صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شانزده - ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی :

مصوبه شورا درباره ساترا محدودیت زا نیست تسهیل گر است

در پی انتشار موضوعات بررسی شده در جلسه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در روز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه و مشخصاً موضوع «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر»، مطالبی در برخی رسانه‌ها منتشر و نسبت به آن موضع‌گیری‌هایی انجام شد؛ در برخی از این مطالب آمده است که از این پس، مجوز سریال‌های نمایش خانگی را سازمان صدا و سیما صادر می‌کند و این مسأله سبب محدودیت در فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و تولید برنامه‌ها در شبکه نمایش خانگی می‌شود. این درحالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه به این اخبار واکنش نشان داد و شبهات را رد کرد. وی اعلام کرد که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌ خانگی است. این جوّسازی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که این مصوبه هنوز بیرون نیامده که دوستان بخوانند ببینند به نفع‌شان است یا نفع‌شان نیست. این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است. هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه ۶ بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش‌خانگی مدون شده و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد.

پایان اختلاف ارشاد و صداوسیما
خسروپناه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» در خصوص ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» که در جلسه اخیر شورا در مورد آن بحث و تبادل نظر شده بود، توضیح داد: این ماده واحده که در ۶ بند تنظیم شده است، در واقع حوزه نشر و تصویر فراگیر را ساماندهی می‌کند و به اختلافی که در تقسیم کار بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در این خصوص وجود دارد، پایان می‌دهد.
حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: همچنین یک سردرگمی بین پلتفرم‌ها و فعالان فرهنگی در حوزه صوت و تصویر فراگیر وجود داشت و نمی‌دانستند برای انجام فعالیت‌های خود به کدام یک از این دو ارگان باید مراجعه کنند.
وی افزود: در این مصوبه‌ای که البته هنوز ابلاغ نشده است و بعد از ابلاغ از سوی رئیس‌جمهور قانون و لازم‌الاجرا می‌شود، مسئولیت تنظیم‌گری صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و برخی امور دیگر به وزارت ارشاد واگذار شده است. همچنین مشخص شده است که کدام بخش از فعالیت‌ها در حیطه صوت و تصویر فراگیر مربوط به حوزه خبرگزاری‌ها، رسانه و کتاب برعهده وزارت ارشاد و کدام بخش برعهده صدا و سیما است.
 
زمینه تسهیل‌گری فراهم شده است
 دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: همچنین مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور مانند شبکه خانگی، برعهده صدا و سیما گذاشته شده است؛ بنابراین، بخشی از مسئولیت‌ها برعهده صدا و سیما و بخشی بر عهده وزارت ارشاد است و در واقع یک تقسیم کاری انجام شده است که اختلافی در این میان نباشد. این تقسیم مسئولیت افراد در حوزه تنظیم‌گری یک نوع تسهیل‌گری برای افرادی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند.
مصوبه مانعی برای تولید نخواهد بودوی گفت: تعجب می‌کنم که بعضی‌ها در فضای مجازی می‌گویند فعالیت‌های صوت و تصویر فراگیر می‌خواهد تعطیل شود یا اینکه دوباره مردم به سمت ماهواره‌ها می‌روند؛ اصلاً این‌گونه نیست و برعکس، این مصوبه تسهیل‌گری است برای حمایت از فعالانی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند. پلتفرم‌های مختلف در حال فعالیت هستند و کارهای مهمی تولید می‌کنند که با نظارت پیش می‌رود و این مصوبه مانعی برای آنها نخواهد بود.
حجت‌الاسلام خسروپناه در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: اول اینکه اصل مسئولیت در این حوزه را قانون اساسی به صدا و سیما واگذار کرده و این مصوبه در راستای قانون اساسی است. دوم اینکه این مصوبه برای تسهیل‌گری فعالیت فعالان عرصه صوت و تصویر فراگیر است؛ بنابراین بازیگران و هنرمندان، کارگردانان و نویسندگان و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه فعالیت کنند نباید ناراحت باشند. یک تسهیل‌گری صورت گرفته که معلوم باشد فرایند قانونی را از طریق چه دستگاهی دنبال کنند.
 
دعوت از فعالان عرصه صوت و تصویر فراگیر
وی اظهار داشت: نکته مهم‌تر اینکه در بند ۶ سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر و شبکه خانگی قرار شده است در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با همکاری سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد و سایر فعالان و نمایندگان قوای سه‌گانه موارد تدوین و تصویب شود؛ بنابراین فعالان عرصه صوت و تصویر فراگیر اگر در راستای سیاست و ضوابط حاکم بر این مقوله نظر و پیشنهادی دارند حتماً به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند تا با استفاده از تجربه فعالان در این عرصه، سیاست‌ها و اصول حاکم بر صوت و تصویر را تدوین کنیم.دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ما از فعالان حوزه شبکه نمایش خانگی و صوت و تصویر فراگیر استقبال می‌کنیم که در تدوین ضوابط و سیاست‌ها به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند.
 
