صفحات
شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و دوازده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اعلام اصول «شی» به امریکا

آنتونی بلینکن یک روز پس از ورود به چین و دیدار با وزیر خارجه و رئیس کمیسیون امور سیاست خارجه حزب حاکم این کشور، فرصت ملاقات شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور را به دست آورد؛ دیداری که در آن، بلینکن برنامه کاملی از آینده روابط مورد نظر چین با امریکا دریافت کرد.
بنا بر اعلام رسانه‌های چینی، شی در این دیدار با تأکید بر ضرورت احترام متقابل دو کشور به منافع یکدیگر تأکید کرد:«همان‌گونه که چین به منافع امریکا احترام می‌گذارد، واشنگتن نیز نباید درصدد لطمه زدن به منافع و حقوق مشروع پکن برآید. در عین حال هیچ طرفی نباید خواست خود را بر طرف مقابل تحمیل و دیگری را از حق قانونی برای دستیابی به توسعه محروم کند.»
رئیس‌جمهور چین افزود: «جهان به رابطه‌ای باثبات میان چین و امریکا نیاز دارد و دو کشور باید راه صحیح تعامل با یکدیگر را در مسیر آینده پیدا کنند. بنابراین از امریکا می‌خواهیم رویکردی منطقی و عمل‌گرایانه در قبال روابطش با چین داشته باشد.»
این در حالی بود که وزیر خارجه امریکا پیش از ملاقات با رئیس‌جمهور چین در ملاقات با وانگ یی، رئیس کمیسیون امور سیاست خارجه حزب حاکم، درباره تلاش‌های امریکا برای گسترش چین‌هراسی در جهان و تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه پکن هشدارهایی را دریافت کرده بود.
جستجو
آرشیو تاریخی