صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اخبار

تجارت ۱۳.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه
بررسی آمارهای رسمی منتشرشده نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی در تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته اتفاق افتاده است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته رشد قابل‌توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افزایش ۱۹ درصدی از نظر دلاری و رشد ۱۱۵ درصدی از نظر ریالی مواجه شده اما از نظر وزنی کاهش حدود هفت درصدی را تجربه کرده و به 13.5‌میلیارد دلار رسیده است.
نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۷.۵ میلیارد دلار محصولات مختلف به ترکیه، این شریک تجاری را در همان رتبه سوم نگه داشته است. از سوی دیگر واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۵ درصدی مواجه شده و ترک‌ها مانند سال گذشته سومین واردکننده به ایران هستند.
تجارت ترجیحی با هند برقرار می‌شود
مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت گفت: با جدیت به دنبال برقراری تجارت ترجیحی با هندوستان بوده و در این راستا در حال بررسی و دسته‌بندی موانع مختلف هستیم.
هادی طالبیان مقدم در گفت‌وگو با مهر در مورد گسترش روابط تجاری با هندوستان، اظهار داشت: حجم تبادلات هندوستان با کشورهای دیگر زیاد است و با توجه به اینکه هند در حوزه‌های فناوری، ارتباط با جهان، کریدور شمال-جنوب و... فعال است، به دنبال گسترش روابط با این کشور بویژه از طریق برقراری تجارت ترجیحی هستیم.
جستجو
آرشیو تاریخی