صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نه - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، الگوسازی برای جوانان است

تجلیل از 10 چهره ماندگار میراث فرهنگی


در دومین مراسم نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی با هدف تکریم و تجلیل از سرآمدان و پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور و قدردانی از خدمات علمی و پژوهشی آنان، از 10 چهره ماندگار در حوزه میراث فرهنگی تجلیل شد.
سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر روز پنجشنبه ٢۵ خرداد در آیین دومین «نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی» که در سالن وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، پیشکسوتان و مفاخر میراث‌فرهنگی را پرچمدار همه فضایل، خوبی‌ها و ارزش‌ها معرفی کرده و تأکید کرد: مفاخر و چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ما را به سمت خوبی و فضلیت‌های ملی و دینی هدایت می‌کنند. آنها بر اساس شناخت عمیق و باور کامل، صادقانه در این راه پا گذاشتند و عمر پربرکت خود را در این راه صرف کردند. این مفاخر، شاگردان بسیاری را تربیت کردند که مایه افتخار ملی هستند.

انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: باید به چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ادای احترام کنیم و شأن و منزلت آنها را ستایش کنیم، زیرا آنها پلی بین نسل گذشته و آینده و انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی ما هستند.
وی با بیان اینکه در معرفی میراث‌ فرهنگی عملکرد ضعیفی داشته‌ایم، افزود: هیچ زمان دیر نیست و اکنون باید میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس و تلاشگران این حوزه‌ها را معرفی کنیم.
ضرغامی تأکید کرد: میراث فرهنگی ناملموس به جز ٣ هزار عنصر ثبت شده و ٢١ اثر ثبت جهانی است که به آیین، مناسک و مهارت‌های مردمان در طول تاریخ مربوط می‌شود، حتی ٣۵ هزار اثری هم که ثبت شده‌اند بر اساس یک مهارت و آیین تجلیل پیدا کرده‌ و ملموس شده‌اند که اینها نیز بر اساس باور [مبتنی بر] فرهنگ و باورهای ناملموس ما شکل گرفته‌اند.
وی ادامه داد: «تکریم بزرگان» و «درک فرزندان» دو راهبرد کلیدی در اندیشه اسلامی و فرهنگ ما است. ما نتوانستیم با نسل جوان جامعه ارتباط خوبی بگیریم، رهبر معظم انقلاب در دو ماه اخیر دو بار این موضوع را تذکر دادند، ایشان یک بار فرمودند «لسان قوم را نمی‌دانید» و اخیراً هم فرمودند «با زبان چهل سال قبل نمی‌توان با نسل امروز حرف زد»، برخی زبان حرف زدن را نمی‌دانند، مترجم هم نمی‌گیرند و کسی را هم که با جامعه و جوانان حرف می‌زند، ‌تکفیر می‌کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخر افزود: بزرگان ما، فرهیختگان ما در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس پرچمدار همه فضایل و خوبی‌ها و ارزش‌های ملت ایران هستند و با بزرگواری و تواضع و نگاه پدرانه کمک می‌کنند تا این فرهنگ‌ را به نسل جوان و آیندگان معرفی و منتقل کنیم.

حافظه تاریخی یک ملت
در همین حال علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی نیز برگزاری چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی برای عبرت‌آموزی، هویت‌بخشی، و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی را «ضرورت انکار ناپذیر» دانسته و تأکید کرد: تکریم چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی که امسال دومین دوره آن را برگزار می‌کنیم با هدف ارج‌گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه‌های زنده بشری است و می‌تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد.
وی تأکیدکرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی، «شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها» را یک وظیفه همگانی خوانده و تأکید کردند که اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگش، از شخصیتش، از مفاخر علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی‌اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می‌خواهند بر سرش بیاورند.
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: وقتی از میراث فرهنگی سخن می‌گوییم بازتابی از ارزش‌ها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان‌ها در طول تاریخ است. روایت، بازخوانی و انتقال هنجارها، آداب و رسوم، آیین‌ها، سنت‌ها، مناسک که همه را «فرهنگ» می‌نامیم محتاج «واسطه‌هایی انسانی» است که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.
دارابی افزود: در دولت سیزدهم توانستیم دومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران زمین را برگزار کنیم. تحقق این مهم با همراهی، مشارکت همدلانه فرزانگان و دست‌اندرکاران میراث فرهنگی حاصل شده است.

دلگرمی پیشکسوتان
حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی را باعث دلگرمی و افزایش انگیزه پیشکسوتان و فعالان حوزه میراث فرهنگی دانسته و تأکید کرد: عظمت قلمرو ایران فرهنگی و ظرفیت تمدنی و تاریخی عظیم بوده و محتاج مشارکت همه برای کار در حوزه میراث فرهنگی در شأن، تشخص و جایگاه ایران است.
مبلغی افزود: نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی از یک طرف بیانگر توجه ویژه متولیان به میراث فرهنگی و تمدنی است و از سوی دیگر برای ساخت آینده بهتر، مسیر صحیح را روشن می‌کند. جای چنین برنامه‌هایی در حوزه میراث فرهنگی خالی بود، دلسوزان و زحمتکشان حوزه‌های مختلف کشور از جمله میراث فرهنگی باید همواه مورد تجلیل و تشویق قرار گیرند، در این زمینه همه ما باید به سهم خود قدردان آنها باشیم.

تجلیل از ۱۰ چهره ماندگار حوزه میراث فرهنگی
در پایان مراسم نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی، با حضور چهره‌های فرهنگی سینمایی دانشگاهی و با اهدای لوح زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و مرمتگر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکترای پژوهش هنر، مرمتگر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی)، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مؤلف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و مؤسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمتگر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) تجلیل شدند.
گفتنی است تیرماه سال ١۴٠١ اولین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شده و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد. محمدرضا اولیا، عبدالله جبل عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در نخستین دوره این آیین مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

برش

در دولت سیزدهم توانستیم دومین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران زمین را برگزار کنیم. تحقق این مهم با همراهی، مشارکت همدلانه فرزانگان و دست‌اندرکاران میراث فرهنگی حاصل شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی