صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

افزایش تقاضا با کاهش محسوس قیمت میوه در بازار

قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌ها با کاهش 10 تا 50 درصدی روبه‌رو شد

امین محمودی / گزارش سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد(فائو) نشان می‌دهد ایران در تولید 22 میوه جایگاه اول تا دهم را به خود اختصاص می‌دهد به طوری که کشورمان در اواخر زمستان سال گذشته با افزایش شدید تولید میوه خصوصاً مرکبات روبه‌رو شد.
از طرف دیگر هم اکنون با آغاز فصل تابستان شاهد آن هستیم که به وفور میوه‌های تابستانی در میادین میوه و تره بار و خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد و به‌دلیل این وفور شاهد آن هستیم که قیمت میوه نسبت به یک ماه گذشته با افت محسوسی روبه‌رو شده است.
 قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۵ تا ۱۱ تیر) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد که به وضوح می‌توان کاهش قیمت را نسبت به هفته‌های گذشته در آن دید.

افزایش تقاضای خرید میوه با کاهش قیمت
با توجه به این کاهش محسوس قیمت میوه شاهد آن هستیم که اقبال مردم به خرید میوه در سراسر کشور با افزایش روبه‌رو بوده است به طوری که در همین خصوص حمید آزادی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تقاضا در بازار میوه نسبتاً خوب است و باعث شده نسبت به قبل این بازار عرضه و تقاضا وضعیت بهتری پیدا کند.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد گفت: کاهش ۲۰ درصدی قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به‌دلیل فراوانی میوه و نبود سرمازدگی در ابتدای سال است.

کاهش محسوس قیمت از هفته‌های آتی
با این حال رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید با توجه به میزان تولیدات و افزایش عرضه میوه به بازار، پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت میوه در روز‌های آینده است. در این باره اسدالله کارگر بهترین فصل عرضه میوه را تابستان دانست و اظهار کرد: در این فصل به‌ علت گرمای هوا، تنوع و میزان تولید میوه با افزایش روبه‌رو است.
وی گفت: در سال‌جاری هزینه‌های تولید با افزایش روبه‌رو بوده، اما با وجود این قیمت میوه نسبت به‌ سایر کالا‌های موجود در بازار افزایش نداشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران همچنین از کاهش قیمت میوه در روز‌های آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به مساعد بودن هوا و عدم آفت‌زدگی تولیدات در سال‌جاری، عرضه محصولات به‌خوبی انجام شود. کارگر در ادامه با تأکید بر اینکه عرضه و تقاضای میوه در بازار مطلوب است، اعلام کرد: مقدار دورریز میوه نسبت به‌سال‌های گذشته کاهش یافته است، اما همچنان میوه و سبزیجات در لیست غذایی مردم وجود دارد و استقبال از این بازار مطلوب است.
مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفرشان نیز در خصوص وضعیت بازار گفت: قیمت میوه در هفته پیشرو افت ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی