صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

آب تمام نقاط پایتخت وصل شد

وزیر نیرو، با بیان اینکه آب تمامی مناطق تهران وصل شده و تلاش بر تقویت فشار آب است، گفت: برای رفع مشکل پیش آمده در کمتر از ۱۲ ساعت کانالی حفر شد.
علی اکبر محرابیان در جمع خبرنگاران درباره مشکل پیش آمده برای تأمین آب در شهرهای تهران و کرج که به دنبال رانش کوه در محدوده سد کرج رخ داد، اظهار داشت: توده بسیار بزرگی از سنگ و گل و لای از ارتفاع بسیار بالا وارد بستر رودخانه کرج شد که ارتباط آب با شهر تهران و کرج را قطع کرد.
وی افزود: این واقعه در پایین دست سد کرج اتفاق افتاد و ما ناگزیر بودیم مسیر ۳۰۰ متری را باز کنیم.
به گفته محرابیان، در حداقل زمان و در ۱۲ ساعت کانالی حفاری و ارتباط آب بین سد و پایین دست برقرار شد و از دوشنبه ظهر آب به سمت تهران و کرج جاری شد.
هجدهم خردادماه سخنگوی صنعت آب از «احتمال طغیانی شدن رودخانه‌ها در استان‌های مرکزی، شمالی و شمال شرق کشور» برای روز‌های ۱۸ و ۱۹ خرداد خبر داد و افزود که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و هشدار‌های صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور و تحلیل سامانه بارشی در ستاد مدیریت و پشتیبانی سیل وزارت نیرو، سامانه‌های بارشی روز‌های آینده در سطح عمده استان‌های کشور فعال خواهد بود که در استان‌های مرکزی، شمالی و شمال شرق کشور دارای حساسیت و سطح هشدار بالاتری است.
از سوی دیگر، از ابتدای هفته جاری، اخبار مختلفی درباره کاهش فشار آب در سطح شهر تهران به گوش می‌رسید تا اینکه در نهایت، شرکت آب و فاضلاب استان در اطلاعیه‌ای علت این مشکل را ورود توده‌های عظیم سنگ به همراه گل و لای به بستر رودخانه سد تنظیمی امیرکبیر اعلام کرد که در اثر سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس رخ داده بود.
وزیر نیرو ادامه داد: به دلیل این حادثه ما با مشکل گل و لای و افزایش کدورت آب روبه‌رو شدیم که برای رفع آن نیز تلاش شد و با اقدامات صورت گرفته کدورت آب تا حدود زیادی برطرف شده است.
محرابیان ادامه داد: از دیشب تصفیه خانه‌های غرب تهران همگی در مدار تولید قرار گفته‌اند و با ظرفیت کامل آب تولید می‌کنند.   وی در عین حال شهروندان را به صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه کرد: تا حجم مخازنی که در اثر این حادثه کاهش یافته‌اند، به حالت طبیعی بازگردند.
وزیر نیرو یادآور شد: ۲۰ درصد آب مصرفی در تهران از سد امیرکبیر کرج دریافت می‌شد که در لحظه اول تدابیری اندیشیده شد که ۱۴ درصد آن به روش‌های مختلف تأمین شد.
محرابیان میزان کسری آب در مناطق غربی و شمالی تهران در روزهای گذشته را چهار درصد برآورد کرد و گفت: اکنون با ظرفیت ۱۰۰ درصدی تصفیه خانه‌ها در حال تولید هستند و تلاش می‌کنیم فشار آب لحظه به لحظه افزایش یابد و فشار شبکه به حالت عادی درآید.
وی در عین حال از مردم خواست که در صورتی که مشکل‌شان در ساعات آینده برطرف نشده بود، با ۱۲۲ تماس بگیرند.
محرابیان در ادامه گریزی به وضعیت شبکه برق زد و گفت که با آغاز فصل گرما با ناترازی حدوداً ۱۲ هزار مگاواتی روبه‌رو هستیم.
وی، با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۰ در بازه زمانی ۲۹ اردیبهشت تا پایان تابستان حتی گاه تا سه نوبت در روز با قطعی برق مواجه بودیم، افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی مفصلی که انجام شده و با همکاری مردم همانند سال گذشته اثرات این ناترازی به حداقل ممکن برسد.
وزیر نیرو افزود: تغییر ساعت کار ادارات به این دلیل بود که مصرف برق ادارات در ساعات اوج به حداقل ممکن برسد و اضافه بار در اختیار مردم در بخش خانگی قرار گیرد که با این اقدام شاهد صرفه‌جویی هزار مگاواتی برق هستیم.
 
آب با بالاترین کیفیت به شبکه تهران تزریق شد
مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای تهران گفت: هم‌اکنون جریان آب از سد امیرکبیر به سمت تصفیه‌خانه‌های تهران برقرار است و آب با بالاترین کیفیت به شبکه تزریق می‌شود.
محسن اردکانی  با اشاره به آخرین وضعیت آب شرب تهران اظهار داشت: بر اثر ریزش هزاران تن سنگلاخ، جریان سد امیرکبیر بعد از 63 سال از زمان بهره‌برداری برای اولین‌بار مسدود شد.
 مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای تهران با اشاره به اثر این اتفاق گفت: 20 درصد از آب شرب تهران از سد امیرکبیر تأمین می‌شود و این مسأله می‌توانست تأمین آب 20 درصد جمعیت پایتخت را به مخاطره بیندازد.
 وی افزود: طبق برآورد کارشناسان، بازگشایی انسداد رودخانه کرج هفته‌ها زمان لازم داشت، اما در یک عملیات پیچیده مهندسی، این توده سه روزه از مسیر رودخانه کنار گذاشته شد.
 اردکانی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب سبب شد فقط 4 درصد از مناطق تهران با مسأله افت فشار مواجه شوند، بیان کرد: هم‌اکنون جریان آب از سد امیرکبیر به سمت تصفیه‌خانه‌های تهران برقرار است و آب با بالاترین کیفیت به شبکه تزریق می‌شود.
 مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای تهران در تشریح آخرین جزئیات تأمین آب شرب این شهر، گفت: اطمینان می‌دهم که هیچ محله‌ای بدون آب در تهران وجود ندارد.البته با توجه به اینکه شبکه در وضعیت اضطرار قرار گرفته، ممکن است نوسان محدودی در برخی محلات به صورت موضعی رخ دهد که به سرعت برطرف خواهد شد.
 اردکانی گفت: از مردم بابت این اتفاق پوزش می‌طلبم و از آنها می‌خواهم با صرفه‌جویی آب، شبکه را در رسیدن به حالت عادی یاری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی