صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

خبر

سخنگوی دولت در نشست خبری خود  اعلام کرد
تجارت 58 میلیاردی با 15 کشور همسایه در سال گذشته

 
سخنگوی دولت با اشاره به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی بیش از 4 درصدی سال گذشته، از روند افزایشی این شاخص مهم اقتصادی خبر داد.علی بهادری‌جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، با بیان اینکه مطابق آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ از ۴ درصد عبور کرده است، اظهار کرد: بعد از رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال ۱۴۰۰ این موضوع نشان‌دهنده استمرار رشد اقتصادی در دو سال گذشته بوده است. به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه رشد اقتصادی هم با نفت و هم بدون نفت مثبت بوده است، اضافه کرد: هر دوی این شاخص‌ها عددهای قابل قبولی را به نمایش درآوردند، به عنوان مثال در زمستان و فصل چهارم سال، رشد اقتصادی بدون محاسبه نفت ۴.۷ درصد و رشد اقتصادی با نفت ۵.۳ درصد بوده است.

پیگیری و پایش تحقق وعده‌های دولت
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره تحقق وعده‌ها و شعارهای دولت با اشاره به اینکه در دو سال گذشته برخی از گزارش‌های تحقق وعده‌های دولت تقدیم اهالی رسانه شده است و در آینده هم این اتفاق را شاهد خواهیم بود، تأمین سلامت و جان مردم در دوره کرونا و نیز اولویت دادن به سیاست دیپلماسی همسایگی را از وعده‌های محقق شده دولت برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیت‌هایی که در دولت‌های قبل به کما رفته بود فعال شد، از جمله اینکه تجارت ایران و ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۳ درصدی مواجه شد و این‌ مسیر رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافته و عملاً در طول سال گذشته ۵۸ میلیارد دلار مجموع تجارت دولت با ۱۵ کشور همسایه بوده است.بهادری‌جهرمی، جلوگیری از خلق پول‌های گسترده، حذف امضاهای طلایی با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار و شفافیت و مبارزه با فساد را از دیگر وعده‌های محقق شده دولت ذکر کرد و افزود: قریب ۸۰ وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور پایش شده و در دولت مورد پیگیری قرار گرفته است.
 وی درباره خبرهای آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده هم ضمن دعوت از رسانه‌ها برای توجه به ارقام تجارت خارجی کشور، گفت: اقدامات متعددی در این زمینه در حال انجام است. باید واقعیت‌های اقتصادی ایران در تجارت خارجی را ببینیم. ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱ رقم خورده و منابع مورد نیاز برای انجام تجارت خارجی در دسترس و موجود است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی