صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نمایندگان مجلس، هنرمندان و نویسندگان عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارزیابی کردند

پیشرو و موفق در میدان فرهنگ

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشران حرکت فرهنگی در کشور است. عملکرد وسیع این نهاد در سراسر کشور به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد، امری که باعث شده است طی دو سال گذشته برقراری عدالت فرهنگی در دستورکار وزارت فرهنگ و ارشاد باشد که نمونه آن در اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور و برپایی نمایشگاه کتاب به صورت مجازی است. از سوی دیگر نقش وزارت ارشاد در حکمرانی فرهنگی امری انکارناپذیر است و دلیل آن حضور و همکاری این نهاد فرهنگی با طیف وسیعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ با دیدگاه‌های متنوع است. در این گزارش نمایندگان مجلس، هنرمندان و نویسندگان عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارزیابی کردند.

 

اسماعیل آذر:
برخی توقعات از وزارت ارشاد در حیطه اختیاراتش نیست
 یک نویسنده با اشاره به اینکه فعالان فرهنگی برای پیگیری دغدغه‌هایشان باید از مسیر گفت‌و‌گو عمل کنند، گفت که گاهی اوقات توقعاتی از مجموعه‌ای همچون وزارت ارشاد می‌شود که در حیطه اختیارات آن نیست.
 اسماعیل آذر با تأکید بر اینکه فرهنگ همه چیز یک ملت است، گفت: وزارت ارشاد به عنوان متولی بخشی از فرهنگ کشور توانسته است در حوزه فعالیت‌های محوله خوب عمل کند. حتماً همه ما اشکلاتی داریم اما با کمک هم می‌توانیم آنها را به سرانجام برسانیم. گاهی اوقات توقعاتی از یک مجموعه مهم مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود که در حیطه اختیارات آن نیست و این یعنی آغاز مشکلات. فرهنگ یک بنای با اهمیت است و اگر آسیب ببیند به تدریج از بین می‌رود بنابراین باید همیشه و در همه مواقع از آن مراقبت کرد. من توصیه می‌کنم برنامه‌های فرهنگی   در مسیر رشد حرکت کنند و همگی باید به این مسیر شتاب دهند، نه اینکه برخی با رفتارهای خودسر مانع برای آن ایجاد کنند. بهترین راه اعتراض برای کسانی که دغدغه دارند؛ گفت‌و‌گو، نوشتن مقاله و مصاحبه کردن با رسانه‌‌هاست و همه از ما به عنوان افراد فرهنگی رفتار فرهنگی را توقع دارند. قدرت واقعی و تأثیرگذار در اختیار افرادی است که ادراک بالا، اندیشه، فهم درست و هنر محبت کردن را می‌‎دانند و ما باید از این ابزار در حوزه فرهنگی استفاده کنیم. این نویسنده که تجربه سفر مطالعاتی به کشور ژاپن را داشته است، با اشاره به اینکه بخش زیادی از پیشرفت کشور ژاپن به گفته خودشان مدیون فعالیت‌های فرهنگی است، به ایرنا گفت: هزینه برای فرهنگ‌سازی در این کشور همواره بسیار بالا بوده است و از این هزینه‌ها عموماً سود کرده‌اند. با بهره‌مندی از این تجربه گرانبها، باید گفت که ما در کشورمان هر چه برای فرهنگ هزینه کنیم، نفع چندبرابری خواهیم برد و مسیر پیشرفت را هموار خواهیم کرد.

داریوش ارجمند:
 وزارت  ارشاد با هنرمندان تعامل داشته است
 داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: توهین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توهین به هنرمندان است، وزارتخانه قائم به‌ شخص نیست و تنها قسمتی از کهکشان جمهوری اسلامی است.
 داریوش ارجمند که در آیین تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولدین خرداد ماه در باغ زیبای تهران سخن می‌گفت با اشاره به حواشی پیش‌آمده چند روز اخیر در فضای فرهنگی کشور، اظهار کرد: برخی رفتند سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد تا به اصطلاح خودشان «درب ارشاد را گل بگیرند». یعنی چه؟ باید به سمت قانون برویم. قانونمدار شویم. اگر با چیزی مخالفیم، باید از طریق قانون پیگیری کنیم. گِل زدن بر چیزی برای محرم و عاشوراست نه برای کار فرهنگی. مخالفت کردن اصول‌ دارد، اگر با چیزی مخالفیم، باید اصولش را دنبال کنیم. همچنان که خود ما هم در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در مورد مشکلاتی که هست از طریق قانون شکایت می‌کنیم و مدت‌ها برای چیزهایی که خواستیم از سمت‌ مجلس و وزیر و قانون دنبال خواسته‌مان بوده‌ایم. گِل گرفتن درب وزارتخانه‌ای که کسی را ندارد توهین به هنرمندان است. وزارتخانه قائم به‌ شخص نیست و تنها قسمتی از کهکشان جمهوری اسلامی است و چنین حرکت‌هایی بیش از اثرگذاری، تخریبگر است و مصداق بارز «عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری» است. این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: باید راه قانونی رفت تا به نتیجه رسید. گِل گرفتن کدام مشکل را حل می‌کند جز اینکه در پایان ماجرا یک آدم عوض شود و آدمی دیگر جایگزین. اگر ادعایی درست داریم باید از راه قانونی، پدرانه و با محبت دنبالش کنیم همچنان که دین ما بدان امر کرده‌ است. با خشم و خشونت و گِل‌بازی، کاری پیش نمی‌رود، البته که جایی خشونت لازم است اما نه همه جا و به هر شکل. دین ما می‌گوید که همواره دعوت به مهر کنیم و نه خشونت. با تمام سختی‌ها و مشکلات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های خود را پیگیری کرده و با هنرمندان تعامل داشته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
انجام وظایف وزارت ارشاد  در حوزه عفاف و حجاب
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظایف خود ذیل مصوبه عفاف و حجاب بخوبی عمل کرده است، گفت: این وزارتخانه را در زمینه مسائلی که در حوزه حجاب ایجاد شده است، مقصر نمی‌دانیم. وزارتخانه کارش را بخوبی انجام داده است و نمره خوبی به آن می‌دهیم. دکتر ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، می گوید: طبق قانون عفاف و حجاب وظایفی برعهده وزارت ارشاد گذاشته شده که عمل به آنها در این دولت پیگیری شده است. در دولت‌های قبل این وظایف پیگیری نمی‌شد و وزارت ارشاد در این دولت نسبت به دولت‌های قبل بهتر عمل کرده است. در واقع وزارت ارشاد وظایفش را انجام داده و مواردی را که از آن خواسته شده، اجرا کرده است. این وزارتخانه را در زمینه مسائلی که در حوزه حجاب ایجاد شده است، مقصر نمی‌دانیم. وزارتخانه کارش را بخوبی انجام داده است و نمره خوبی به آن می‌دهیم. اینکه چرا وضعیت حجاب این‌گونه است، بحث جدایی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انگیزه و علاقه در این زمینه تلاش می‌کند. نسبت به مقوله حجاب توجه و دغدغه جدی دارد. هرجا لازم بوده دستورالعمل بدهد، دستورالعمل‌ها را داده و بر اجرای آنها در زیرمجموعه‌های خود نظارت داشته است. وزارت ارشاد در زمینه حجاب مشکلی ندارد و حتی می‌توان گفت که در این دولت نسبت به سایر وزارتخانه‌ها موفق‌تر عمل کرده است.
سوزنچی در خصوص صحت این موضوع که گفته می‌شود وزارت ارشاد متولی اصلی اجرای مصوبه عفاف و حجاب است، با رد این موضوع توضیح داد: در این مصوبه برای همه دستگاه‌ها وظیفه تعیین شده. برای وزارت ارشاد هم وظایفی درنظرگرفته شده است. یک قرارگاه برای هماهنگی و پیگیری مفاد این مصوبه هم در وزارت کشور ایجاد شده است. در واقع وزارت کشور متولی اصلی نظارت و پیگیری اجرای مفاد این مصوبه است نه وزارت ارشاد.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی:
31 دستگاه
 در حوزه عفاف و حجاب وظیفه دارند
احمد راستینه درباره وظایف وزارت ارشاد در حوزه عفاف و حجاب گفت: مصوبات ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی شرح وظایف ۳۱ دستگاه درخصوص ترویج و اعتلای فرهنگ عفاف و حجاب را تبیین کرده است. در قانون اساسی هم ترویج زیست عفیفانه و ایجاد فضایی برای رشد فضایل اخلاقی از وظایف حکمرانی و حکومت بیان شده است. طبیعتاً ۳۱ دستگاه وظایف تصریحی و روشنی درخصوص مسأله حجاب دارند که متأسفانه برخی دستگاه‌ها در انجام وظایفشان هم کوتاهی کرده‌اند و هم وظایفشان را انجام نداده‌اند که سبب ایجاد ناهنجاری‌هایی در جامعه شده است.  نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این میان کمیسیون فرهنگی گزارشی از ترک فعل دستگاه‌ها را سال گذشته در اسفندماه به صحن مجلس آورد و درخصوص دستگاه‌هایی که وظایفشان را انجام نداده‌اند گزارش مبسوطی ارائه کرد. در آنجا کمیسیون پیشنهادی داد که دولت و قوه قضائیه لایحه‌ای برای مقابله با ناهنجاری‌ها ارائه دهند. اگر می‌خواهیم با این ناهنجاری‌ها مقابله کنیم، الزاماً باید کارهایی را انجام بدهیم. دستگاه‌ها در حوزه ایجابی مسئولیت‌هایی را در زمینه آموزش، تبیین و اغناسازی دارند.  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اینکه برخی در فضای هنری به‌دنبال دوقطبی‌سازی هستند، عنوان کرد: جامعه ایران جامعه متدین و انقلابی است، لذا همه مسئولان از این فضای معنوی جامعه و زیست عفیفانه حراست کنند. همه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دستگاه‌هایی که مسئولیت انتظامی دارند، در این زمینه سهیم هستند. جامعه به‌دنبال این است فرهنگ و هویتش حفظ شود و نباید نسبت به کسانی که دنبال هویت‌زدایی در جامعه هستند، بی‌تفاوت باشد. جامعه فرهنگی و هنری می‌تواند نقش مهمی برای کمک به تثبیت هویت ایرانی - اسلامی و دفاع از این هویت ایفا کند.

 

نماینده تهران:
تحولات جدی و مهمی در حوزه
فرهنگ و هنر کشور در حال شکل‌گیری است
 سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست درستی را برای حفظ ارزش‌های الهی، توحیدی و انقلابی ملت ایران در پیش گرفته است و این سیاست در حوزه شعر، سینما، موسیقی، تئاتر و دیگر بخش‌های هنری و فرهنگی کشور در حال اجراست. از طرفی تحولات جدی و مهمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور در حال شکل‌گیری است که بخش مهمی از آن به مدیریت عالمانه و پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط است.  وی با اشاره به‌بند (ه) تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: در این بند با تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قانونی مصوب شد که طبق آن یک درصد از منابع نهادها و دستگاه‌های کشور به حوزه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، کتاب، موسیقی، سینما و غیره اختصاص داده شود که در عمل نشانه تلاش این وزارتخانه برای شکوفایی و توسعه فضای فرهنگی در کشور است.این نماینده مجلس با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد فرهنگی و جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر در ایام دهه فجر یادآور شد: برگزاری موفق این رویدادها نشانه عزم وزارتخانه برای موفقیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی است که در ۲ سال گذشته روند رو به رشدی را طی کرده است.  رفیعی درباره تولید و ساخت فیلم‌های فاخر سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که پیش تولید و تولید آن از ابتدای دولت سیزدهم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: عده‌ای علاقه ندارند این پیشرفت‌ها و موفقیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم دیده شود و تلاش می‌کنند برای قطار پیشرفت دولت در بخش‌های مختلف از جمله بخش فرهنگ و هنر سنگ‌اندازی کنند.

 

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:
وزارت  ارشاد حضور کارگردانان را در جشنواره فیلم فجر تسهیل کرد
 بیژن نوباوه‌وطن نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور اظهار داشت: سال گذشته و در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیاری از کارگردانان که تا پیش از این نمی‌توانستند فیلم‌های خود را به جشنواره ارائه دهند، در جشنواره مشارکت کردند و شاهد یک فضای شاد و مثبت در جشنواره فیلم فجر بودیم. اینکه عده‌ای سعی دارند این مجوزهای وزارت ارشاد را زیر سؤال ببرند و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به چالش بکشند به این دلیل است که تصمیمات و سیاست‌های کاری وزارت ارشاد مانع اقدامات از سوی آنها شده است.
 نوباوه به ایرنا گفت: این عده به اسم فرهنگ به دنبال ترویج ابتذال بودند که رویکردهای اصیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی رفتارها و اقدامات آنها را گرفته است و به دلیل نارضایتی از این مسأله، سعی در فضاسازی علیه وزارت ارشاد دارند. به عنوان مثال تا پیش از این مجوز ساخت راحت صادر می‌شد اما در زمان صدور پروانه نمایش ایرادات طرح و جلوی فیلم‌های مبتذل گرفته می‌شد و این بهانه به دست فیلمسازان داده شد که با به راه‌انداختن هیاهو بتوانند مجوز نمایش فیلم خود را بگیرند.
 نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: رویکرد اخیر وزارت ارشاد در بحث فیلم‌ها این است که ممیزی را به جای صدور پروانه نمایش در زمان صدور مجوز ساخت فیلم اعمال می‌کند و با این کار بهانه را از فیلمسازانی که به دنبال ترویج ابتذال در فیلم‌های خود هستند، گرفته است و این عده که بهانه از دستشان برای راه انداختن هیاهو و سروصدا گرفته شده سعی دارند وزارت ارشاد را به بهانه‌های واهی به چالش بکشند.

 

موسوی:
برخی جریان‌ها علاقه ندارند آرامش در فضای فرهنگی کشور حاکم شود
 حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم اظهار داشت:‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزرای ولایتمدار، انقلابی و پرتلاش کابینه است که بر امور این وزارتخانه مسلط بوده و در حوزه فرهنگ، سینما، تئاتر، حوزه نمایشگاهی و رسانه بخوبی عمل کرده است.
 نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده پیرامون رویدادهای هنری در کشور افزود: این هجمه‌ها فنی نیست بلکه سیاسی و هدایت شده توسط برخی از جریان‌های سیاسی است.وی با بیان اینکه جریان معاند نیز از ابزار هنر برای مقابله با نظام استفاده می‌کند، افزود: در فضای بین‌المللی نیز می‌بینیم که غرب و رژیم صهیونیستی از ابزار هنر برای توهین به مقدسات و ادیان الهی استفاده می‌کنند.
 موسوی درباره جریان‌هایی که در کنسرت‌های موسیقی اختلال ایجاد کرده و سبب بر هم زدن این کنسرت‌ها شدند، خاطرنشان کرد: برخی از جریان‌ها علاقه ندارند آرامش در فضای فرهنگی کشور حاکم شود و می‌خواهند تلاش‌های دو سال گذشته وزارت فرهنگ در عرصه‌های مختلف را به حاشیه بکشانند.

 

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
شاهد رویش نسل جوان در فرهنگ کشور بودیم
غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «ایران» گفت: با توجه به شرایطی که پس از مهرماه سال گذشته بر کشور حاکم بود بویژه در ایام جشنواره تئاتر و فیلم فجر، مدیریت خوبی شکل گرفت و شاهد پویایی و رونق برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی بودیم. از ویژگی‌های شاخص این دوره رویش نسل جوان در حوزه‌های مختلف موسیقی، سینما، تئاتر و... بود. امیدواریم این رویکرد در برنامه‌های فرهنگی ادامه پیدا کند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال یکی از دوره‌های پر بار این رویداد فرهنگی را تجربه کرد. استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان از نمایشگاه و فروش بالای کتاب‌ از اتفاقات امیدوارکننده بود. وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها بر این است که در مسیر رهنمودهای رهبری عمل شود و این تلاش‌ها ارزشمند است، البته راه نرفته فراوان داریم و هنوز بخشی از دغدغه‌های جامعه انقلابی و رهبری مغفول مانده که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله این موارد اصلاح ساختار دستگاه‌های فرهنگی است که منحصر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌شود و نقشه‌ فرهنگی نیاز به بازنگری دارد.
نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در خاتمه گفت: در شرایطی که عدالت فرهنگی به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم برنامه‌های مسئولان فرهنگی مطرح می‌شود، لازم است زیرساخت‌هایی فراهم شود تا تمام مردم ایران از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند. در این مدت شاهد تلاش‌های چشمگیری در مسیر رشد متوازن فرهنگی بودیم. نمایشگاه کتاب فقط برای تهرانی‌ها نبود و زمینه استفاده از این فرصت در شهرهای مختلف فراهم شد. همچنین جشنواره فیلم فجر هم مختص پایتخت‌نشین‌ها نبود و استان‌هایی که موقعیت نمایش فیلم‌ را داشتند مشارکت کردند.

 

عضو فراکسیون زنان مجلس:
اقدامات ارشاد مانع تعطیلی رویدادهای فرهنگی شد
 شیوا قاسمی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کسی حق ندارد با کنسرت‌هایی که از وزارت ارشاد مجوز برگزاری دارند، برخورد کرده یا برای آن حاشیه ایجاد کند، اظهار کرد: وقتی فردی مجوزی دارد یا مجوزی برای یک گروه موسیقی صادر می‌شود، وزارت ارشاد و سایر دستگاه‌های صادرکننده مجوزها تمام جوانب را در نظر می‌گیرند که اتفاقی رخ ندهد.
 وی با اشاره به تلاش برخی برای ایجاد فضای دو قطبی در جامعه هنری افزود: اینها دشمنان انقلاب و نظام و مردم هستند که می‌خواهند با دوقطبی‌سازی بین مردم، آنان را رو در روی هم قرار دهند.عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اقدامات خوب وزارت ارشاد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر یادآور شد: می‌توان در این زمینه به برگزاری موفق نمایشگاه کتاب و جشنواره‌های فجر اشاره کرد.نماینده مردم مریوان در مجلس یادآور شد که به رغم تلاش عده‌ای برای ایجاد فضای تحریمی، نمایشگاه امسال با استقبال خوب مردم همراه بود و این اقدامات برای تعطیلی رویدادهای فرهنگی نتیجه نداد. قاسمی‌پور در ادامه توسعه فضای نشاط و امیدآفرینی در جامعه را وظیفه همه دستگاه‌ها دانست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی