صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و دو - ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

به دنبال اهانت به قرآن در استکهلم رخ داد

داغ شدن کمپین تحریم کالاهای سوئدی


حسین فاطمی/ در ادامه واکنش‌ها به تکرار آتش زدن قرآن در سوئد، کشورهای مسلمان کمپینی برای تحریم شرکت‌ها و کالاهای تولید سوئد به راه انداختند.
به گزارش وبسایت عربی ۲۱ ، فعالان در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به اهانت به قرآن در سوئد، این کمپین را راه‌اندازی کرده‌اند. طبق این گزارش، این کمپین درپی درخواست الأزهر مصر برای تحریم کالاهای ساخت سوئد و اتخاذ موضع جدی و یکپارچه توسط کشورهای اسلامی در قبال تکرار قرآن‌سوزی در این کشور راه‌اندازی شده است. الأزهر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دعوت به تحریم کالاهای سوئدی به عنوان حمایت از قرآن کریم، کتاب مقدس خداوند پس از نقض مکرر غیرقابل قبول و تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان تحت پرچم دروغین آزادی عقیده و بیان است. الأزهر همچنین از دولت‌های کشورهای اسلامی و عربی خواست تا مواضع جدی و واحد در قبال این تخلفات که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، اتخاذ کنند. در این بیانیه تأکید شده است، اجازه مقامات سوئدی به تروریست‌های افراطی برای سوزاندن و پاره کردن قرآن در عید مسلمانان، فراخوانی صریح برای خصومت، خشونت و شعله‌ور شدن درگیری است.
در راستای واکنش الأزهر، شیخ احمد بن‌حمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان هم از مسلمانان خواست تا با جنایت آتش زدن قرآن کریم در سوئد که با حمایت پلیس این کشور انجام شد، مقابله و تمام معاملات مالی موجود میان خود و سوئد را لغو کنند.
علاوه بر این، مردم مسلمان پاکستان در شهرهای مختلف این کشور علیه جنایت شیطانی بی‌حرمتی به قرآن کریم در سوئد دست به راهپیمایی زده و از دولتمردان خود خواستند، سفیر سوئد را اخراج و روابط دیپلماتیک با این کشور را لغو کنند. امروز (دوشنبه) نیز قرار است تظاهرات علیه توهین به قرآن کریم در اسلام‌آباد برگزار شود و معترضان برای تظاهرات به سمت سفارت سوئد واقع در منطقه حفاظت شده قرمز در این شهر، برنامه‌ریزی کرده‌اند.
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اهانت به قرآن در سوئد نیز دیروز یکشنبه در جده برگزار شد.
 به گزارش روسیا الیوم، این نشست به دعوت عربستان، رئیس نشست دوره کنونی و رئیس کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برگزار شد. در پایان این نشست، سازمان همکاری اسلامی تأکید کرد، هتک حرمت قرآن کریم یک اتفاق اسلام‌هراسانه عادی نیست و ضرورت اجرای قوانین بین‌المللی برای ممنوعیت نفرت‌پراکنی دینی ضروری است. سازمان همکاری اسلامی همچنین خواستار اقدامات جمعی علیه هتک حرمت مکرر به قرآن کریم و اهانت به پیامبر اکرم(ص) شد.
احتمال استراداد سلوان مومیکا
وزیر مهاجرت عراق تأکید کرد، عراق با دولت سوئد برای استرداد عامل آتش زدن قرآن و تضمین عدم تکرار آن هماهنگی خواهد کرد. آنگونه که میدل ایست نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عراق گزارش داده است، ایوان فائق جابرو، وزیر مهاجرت عراق در مراسم محکوم کردن تکرار حادثه آتش زدن قرآن کریم در کلیسای سیده النجاة در بغداد شرکت کرد و تأکید داشت، در پشت تکرار حادثه آتش زدن قرآن طرف‌هایی هستند که خیر و صلح بشریت را نمی‌خواهند، همه ادیان و کتب آسمانی قابل احترام هستند و تعرض به آنها از سوی هر شخص جائز نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی