رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج مطرح کردند
حج، آیین زندگی بخش جهانی بر پایه معنویت و اخلاق
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج که روز گذشته منتشر شد، آیین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسانها و زمینهساز اعتلای معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تأکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگیبخش این فریضه پررمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است.
رهبر انقلاب اسلامی وحدت امت اسلامی را به معنای گفتوگو، ارتباط فکری و عملی، همافزایی و نزدیک شدن جهتگیریها وهمکاری و پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: بُعد دیگر این وحدت، گفتوگوی علمای مذاهب اسلامی بر مبنای حسنظن و مدارا و انصاف و ارتباط تنگاتنگ نخبگان کشورهای مسلمان است.
حضرت آیتالله خامنهای درخصوص وحدت این نکته را هم متذکر شدند که پیشروان سیاسی و فرهنگی کشورهای اسلامی باید هماهنگ با یکدیگر خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند تا امت اسلامی جایگاه شایسته خود را بازیابد و تجربه تلخ مهندسی سیاسی و سرزمینی پس از جنگ جهانی اول تکرار نشود.
ایشان «معنویت» را که یکی دیگر از دو رکن اثرگذاری ندای جهانی حج است، به معنی ارتقای اخلاق دینی و مقابله با افسون اخلاق منهای دین غربیها دانستند و خاطرنشان کردند: امروز که «وحدت» و «معنویت» امت اسلامی به دلیل مخالفت امریکا و دیگر قطبهای سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملتها و دولتهای مسلمان مقابله با این نقشه خباثتآلود است.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان پیام خود به مناسبت کنگره عظیم حج امت اسلامی را به تقویت روحیه برائت از مشرکین و نشر و عمق بخشی آن در محیط زندگی توصیه کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
و الحمدللّه ربّ العالمین و صلّیالله علی الرّسول الاعظم محمّد المصطفی و آله الطّیبین و صحبه المنتجبین.
صلای ابراهیمی حج و فراخوان جهانی آن، بار دیگر از دل تاریخ، همه گیتی را مخاطب ساخت و دلهای مستعد و ذاکر را به شور و شوق افکند. ندای دعوتکننده، خطاب به همه آحاد بشر است: و اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجّ(۱) و کعبه، میزبانِ مبارک و رهنمای همه انسانها است: ان اَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکه مُبارَکاً وَ هُدی لِلعالَمین(۲).
کعبه بهعنوان نقطه مرکزی و محور اصلی توجهات آحاد مسلمانان و آیین حج همچون نمونه کوچک از گستره متنوع دنیای اسلام، میتواند در خدمت تعالی جامعه بشری و سلامت و امنیت همه انسانها باشد. حج میتواند به کل بشریت، اعتلای معنوی و ارتقای روحی و اخلاقی برساند و این، نیاز حیاتی بشر امروز است. حج میتواند همه برنامههای استکبار و صهیونیسم برای سقوط اخلاقی بشر امروز و فردا را باطل و بیاثر کند.
شرط لازم برای این اثرگذاری جهانی، آن است که مسلمانان در گام نخست، خطاب زندگیبخش حج را خود بهدرستی بشنوند و همه همت خود را برای عملی کردن آن به کار گیرند. دو پایه اصلی این خطاب، «وحدت» و «معنویت» است. وحدت و معنویت، ضامن ارتقای مادی و معنوی جهان اسلام و نورافشانی آن به همه گیتی است.
وحدت به معنی ارتباط فکری و عملی است؛ به معنی نزدیک شدن دلها و اندیشهها و جهتگیریهاست؛ به معنی همافزایی علمی و تجربی است؛ به معنی پیوند اقتصادی کشورهای اسلامی است؛ به معنی اعتماد و همکاری دولتهای مسلمان است؛ به معنی همیاری در برابر دشمنان مسلم و مشترک است. وحدت بدین معنی است که نقشه طراحی شده دشمن نتواند فرقههای اسلامی یا ملتها و نژادها و زبانها و فرهنگهای متنوع جهان اسلام را در برابر یکدیگر قرار دهد. وحدت بدین معنی است که ملتهای مسلمان یکدیگر را، نه از راه معرفی فتنهانگیز دشمن، بلکه از راه ارتباط و گفتوگو و رفتوآمد بشناسند؛ از امکانات و ظرفیتهای یکدیگر آگاه شوند و برای بهرهبرداری از آن برنامهریزی کنند. وحدت بدین معنی است که دانشمندان و دانشگاههای جهان اسلام دست در دست یکدیگر نهند؛ علمای مذاهب اسلامی با حُسن ظن و مدارا و انصاف به یکدیگر بنگرند و سخنان یکدیگر را بشنوند؛ نخبگان در هر کشور و هر مذهب، آحاد مردم را با مشترکات یکدیگر آشنا و آنان را به همزیستی و برادری تشویق کنند.
وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونهای هماهنگ، خود را آماده شرایط نظم جهانی پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته امت اسلامی را در تجربه جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدهاست، به دست خود و به اراده خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینی غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود.
معنویت به معنی ارتقای اخلاق دینی است. افسون اخلاق منهای دین که مدتها از سوی منابع فکری غربی ترویج میشد، سرانجامش همین سقوط بیمهار اخلاقی در غرب است که همه در دنیا شاهد آنند. معنویت و اخلاق را از مناسک حج، از سادهزیستی در احرام، از نفی امتیازات موهوم، از «وَ اَطعِمُوا البائِسَ الفَقیر(۳)»، از «لا رَفَث وَ لا فُسوقَ وَ لا جِدال(۴)»، از گردش همه امت بر گرد محور توحید، از رمی شیطان و برائت از مشرکان باید آموخت.
برادران و خواهران حجگزار! از فرصت حج برای تدبر و تعمق در راز و رمزهای این فریضه بینظیر بهره گیرید و توشه همه عمر خود سازید. «وحدت» و «معنویت» در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. امریکا و دیگر قطبهای سلطه استکباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملتها و کشورها و دولتهای مسلمان و با تدین و تشرع نسل جوان این ملتها به شدت مخالفند و با هر وسیله که بتوانند با آن مقابله میکنند. وظیفه همه ما و همه ملتها و دولتهای ما ایستادگی در برابر این نقشه خباثتآلود امریکایی و صهیونیستی است.
از خداوند علیم و قدیر کمک بخواهید؛ روحیه برائت از مشرکین را در خود تقویت کنید؛ و خود را به نشر و عمقبخشی آن در محیط زندگی خود موظف بدانید.
توفیق همگان و حج مقبول و مشکور را برای شما حجاج ایرانی و غیرایرانی از خداوند متعال مسألت میکنم و دعای مستجاب حضرت بقیةاللّهالاعظم (ارواحنا فداه) را برای همگان آرزو مینمایم.
والسّلام علیکم و رحمةاللّه
ششم ذیالحجه ۱۴۴۴
۴ تیرماه ۱۴۰۲
۱. سوره حج، بخشی از آیه ۲۷؛ «و در میان مردم برای [اداء] حج بانگ برآور...»
۲. سوره آلعمران، آیه ۹۶؛ «در حقیقت نخستین خانهای که برای [عبادت] مردم نهاده شده، همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان مایه هدایت است.»
۳. سوره حج، بخشی از آیه ۲۸؛ «... و به درمانده مستمند بخورانید.»
۴. سوره بقره، بخشی از آیه ۱۹۷؛ «... در اثنای حج، همبستری و گناه و جدال [روا] نیست...»