مصوبه شورا محدودیت زا نیست
 دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی افراد که در فضای مجازی مطالبی را منتشر کرده‌اند، هنوز این مصوبه را ندیده‌اند، بعضی‌ها هم شیطنت می‌کنند و برخی نیز از سر عدم اطلاع حرف‌هایی می‌زنند. نباید به این حرف‌ها اعتنا کرد. بعد از اینکه ریاست جمهوری توشیح کردند، این ماده واحده منتشر می‌شود و همه می‌توانند دقیق اطلاع پیدا کنند و متوجه خواهند شد که این مصوبه کاملاً مصوبه تسهیل‌گرانه برای فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر است.
وی گفت: این حرف درستی نیست و تحلیل نادرستی است. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، گرفتار سوء‌تفاهم شده‌اند و تئوری توطئه، فهم آنها را تخریب کرده است. این‌گونه نیست. در واقع مسئولیتی که به سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد داده شده در راستای تسهیل‌گری و راحت کردن کار متولیان این امر است که بدانند از کجا باید مجوز بگیرند.
 خسروپناه تأکید کرد: این مصوبه فعالیت فعالانی را که در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند، تسهیل می‌کند و هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت آنها نخواهد داشت و بیشتر جنبه حمایتی دارد.
 
قانون جدیدی وضع نشده است
حجت‌الاسلام خسروپناه تأکید کرد: البته یکسری ضوابط برای تولید فیلم و سریال است که همه باید رعایت کنند کما اینکه هم ‌اکنون نیز این موارد از سوی دست‌اندرکاران این حوزه رعایت می‌شود. در واقع در هر نظام و جامعه‌ای قوانین و مقررات وجود دارد. اینکه بعضی‌ها خیال کنند آزادانه هرچه می‌خواهند تولید کنند در هیچ کشوری مقبول نیست. به هر حال هر آزادی چهارچوب قانونی نیاز دارد.وی افزود: قوانین تولید فیلم همان قواعد گذشته است؛ طبیعتاً باید مسائل اخلاقی و ملی در آن رعایت شود. این مصوبه در واقع یک ساماندهی اداری است برای اینکه مسئولیت‌های تنظیم‌گری در این بخش کاملاً مشخص شود که چه بخشی به صدا و سیما و چه بخشی به وزارت ارشاد مربوط است. این مصوبه محدودیت‌ساز نیست بلکه تسهیل‌گر است و راه را برای تولید سریال‌های خانگی هموارتر هم می‌کند.
 گفتنی است شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه‌شنبه گذشته که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند.
بر اساس این ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی بویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند.
همچنین بند دیگری از این الزامات که اصول و سیاست‌های ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌کند، به تصویب رسید.
در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه با عنایت به سیاست‌ها و اصول تعیین شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

 

بــــرش

زمینه تسهیل‌گری فراهم شده است
 مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور مانند شبکه خانگی، برعهده صدا و سیما گذاشته شده است؛ بنابراین، بخشی از مسئولیت‌ها برعهده صدا و سیما و بخشی بر عهده وزارت ارشاد است و در واقع یک تقسیم کاری انجام شده است که اختلافی در این میان نباشد. این تقسیم مسئولیت افراد در حوزه تنظیم‌گری یک نوع تسهیل‌گری برای افرادی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند.
 تعجب می‌کنم که بعضی‌ها در فضای مجازی می‌گویند فعالیت‌های صوت و تصویر فراگیر می‌خواهد تعطیل شود یا اینکه دوباره مردم به سمت ماهواره‌ها می‌روند؛ اصلاً این‌گونه نیست و برعکس، این مصوبه تسهیل‌گری است برای حمایت از فعالانی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر فعالیت می‌کنند. پلتفرم‌های مختلف در حال فعالیت هستند و کارهای مهمی تولید می‌کنند که با نظارت پیش می‌رود و این مصوبه مانعی برای آنها نخواهد بود.
اصل مسئولیت در این حوزه را قانون اساسی به صدا و سیما واگذار کرده و این مصوبه در راستای قانون اساسی است.
این مصوبه برای تسهیل‌گری فعالیت فعالان عرصه صوت و تصویر فراگیر است؛ بنابراین بازیگران و هنرمندان، کارگردانان و نویسندگان و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه فعالیت کنند نباید ناراحت باشند.
 یک تسهیل‌گری صورت گرفته که معلوم باشد فرایند قانونی را از طریق چه دستگاهی دنبال کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی