صفحات
شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و یازده - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان روز گذشته در رأس هیأتی عالی‌رتبه به ایران آمد

امضای 10 سند همکاری میان تهران و تاشکند

 

 

 


شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان روز گذشته وارد تهران شد و در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد مورد استقبال آیت‌الله رئیسی قرار گرفت. این سفر در حالی انجام شد که طی دو سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی کشور با افزایش بیش از 100درصدی به بیش از 500 میلیون دلار رسید. این امر، در کنار این واقعیت که روز گذشته نیز پس از مذاکرات سران دو کشور 10 سند همکاری میان مقام‌های دو کشور امضا شد، بیانگر رشد چشمگیر و پرشتاب مناسبات دو کشور است، اما نکته اینجا است که این رشد و شتاب را باید در چهارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم تحلیل کرد، بویژه اینکه در دهه گذشته مناسبات ایران و ازبکستان به‌عنوان کشوری تأثیرگذار در سازمان شانگهای و آسیای‌میانه به دلیل پاره‌ای سوءتفاهمات و اختلافات، محدود و کمتر از حد انتظار بود، اما این مسیر ناهموار زمانی هموار شد که آیت‌الله رئیسی در سفرهای جداگانه به دوشنبه پایتخت تاجیکستان و ترکمنستان، دیدارهایی هم با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان داشت؛ دیدارهایی که زمینه رفع سوءتفاهم‌های دو کشور را فراهم کرد. حضور دیروز شوکت میرضیایف، اولین سفر رسمی او به تهران در مقام رئیس‌جمهور ازبکستان است؛ سفری که هم ملاقات‌ها و هم اسناد امضا شده بیانگر این است که می‌توان آن را گام بلندی برای گسترش مناسبات دو کشور دانست؛ مناسباتی که می‌تواند زمینه حضور مؤثرتر ایران در آسیای‌مرکزی را نیز به دنبال داشته باشد.

دیدار خصوصی پس از استقبال رسمی
مراسم استقبال رسمی از شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان از سوی آیت‌الله رئیسی در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد انجام شد‌. همچنین رؤسای‌جمهور ایران و ازبکستان پس از معرفی اعضای هیأت‌های دو کشور، با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند.

امضای یک بیانیه مشترک و 10 سند
همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و ازبکستان در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور یک بیانیه مشترک و 10 سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند. توافقنامه تجارت ترجیحی، حمل‌ونقل و ترانزیت، همکاری دارویی، برنامه همکاری در زمینه‌های استاندارد و بیمه، بررسی امکان ایجاد مناطق آزاد مشترک، برنامه اجرایی همکاری در حوزه فناوری و نوآوری و برنامه اجرایی همکاری در بخش کشاورزی، از جمله محورهای اسناد امضا شده میان مقامات ایران و ازبکستان در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور بود.

توافق برای تجارت ترجیحی
آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، روابط ایران و ازبکستان را تاریخی، تمدنی و برخاسته از باورهای دو ملت توصیف و با اشاره به ظرفیت‌های خوب دو کشور در جهت توسعه همکاری، این سفر را گام مهمی در جهت تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان عنوان کرد. رئیس‌جمهور در ادامه سفر همتای ازبکستانی خود به ایران پس از 20 سال، هدفگذاری برای دو برابر شدن مبادلات تجاری در گام اول و برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آن به سه میلیارد دلار را به فال نیک گرفت و با اشاره به توافق دو کشور برای تجارت ترجیحی، از وزرای مربوطه دو طرف خواست طی دو هفته آینده لیستی از کالاها را برای تعرفه ترجیحی میان دو کشور اعلام کنند. آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم تهیه نقشه راه برای گسترش همکاری‌ها و عملی شدن تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور، حضور پررنگ و موفقیت‌آمیز ایران در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی در تاشکند را نشانه عزم جدی ایران در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ازبکستان عنوان کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیشرفت‌های ازبکستان مایه خرسندی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، بر پیگیری توافقات انجام شده میان دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت، علم و فناوری، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی در راستای توسعه روابط و تبادل ظرفیت‌ها تأکید کرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از تهدیدات ‌و تحریم‌ها برای پیشرفت فرصت ساخته است، بر آمادگی ایران  برای انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف علمی و اقتصادی به ازبکستان تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی پیش‌روی مسیر گسترش روابط با کشورهای همسایه نمی‌بیند، توسعه روابط ایران و ازبکستان را به نفع دو‌ ملت و موجب قوی‌تر شدن دو‌ کشور دانست.

میرضیایف: غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل
شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در این نشست فاصله طولانی‌مدت 20 ساله برای سفر به ایران را ناشی از عدم توجه و‌ غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور دانست و با بیان اینکه ازبکستان به تجربیات موفق ایران در مسیر پیشرفت نیاز دارد، بر علاقه‌مندی این کشور برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های علمی، فناوری، حمل‌ونقل، زیرساخت‌های انرژی، پزشکی و کشاورزی تأکید کرد و از شرکت‌های ایرانی و فعالان بخش خصوصی ایران برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی ازبکستان دعوت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی