صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نمایشگاه محصولات دانش بنیان «آبادیران» با هدف محرومیت‌زدایی در حال برگزاری است

آباد باش ای ایران

اکرم رضایی
خبرنگار

تقریباً هزار شهر در کشور ما فاقد سینما هستند که این آمار جدای از آمار روستاها و مناطق محروم است. یعنی اگر مردم بخواهند هم‌زمان با مردم تهران و سایر کلانشهرها فیلم ببینند این امکان برای آنها وجود ندارد. حالا یک شرکت دانش بنیان، نرم‌افزاری تهیه کرده است تا سینما و فیلم‌های روز سینما را به این مناطق ببرد. یک شرکت دانش بنیان دیگر نرم‌افزاری تهیه کرده تا معلمان با کمک آن غلط املایی بچه‌ها را به سمت صفر ببرند و این نرم‌افزار در مناطق محروم اجرایی شده است. فقط بحث نرم‌افزار نیست، شرکتی دیگر توربین‌های بادی را به شکلی که هم کم هزینه باشد و هم ایجاد شغل کند، تهیه می‌کند و... این روزها اگر سری به مصلای امام خمینی(ره) بزنید، با انواع خلاقیت‌ها و ابزارهایی روبه‌رو می‌شوید که شرکت‌های دانش بنیان در مسیر ارتقای آن تلاش می‌کنند. کلی جوان با انگیزه در این نمایشگاه در رفت و آمد هستند و اگر حوصله کنید با ایده‌هایی روبه‌رو می‌شوید که پشت آن کلی اتاق فکر و ایده‌های خلاقانه نهفته است. شرکت‌های دانش بنیان که درجهت پیشرفت علم و افزایش دارایی، افزایش و گسترش منابع اقتصادی گام بر می‌دارند از پیوند دانش و اقتصاد روی دوش‌های اختراعات و خلاقیت به سمت تجاری کردن محصولاتی می‌روند که عموماً در زمینه تکنولوژی‌های نوین می‌توان رد آنها را گرفت.
حالا اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) با هدف اتصال شرکت‌های دانش بنیان به بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش بنیان به بازار در حال برگزاری است. عمده هدف آنها پروژه‌های محرومیت زدایی و کمک به توسعه مناطق محروم برای پاسخ به چالش‌های این مناطق و کمک برای ایجاد اشتغال پایدار است. این نمایشگاه با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی و ستاد اجرای فرمان امام(ره) از روز ۲۳ خردادماه آغاز شده و تا امروز ۲۵ خرداد ماه برگزاری آن ادامه دارد. وقتی در نمایشگاه قدم بزنید در پنج حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری و شیلات، ماشین‌آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های نرم و آموزشی محصولاتی می‌بینید که نقطه هدف آنها مناطق محروم است. ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه دور هم جمع شده‌اند تا هدف والایی را محقق کنند.

محرومیت زدایی در امر آموزش
یکی از این غرفه‌ها که توجه را جلب می‌کند، در زمینه عدالت آموزشی فعالیت دارد. تقی‌زاده از این شرکت دانش بنیان آموزشی به نمایندگی از بقیه به «ایران» می‌گوید: «ما مشخصاً در زمینه محتوا کار می‌کنیم. به عنوان مثال ما یک پروژه به اسم «واژه‌بان» را در منطقه خاش سیستان و بلوچستان اجرا کردیم که به درس دیکته دانش‌آموزان می‌پردازد. قبل از اجرای پروژه دانش‌آموزان اشتباهات و غلط‌های املایی بسیاری داشتند. درصد دانش‌آموزانی که بیش از ۱۰ غلط در دیکته خود داشته‌اند حدود ۲۴ درصد بود که بعد از اجرای پروژه آمار این دانش‌آموزان از ۲۴ درصد به ۱۰ درصد رسید. همچنین تا پیش از اجرای پروژه ۲۱ درصد دانش‌آموزان دیکته‌ بی‌غلط داشتند که بعد از اجرای پروژه این عدد به ۴۰ درصد رسید. »
وی بیان کرد: «این پروژه برای پنج هزار دانش‌آموز انجام شد. بدین صورت که دو نفر از نیروهای ما به معلم‌ها آموزش دادند و معلمان هم آموزش‌های لازم را پس ازدرس‌های خود به دانش‌آموزان منتقل کردند. نکته جالب اینکه درسال ۹۶ ما مبلغ یک میلیون تومان برای این طرح هزینه کردیم.»

انرژی وارد خانه‌های مناطق مرزی و محروم می‌شود
در غرفه دیگری شاهد فعالیت گروهی از جوانان نخبه برای تولید انرژی توسط توربین‌های جدید بادی هستیم. محمد علی بختیاریان می‌گوید: «ما تولید کننده توربین‌های شهری در 300w تا 500w هستیم. توربین‌های ما وابسته به جهت باد نیستند، گیربکس ندارند و سرعت چرخش آنها پایین است به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد تا۲۰ سال بدون تعمیر و نگهداری کار می‌کنند. در نقاط محروم کشور که از نعمت باد بهره می‌برند کارهای زیادی انجام دادیم، آنها حتی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند تا درآمدزایی داشته باشند. ما در شهرهای مختلفی توربین‌ها را کار گذاشتیم، همچنین در نیروگاه‌های خانگی و مزارع بادی سرمایه گذاری شده و بازگشت سرمایه آن دو ساله است. توربین‌های بادی نسبت به پنل‌های خورشیدی بازدهی بالاتری دارند و راندمان آنها افت نمی‌کند.»
بختیاری خاطر نشان می‌کند: «در این زمینه باید به خریداران تسهیلات بدهند و آنها را حمایت کنند. اولویت ما شهرها و مناطق مرزی است که محرومیت شدیدی دارند و هدف ما این است که بتوانیم این توربین‌ها را برای مناطقی که عنوان شد نصب کنیم. این توربین‌ها از یک انرژی پاک همچون باد، الکتریسته تولید می‌کنند البته جنس آنها به هیچ عنوان به طبیعت آسیب نمی‌زند و از فایبرگلس، آهن و آلومینیوم در ساخت آنها استفاده شده است. اینها قابلیت نصب در فضای شهری، پشت بام منازل مسکونی و… را دارند. علاوه بر این ارتعاش و تولید صدای کمی داشته اما انرژی زیادی تولید می‌کنند. »

سینما در مناطق کمتر توسعه یافته
همان‌طور که ابتدا گفتیم، فعالیت در زمینه محرومیت‌زدایی صرفاً به حوزه علم و فناوری محدود نمی‌شود بلکه در حوزه‌های فرهنگی و هنری هم می‌توان کارهای مؤثر و چشمگیری انجام داد. محمد جواد حاجیان، مسئول شبکه اکران مردمی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره هدف خود از حضور در نمایشگاه آبادیران می‌گوید: «ما در این نمایشگاه غرفه سینما مردم را داریم. از سال ۱۳۸۸ اکران مردمی را شروع کردیم و هدفمان هم ایجاد توسعه عدالت رسانه‌ای در کشور بوده است. تقریباً هزار شهر در کشور ما فاقد سینما هستند که البته اینها جدا از روستاها و مناطق محروم است. یعنی اگر مردم بخواهند هم‌زمان با مردم تهران و سایر کلانشهرها فیلم ببینند این امکان برای آنها وجود ندارد زیرا در شهر و منطقه آنها هیچ سینمایی نیست.»
حاجیان ادامه می‌دهد: «ما به هیچ تجهیزاتی برای پخش فیلم درمناطق محروم نیاز نداریم و به جای سخت‌افزار، نرم‌افزار سینما مردم را طراحی کردیم. نرم‌افزار سینما مردم یک برنامه با ایمنی بسیار بالا است و کسی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند. ما افرادی را که دغدغه‌مند بوده‌اند پیدا کردیم و با استفاده از نرم‌افزار «سینما مردم» با آنها همکاری می‌کنیم. این نرم‌افزار برای افراد دغدغه‌مند در مناطق محروم ارسال می‌شود، سپس آنها به وسیله ویدیو پروژکتور می‌توانند فیلم‌های سینمایی را که به شکل همزمان در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود در مساجد، مدارس و مکان‌های مناسبی که می‌شناسند پخش کنند و از کودکان، نوجوانان و جوانان برای تماشای فیلم‌ها دعوت کنند. »
وی در این‌باره بیان می‌کند: «تقریباً هیچ شهر و منطقه‌ای در کشور نیست که ما در این سال‌ها برای نمایش فیلم‌های سینمایی به آنجا نرفته باشیم. متأسفانه در برخی مناطق مردم حتی از تلویزیون هم محروم هستند از این رو آشنایی هم با سینما ندارند. فعالیت ما در این زمینه ادامه دارد تا بتوانیم به زعم خود عدالت رسانه‌ای ایجاد کنیم.»

دانش در خدمت محیط زیست
تصفیه آب شرب غرفه بعدی است که به آن سر می‌زنیم. علی نجفی، کارشناس ارشد طراحی فرایند که در حوزه دستگاه‌های تصفیه آب فعالیت دارد می‌گوید: «با توجه به فناوری‌های قدیم اصولاً دستگاه‌ها تا ۶۰ درصد برای تصفیه آب راندمان داشته‌اند اما اکنون دستگاه‌های جدید ما ۹۵ تا ۱۰۰ درصد تصفیه آب انجام می‌دهند. ما پروژه‌هایی را در کرمان، سیرجان و رباط سنگ تربت حیدریه داشتیم. همچنین چند روز اخیر در منطقه نیمروز استان سیستان و بلوچستان پروژه جدید خود را افتتاح کردیم و توانستیم آب شرب آن منطقه را تصفیه کرده و به دست مردم برسانیم. این پروژه در آینده در سایر مناطق محروم برای تصفیه آب ادامه خواهد داشت.
رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در نشست خبری با موضوع آبادیران که در ۲۱ خرداد برگزار شد، عنوان کرد: «این نمایشگاه زمینه‌ای برای نقش آفرینی همه بخش‌های فعال در اقتصاد دانش‌بنیان است تا از ظرفیت‌های علم و فناوری برای رفع مسائل کشور بهره‌برداری کنند.»
به اعتقاد او توسعه محقق نخواهد شد، مگر آنکه یکسری نهادهای توسعه‌گر حضور داشته باشند. به گفته وی، بر اساس برنامه‌های تعریف شده، ۹۰ درصد هزینه یک دستگاه ساخت این شرکت‌ها تأمین می‌شود و این نهاد با یک سال تنفس و بازپرداخت ۴ساله از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی