صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تا پایان اردیبهشت 212 میلیون دلار به واردات برنج اختصاص یافته است

کاهش 60 درصدی واردات برنج برای حمایت از شالیکاران

امین محمودی
روزنامه نگار


میزان تولید برنج در سال زراعی گذشته به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید، با این حال با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان روی به افزایش ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی خود آورده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی نیز با واردات یک میلیون و 780 هزار تن برنج به ارزش حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، رکورد واردات این کالای اساسی را شکست.

انبارها مملو از برنج است
با این حال خبرها حاکی از آن است که هم‌اکنون انبارهای نگهداری برنج داخلی مملو از این محصول بوده است و کشاورزان همچنان نتوانسته‌اند 50 درصد از برنج تولید شده در سال گذشته خود را بفروشند، این در حالی است که کشت برنج در شمال کشورمان به پایان رسیده است و در اواخر تابستان شاهد برداشت این محصول هستیم.
از طرف دیگر از اواخر خرداد‌ماه تا اواخر تیرماه شاهد کشت برنج در مناطق جنوبی کشور همچون خوزستان، فارس و بخش‌هایی از اصفهان هستیم که این نوع برنج نیز در اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه برداشت می‌شود.

افت محسوس قیمت برنج در بازار
به همین دلیل می‌توان گفت این بازار به دلیل وفور محصول در بازار با رکود روبه‌رو شده و قیمت در برخی از مناطق شمالی به 80 هزار تومان رسیده است.
در همین خصوص قنبرعلی قلی دنگسرکی، رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران ساری در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت تولید برنج در استان مازندران اظهار کرد:نشاکاری برنج در استان مازندران به پایان رسیده است ولی با وجود این در برخی از مناطق شمالی همچنان این روند ادامه دارد.
وی افزود:توصیه شده است کشاورزان به دلیل محدودیت‌های ناشی از خشکسالی و کمبود منابع آبی به سراغ کشت ارقام پرمحصول همچون ندا، فجر و شیرودی نروند و از ارقام محلی طارم و هاشمی استفاده کنند.
رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران ساری گفت:از طرف دیگر با توجه به واردات افسارگسیخته برنج خارجی در بازار، شاهد آن هستیم که 50 درصد برنج تولید شده در کشور مربوط به سال گذشته در انبارهای شالیکوبی‌داران و خانه‌های کشاورزان باقی مانده و به فروش نرسیده است.
از همین رو در سال‌ جاری وزارت جهاد کشاورزی سیاست حمایت از کشاورزان داخلی را در پیش گرفته است به طوری که مشاهدات گمرک نشان می‌دهد در سال‌ جاری میزان واردات این کالای اساسی با کاهش محسوسی روبه‌رو بوده و از میزان ارزبری آن کاسته شده است.
جزئیات واردات برنج در دو ماهه نخست سال‌ جاری
بر اساس آمار گمرک تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری 178 هزار و 251 تن و 711 کیلوگرم برنج به ارزش 212 میلیون و 567 هزار و 534 دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 350 هزار و 360 تن و 210 کیلوگرم به ارزش 534 میلیون و 603 هزار و 129 دلار وارد کشور شده بود. این آمار نشان‌دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در دو ماه اخیر در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش حدوداً 50 درصدی (172 هزار تنی) به لحاظ وزنی یا کاهش 60 درصدی (322 میلیون دلاری) به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.
 طی این مدت عمده برنج وارداتی از 6 مبدأ مناطق آزاد، مناطق ویژه، امارات متحده عربی، هند، پاکستان و تایلند وارد کشور شده است.
به طوری که 89 هزار تن برنج از هندوستان به ارزش 101 میلیون دلار، 35 هزار تن برنج به ارزش 6میلیون دلار از مناطق آزاد، 73 هزار تن برنج به ارزش 92 میلیون دلار از پاکستان ، 10 هزار تن برنج به ارزش 12 میلیون دلار از امارات متحده عربی، 200 تن برنج به ارزش 400 هزار دلار از مناطق ویژه و یک هزار تن برنج به ارزش یک میلیون دلار از تایوان وارد کشور شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی