میشله؛ کارت آخر بولسونارو پس از تعلیق از دنیای سیاست

زهره صفاری
خبرنگار

دادگاه عالی برزیل با اکثریت آرا، ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق این کشور را به اتهام سوءاستفاده از قدرت و بهره‌گیری نادرست از رسانه‌های ملی در کمپین‌های انتخاباتی سال گذشته‌اش تا سال 2030 از فعالیت سیاسی منع کرد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، در حالی 5 نفر از 7 قاضی این دادگاه ژائر بولسونارو را متهم شناخته و برای او حکم تعلیق سیاسی صادر کردند که رئیس‌جمهور سابق که به ترامپ کوچک نیز معروف است در پی انتخابات ماه اکتبر ریاست جمهوری به خاطر تحریک حامیانش برای برگزاری اعتراضات بزرگ متهم شده و گفته می‌شود رسیدگی به دیگر موارد اتهامی او همچنان ادامه دارد. این دادگاه به پرونده‌ای رسیدگی می‌کرد که پس از نشست جولای 2022 بولسونارو با سفرای خارجی و حمله او به سیستم انتخاباتی علیه رئیس‌جمهور سابق تشکیل شد، چرا که به باور ناظران این اقدام بولسونارو ضربه‌ای اساسی به فضای دموکراتیک برزیل وارد آورده است.
این سیاستمدار 68 ساله برزیلی، حکم صادر شده این پرونده را خنجری از پشت خواند و به هوادارانش قول داد ضمن اعتراض به این حکم، همچنان برای پیشبرد اهداف حزب راست تمام توانش را به کار گیرد. او پیش از برگزاری دادگاه در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی ایتالیائیا تأکید کرد: «من هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ و هیچ تعرضی به سیستم رأی‌گیری نداشته‌ام؛ تنها کاری که کردم عیب و نقص‌های آن را به همه نشان دادم و این دادگاه هیچ چیزی را در این باره تغییر نخواهد داد.»
آنچه که همچنان ژائر بولسونارو را پس از شکست ناباورانه از لولا داسیلوا آن هم با اختلاف بسیار اندک همچنان در مسیر نگه داشته، محبوبیت او و شمار بالای هوادارانش است. مونیکا یاناکیو، تحلیلگر سیاسی در این باره معتقد است: «این حکم به معنای این نیست که او دیگر نمی‌تواند یک بازیگر مؤثر سیاسی باشد، چرا که نمی‌توان محبوبیت او را نادیده گرفت.» همین امر نیز سبب شده است ناظران پایان کار سیاسی بولسونارو را بسیار بعید بدانند.
شانس بزرگ
در حال حاضر گرچه حکم زندان بولسونارو را تهدید نمی‌کند، اما او دیگر مطمئن است تا 8 سال آینده هرگز شخصاً قادر به مشارکت انتخاباتی نیست و وقت رو کردن کارت‌های آخرش رسیده است. به باور تحلیلگران رویترز، در شرایط فعلی بهترین شانس او برای ماندن در کورس رقابت‌های سیاسی تکیه بر قابلیت‌های خانواده‌اش است و در این راه همسرش؛ میشله گزینه خوبی به نظر می‌رسد. بولسونارو نیز چند هفته قبل حمایت خود از همسر 41 ساله‌اش را رسماً اعلام کرد و گفت: «بدون شک از نامزدی میشله در انتخابات 2026 حمایت خواهم کرد.»
کارشناسان معتقدند، گرچه میشله جوان یک بازیگر سیاسی تازه‌وارد است، اما برخوردهای صمیمانه و تأکید او بر ارزش‌های سنتی برزیل، شمار زیادی از زنان طبقه متوسط این کشور را حامی او کرده است. او نخستین بار در جریان کمپین‌های سال 2022 همسرش، به هواداران او معرفی شد و پس از آن سال گذشته با پیوستن به حزب محافظه‌کار لیبرال و سپس راه‌اندازی جنبش زنان، گام محکمی در عرصه سیاسی برداشت. او ماه گذشته گفت: «اگر قرار باشد وارد صحنه سیاسی شوم به عنوان یک نامزد قانونی مشارکت خواهم داشت.»

جستجو
آرشیو تاریخی