکه کارشناسان امیدوارند تا پایان 2023 شاهد روند نزولی بهای مسکن باشند اما معضلات پیش روی اقتصاد امریکا، این دستاورد را با اما و اگر همراه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی