صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهارده - ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر کشور در حاشیه نشست هیأت دولت مطرح کرد

اصلاح بخشنامه برای رفع سوء تفاهم

پس از جلسه روز گذشته هیأت وزیران، اعضای دولت در میان خبرنگاران حاضر شدند و به پرسش‌های آنان پاسخ دادند. وزیر نفت از دستاوردهای نفتی سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین گفت و وزیر ارتباطات هم از معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی درصورت استفاده از سکوهای داخلی خبر داد. گزارش این رویداد هفتگی را بخوانید؛
 
اوجی: جزئیات دستاوردهای نفتی سفر به امریکای لاتین
وزیر نفت در تشریح دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین، با اشاره به اینکه در این سفر در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت، قراردادهای خوبی امضا شد، اظهار کرد: در این دولت بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه کالا و ادوات در حوزه صنعت نفت و گاز از سوی سازندگان توانمند برای پالایشگاه‌های ونزوئلا ارسال شد.
جواد اوجی با اشاره به اینکه به‌رغم برخورداری ونزوئلا از ذخایر نفتی قابل استحصال، به دلیل تحریم‌های ظالمانه بخش اعظمی از تولید و ظرفیت پالایشی آنها روی زمین مانده بود، گفت: با ورود وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به این بخش‌ها، بخشی از این ظرفیت‌ها به همت نیروهای متخصص و سازندگان و پیمانکاران قوی ایرانی استفاده شد.
وی درباره نحوه پرداخت‌های مالی ونزوئلا در این قراردادها تصریح کرد: هیچ‌گونه پرداخت مالی بین ایران و ونزوئلا وجود ندارد و تمامی قرارداد‌ها با تهاتر محموله‌ها انجام‌ می‌گیرد.
وزیر نفت در این رابطه با بیان اینکه بخش اعظمی از هزینه صادرات به ونزوئلا تسویه حساب شده است و سازندگان داخلی نیز پشتیبانی می‌شوند، ادامه داد: همچنین در این سفر قرارداد‌های خوبی در حوزه پتروشیمی منعقد شد.
۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب شده در ونزوئلا وجود دارد که به دلیل تحریم‌ها فقط ۲ میلیون تن آن فعال است، اما با صدور خدمات فنی مهندسی این‌ پتروشیمی‌ها فعال خواهند شد. وی مشارکت در تولید را از دیگر رویکردهای ایران در همکاری نفتی با ونزوئلا عنوان کرد و گفت: در بحث توسعه میادین هم شرایط خوبی پیش رو داریم.
وزیر نفت ادامه داد: در کوبا هم تهاتر نفت با دارو، واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نظر وزارت بهداشت دنبال شد و توافقی هم برای احیای ظرفیت پالایشی آنها صورت گرفت. اوجی استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاهی فراسرزمینی را یکی از رویکردهای جدی دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: این کار هم صادرات نفت و میعانات گازی را افزایش می‌دهد، هم صدور خدمات فنی و مهندسی را ارتقا می‌دهد و هم سازندگان داخلی را برای صادرات تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز فعال می‌کند.
 
مرتضوی: افزایش 40 درصدی حق پرستاری مددجویان
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان تازه‌ترین اقدامات این وزارتخانه، از افزایش 40 درصدی حق پرستاری و یارانه مراکز غیردولتی در سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: همچنین طی تفاهمنامه‌هایی با ستاد کل نیروهای مسلح، ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۶۲ هزار سرباز وظیفه در سال‌ جاری انجام خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تدوین سند برنامه ملی پیشگیری از اعتیاد و تدوین برنامه ارتقای سلامت روان جامعه کار و تولید، از رشد ۳۰۰ درصدی تأسیس خانه‌های بهداشت کارگری و تأسیس حدود هزار ایستگاه بهگر در بنگاه‌های ۲۰ تا ۵۰ نفر در سال گذشته خبر داد.
مرتضوی همچنین با بیان اینکه با تمهیداتی که دولت اندیشید اقبال مردم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است، اطمینان داد که دولت بنای قطع یارانه نقدی مردم را ندارد، اما کسانی مشمول یارانه مضاعف می‌شوند که کالا خریداری کنند.
 وحیدی: لغو بندهای بخشنامه برای رفع سوءتفاهم بود
 وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درباره بخشنامه اخیر وزارت کشور و واکنش نمایندگان گفت: برای اینکه (در انتخابات) شائبه طرفداری از نمایندگان پیش نیاید و نیز برای صیانت از آنان و حفظ بی‌طرفی و تأمین سلامت انتخابات، در این بخشنامه نکاتی آمده بود. احمد وحیدی اضافه کرد: با وجود این، برای تعدادی از نمایندگان مجلس سوء‌تفاهمی پیش آمده بود که برای رفع این سوءتفاهم، این بندها را لغو کردیم و تلاش شد این بخشنامه، در چهارچوب صیانت از جایگاه مجلس و حفظ بی‌طرفی ابلاغ شود. وی در پاسخ احتمال تغییر معاون سیاسی، تصریح کرد: این درخواستی بود که برخی نمایندگان مطرح کرده بودند و من چیز خاصی در این جلسه نگفتم، فقط اعلام کردم که در تعامل مثبت با مجلس به دنبال حل این سوء‌تفاهم خواهم بود.
 
اسلامی: تکذیب نصب ۱۰۰ دوربین جدید در نیروگاه اصفهان
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات یک نماینده مبنی بر نصب ۱۰۰ دوربین جدید در نیروگاه اصفهان و مغایرت آن با قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، به این دلیل که اصلاً در اصفهان نیروگاهی نداریم که بخواهد ۱۰۰ دوربین در آنجا نصب شود. محمد اسلامی، با تأکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون اقدام راهبردی عمل خواهد کرد، افزود: اقدامات ایران در چهارچوب ضوابط پادمان است و ملاک عمل ایران در اهداف کمی و کیفی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست.
 
زارع پور: معافیت مالیاتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که دولت این تسهیل را فراهم کرده تا کسب و کارهای اینترنتی داخلی که از سکوهای داخلی استفاده می کنند، از معافیت مالیاتی برخوردار شوند. عیسی زارع پور گفت: همچنین مصوب شد برای آن دسته از کسب و کارهای مجازی که علاوه بر فعالیت در فضای مجازی کسب و کار فیزیکی هم دارند، در صورتی که صورت‌های مالی بخش مجازی فعال باشد، مشمول معافیت شوند. وی افزود: بر اساس این مصوبه، آن دسته از کسب و کارهای اینترنتی که تا پایان ۱۴۰۱ کد مالیاتی نداشته و اظهارنامه مالیاتی کار نکرده‌اند، از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند که این اقدام امکان خوبی است تا در صفحه‌های داخلی فعالیت کنند. وی همچنین با بیان اینکه شب و روز در تلاش هستیم تا سرعت اینترنت افزایش پیدا کند، از برنامه دولت برای برخورداری هشت میلیون خانوار از فیبر نوری تا پایان سال خبر داد. وزیر ارتباطات افزود: اکنون حدود ۳/۵ میلیون تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند به طوری که سرعت اینترنت را در بیش از ۱۰۰ شهر تا هزار مگابیت بر ثانیه افزایش داده است.
 
 
بهادری‌جهرمی: جزئیات لایحه مصوب حمایت از ایرانیان خارج از کشور  
سخنگوی دولت با اشاره به تصویب لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در هیأت وزیران، ارائه خدمات حقوقی مناسب، امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک به صورت مؤثرتر و مناسب‌تر و ثبت درخواست‌ها یا طی کردن فرآیندها مانند صدور مجوزها را از جمله بخش‌های این لایحه برشمرد.
علی بهادری جهرمی با بیان اینکه امکان شناسایی و جذب ایرانیان دارای استعداد در خارج از کشور برای عضویت در هیأت علمی و تعریف تسهیل‌هایی برای سرمایه‌گذاری مولد ایرانیان خارج از کشور را از دیگر بخش‌های این لایحه خواند. وی در تشریح دیگر مصوبه دولت افزود: در راستای اجرای یکی از بندهای قانون بودجه مبنی بر اختصاص و هزینه یک درصد از هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و شرکت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، آیین‌نامه اجرایی آن تصویب شد. بهادری جهرمی با اشاره به نقش محوری صندوق هنر در این آیین‌نامه، افزود: کمیسیون فرهنگی دفتر دولت هم متولی ساماندهی و نظام‌بندی کردن موضوعات فرهنگی است تا همه منابع این یک درصد هزینه دستگاه‌ها، در مسیر مجموعه‌های مردمی و مجموعه‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی صرف شود. سخنگوی دولت همچنین از موافقت هیأت وزیران با ارسال لایحه‌ای به مجلس خبرداد که براساس آن، امکان نظارت مؤثرتر بانک مرکزی بر فعالیت شرکت‌های تعاونی اعتبار فراهم می شود. بهادری جهرمی درباره اصلاح ساعات کاری در ادارات با بیان اینکه پس از تغییر نکردن ساعت رسمی به دلیل مصوبه مجلس به ناچار باید ساعت اداری جابجا می‌شد، اظهارکرد: در لایحه دولت که درباره روزهای تعطیل به مجلس ارسال شده، آمده که امکان کاهش ساعت اداری وجود داشته باشد، اما غیر از این، دولت برنامه‌ای برای تغییر رویه درخصوص تغییر ساعات کاری ندارد چراکه ساعت رسمی که امسال برای شروع کار اعلام شده معادل ساعتی است که سال گذشته اعلام شده بود.  
 
لطیفی: بنای دولت تعطیلی پنجشنبه است
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه هنوز تصمیمی درباره تغییر تعطیلی پنجشنبه نگرفته است، گفت: بنای ما این است که تعطیلی روز پنجشنبه باشد و تصمیمی برای تغییر نداریم. میثم لطیفی افزود: درباره تعیین روز تعطیلی ما پیشنهاد خاصی نداشتیم و دوستان در مجلس پیشنهادشان این بود که روز را تعیین کنیم و به نظر  این جزو اختیارات دولت است؛البته اگر قانون شود، ما باید تبعیت کنیم ولی تا الان جزو اختیارات قوه مجریه بوده است. وی با اشاره به مصوبه دولت درباره انتقال کارمندان به کلانشهرها  گفت: در این مصوبه برای بانوانی که به تبعیت از همسر یا سرپرست قانونی‌ که محل کار آنان در تهران یا کلانشهرها است، تصمیم گرفته شد که امکان جابجایی داشته باشند، همچنین برای کسانی که معلولیت دارند و تجهیزات توانبخشی در محل سکونت‌شان وجود ندارد، این مجوز از هیأت وزیران اخذ شد که امکان جابجایی به کلانشهرها را داشته باشند.
 
وزیر علوم: جامعه دانشگاهی پیشتاز رعایت قانون  
وزیر علوم درباره اتفاقات اخیر دانشگاه هنر گفت: جامعه باید با قانون اداره شود و جامعه فرهیخته دانشگاهی در رعایت قانون می‌بایست پیشتاز و علمدار کشور باشد که تاکنون هم اینگونه بوده است.
محمدعلی زلفی گل ادامه داد: در دانشگاه تأکید همه بر رعایت قانون اساسی و قانون برنامه‌های توسعه است و خود جامعه دانشگاهی هم قانون را رعایت خواهد کرد و این انتظار را از آنها داریم. وزیر علوم درباره اینکه اگر در دانشگاه‌ها هنجارشکنی شود چه اقدامی خواهید کرد یادآور شد: به صورت قانونی پیگیری خواهد شد و اصلاحاتی انجام خواهیم داد.

جستجو
آرشیو تاریخی