صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

گزارش

بمب ساعتی الهول بیخ گوش عراق
حسین فاطمی/ مقامات عراقی روز گذشته برای چندمین بار پیاپی درباره اردوگاه الهول سوریه هشدار دادند.
خالد الیعقوبی، مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری «واع» (خبرگزاری رسمی عراق) بر ضعیف شدن گروه‌های تروریستی در عراق تأکید کرد و گفت: «گروه‌های تروریستی در عراق تحت محاصره قرار گرفته‌اند. این گروه‌ها به دنبال استفاده از کوچک‌ترین فرصت در مناطق مختلف هستند اما اقدامات و تحرکات آنها بسیار ضعیف شده است، طوری که نیروهای امنیتی قادر به مقابله با این موضوع هستند.» وی با این حال درباره وضعیت نگران‌کننده اردوگاه الهول سوریه و خطر آن برای منطقه به دلیل نگهداری اعضای خانواده داعش در آن هشدار داد: «پرونده اردوگاه الهول بسیار پیچیده است، این اردوگاه مانند یک بمب ساعتی است. البته این فقط مربوط به عراق نیست. این اردوگاه در خارج از خاک عراق واقع شده است و تبعه‌های همه کشورهای جهان در آن حضور دارند و نیروهای ائتلاف بین‌المللی از آن محافظت می‌کنند.» وی در این باره ادامه داد: «بدون مداخله جامعه جهانی بستن این پرونده امکان‌پذیر نیست و تهدیدی جدی نه تنها برای عراق، بلکه برای منطقه و کل جهان باقی خواهد ماند.» پیشتر نیز روز یکشنبه قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق خواستار برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی درباره اردوگاه الهول تا پیش از پایان سال‌ جاری میلادی و حمایت امریکا از برگزاری چنین کنفرانسی شده بود.
 چرا اردوگاه الهول تهدید است؟
اردوگاه الهول در حومه حسکه نزدیک به مرزهای عراق بنا شده و تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است. در این اردوگاه حدود ۵۶ هزار نفر که بیشترشان زن و کودک هستند، در قالب ۱۵ هزار و ۳۳۱ خانواده عراقی و سوری و زنان و فرزندان داعشی‌ها از اتباع کشورهای مختلف سکونت دارند.
با وجود تأکیدها و هشدارهای پی در پی مقامات سیاسی، دیپلماتیک و به خصوص امنیتی عراقی برای تعیین تکلیف این اردوگاه، امریکایی‌ها تلاشی برای بستن این اردوگاه نمی‌کنند. در این راستا قاسم بلشان، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگویی با خبرگزاری المعلومه پیرامون فعالیت‌های سفیر امریکا در عراق هشدار داد و گفت: «هدف امریکا از این تحرکات این است که تروریست‌های اردوگاه الهول را تبدیل به اهرم فشاری علیه دولت عراق کرده و با استفاده از خانواده‌های تروریست ساکن آن به عنوان پرونده‌ای علیه دولت عراق، این مسأله را در جهت منافع خود تبدیل به یک مسأله بین‌المللی کند.»این تحلیلگر سیاسی گفت: «سفیر امریکا تلاش می‌کند جهت قطب‌نما را به نفع تروریست‌های الهول تغییر دهد. بویژه که نیروهای امنیتی در گذشته با تروریست‌ها مبارزه کرده و آنها را به فرار از عراق سوق می‌دادند و امروز سفیر امریکا در تلاش است، در دیدارهایی که با فرماندهان نظامی دارد، از آنها حمایت کند.» او همچنین اعلام کرد: «با وجود اینکه از زمینه‌ها و انگیزه‌های تلاش‌های طرف‌های خارجی برای وارد کردن خانواده‌های تروریست‌ها به عراق مطلع هستیم اما دولت باید دلایل حمایت از ورود دوباره این خانواده‌ها را شرح دهد.» امریکا از زمان نشست اخیر الینا رومانوسکی، سفیر خود در بغداد با وزیر خارجه عراق، فشارهای بسیاری برای نقل مکان خانواده‌های داعشی به استان‌های این کشوراعمال می‌کند.با وجود این طیفی از تحلیلگران بر این باور هستند که علاوه بر فشار امریکا بر عراق ذیل استفاده از اهرم فشار اردوگاه الهول، واشنگتن در تلاش است با استفاده از نیروهای بالقوه‌ای که در این اردوگاه وجود دارد آتش تروریسم را کماکان در سوریه و عراق و منطقه غرب آسیا روشن نگاه دارد که توجیهی برای تداوم حضورش در منطقه و به طور ویژه در دو کشور سوریه و عراق پیدا کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی