صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــــار

در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد
صدا و سیما؛ ناظر سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی

شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر روز گذشته که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. براساس این ماده واحده، برای فعالان بخش خصوصی بویژه در پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند. در این جلسه مقرر شد در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه  از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس ارسال شود. همچنین  بر اساس این مصوبه، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد. در این جلسه ماده واحده تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور نیز به تصویب نهایی رسید. همچنین رئیس جدید فرهنگستان هنر که در جلسه قبلی از سوی اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد تأیید قرار گرفته بود،  منصوب شد. بر این اساس، دکتر مجید شاه‌حسینی به عنوان رئیس و ۱۰ نفر از فرهیختگان و شخصیت‌های برتر هنری نیز به عنوان اعضای این فرهنگستان معرفی شدند.

 

پیشرفت ۷ درصدی ساخت پتروپالایشگاه مروارید مکران

در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص نحوه تأمین مالی پروژه‌های بزرگ در راستای جهش تولید، برخی طرح‌های مستقر در سواحل مکران مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم برای تسریع در انجام و رفع موانع اجرایی آنها گرفته شد.
محمد مخبر در این جلسه که رئیس صندوق توسعه ملی و مدیران‌عامل برخی بانک‌ها نیز حضور داشتند، بر ضرورت اولویت قرار دادن طرح‌های نیمه‌تمام جهت جلب سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌ها تأکید کرد و از مدیران‌عامل بانک‌ها خواست لیستی از پروژه‌های نیمه‌تمام خود را ارائه داده تا با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بتوان در مدت زمان کوتاه‌تری ظرفیت‌های تولیدی کشور را افزایش داد.
وی با اشاره به نامگذاری سال‌جاری با عنوان «رشد تولید، مهار تورم» و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت و توسعه سواحل مکران تصریح کرد: ساخت پتروپالایشگاه و حرکت به سمت صادرات محصولات پتروشیمی علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی به توسعه صنعت داخل و اشتغالزایی و همچنین ارزآوری کمک شایان‌توجهی می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بانک‌ها و صندوق توسعه ملی در ساخت ابرپروژه‌ها و طرح‌های پیشران اقتصادی کشور بویژه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات دولت سیزدهم است. در این جلسه پس از ارائه طرح‌ها و ابرپروژه‌های در حال اجرا در سواحل مکران، گزارشی از روند پیشرفت ۷ درصدی ساخت پتروپالایشگاه مروارید مکران ارائه و در خصوص نحوه تأمین مالی برای تسریع در اتمام فاز اول این پروژه تصمیماتی اتخاذ شد.
گفتنی است عملیات اجرایی ابرپروژه پتروپالایشگاه مروارید مکران با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت سنگین و فوق‌سنگین و تولیدات محصولات بنزین، گازوئیل و سوخت کشتی و همچنین خوراک محصولات پتروشیمی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال در حال انجام است. با اجرای این پروژه و با سرمایه‌گذاری در حدود ۹ میلیارد یورویی برای ۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

تأکید مخبر بر تدوین طرح «اقتصاد دریامحور» به عنوان پیشران پیشرفت
همچنین در جلسه‌ دیگری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آخرین وضعیت پیشرفت پارک‌های پتروشیمیایی، شهرهای مولد کشاورزی و پهنه‌های مولد سکونتی در سواحل جنوبی کشور ارائه و بر پی‌ریزی طرحی جامع و عملیاتی برای اقتصاد دریامحور تأکید شد. محمد مخبر  با تأکید بر ضرورت تدوین طرحی جامع و عملیاتی برای توسعه اقتصاد دریامحور گفت: دریا بزرگ‌ترین منبع انرژی، آب و غذا روی زمین است و به همین دلیل برخی کشورها که دسترسی به دریا و سواحل دارند حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از این طریق تأمین می‌کنند.
وی در همین خصوص، از وزارت راه و شهرسازی خواست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا یک ماه طرحی جامع، عملیاتی و زمانبندی شده برای اقتصاد دریامحور تدوین و آن را ارایه کنند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه درباره ۷ پارک پتروشیمیایی، ۵ شهر مولد کشاورزی و ۲۷ پهنه سکونتی مولد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس را مکلف کرد تا جلسه آینده برنامه‌های زمانبندی شده خود را به همراه مجریان هر پروژه معرفی کنند تا تصمیمات لازم برای نظارت و تسریع پروژه‌ها اتخاذ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی