صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

شمار قربانیان پاکستان در سواحل یونان به 300 نفر رسید

تراژدی مرگ در دریای مدیترانه

 پس از گذشت 5 روز از تراژدی غرق شدن قایق پناهجویان در نزدیکی سواحل یونان، مقامات پاکستان با تأکید بر افزایش شمار قربانیان تبعه این کشور به بیش از 300 نفر، دستگیری چند قاچاقچی غیرقانونی را تأیید کردند.
به گزارش یورونیوز، محمد صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنای پاکستان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان گفت: «این فاجعه تأکیدی است که باید به فوریت نسبت به رسیدگی به اقدامات غیرقانونی قاچاقچیان انسان و محکومیت آنها اقدام کنیم.» دولت اسلام‌آباد نیز برای همدردی با خانواده قربانیان دیروز را عزای عمومی اعلام کرد. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز دستور سرکوب فوری عواملی را که به قاچاق انسان می‌پردازند صادر کرد و خواستار اشد مجازات آنها شد. به نوشته سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، در پی این دستور مقامات پاکستانی ده‌ها مظنون به قاچاق انسان را در کشمیر پاکستان بازداشت کرده‌اند چراکه بسیاری از قربانیان ساکن این منطقه بوده‌اند.
این کشتی ماهیگیری که ارابه مرگ پناهجویان در دریای مدیترانه شده است با سوار کردن چندصد پناهجو از بندر تبروک در لیبی به سمت سواحل ایتالیا در حرکت بود که در نزدیکی سواحل جنوبی یونان واژگون شد و شمار زیادی از مسافران آن جان‌باختند. بازماندگان این فاجعه شمار سرنشینان را به طور تقریبی حدود 750 نفر تخمین زده‌اند که گفته می‌شود علاوه بر آنها دست‌کم 100 کودک نیز در انبار کشتی بوده‌اند. تنها 78 نفر از مسافران موفق به نجات شدند و با گذشت هر روز از این حادثه، امیدها برای زنده پیدا کردن ناپدیدشدگان کمرنگ‌تر می‌شود.
مقامات یونان در پی این واقعه که از سوی ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی، یکی از بدترین تراژدی‌های دریای مدیترانه خوانده شده، سه روز عزای عمومی اعلام کردند. اما انتقادها از دولت یونان به دلیل کم‌کاری در نجات جان مهاجران بسیار زیاد است. در همین حال سه نفر از بازماندگان که در زمان غرق این کشتی بر عرشه این قایق بودند در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند مسافران نیروهای یونانی را دیده بودند که قایق مهاجران را با طناب می‌کشیدند اما یونانی‌ها طناب‌ها را در مکان‌های اشتباه بسته بودند و همین باعث واژگونی قایق شده است. این کشمکش‌ها موج نارضایتی را در اروپا به راه انداخته است و منابع محلی از برگزاری چندین راهپیمایی اعتراضی در یونان و کشورهای دیگر خبر داده‌اند.
با توجه به ابعاد جهانی این فاجعه، سازمان ملل روز چهارشنبه در گزارشی که آن را نوعی کیفرخواست علیه وضعیت کنونی جهان خواند از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت. بر اساس این گزارش، در حال حاضر دست‌کم 110 میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی مجبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی