صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«ایران» به یادآوری الگوی دشمنان برای ترویج خشونت علیه مردم و حافظان امنیت می‌پردازد

«هزار خنجر»؛ بازخوانی راهبردی تروریستی علیه ایران

ابتدای اردیبهشت ماه سال 1401 بود که اداره کل اطلاعات زاهدان در اطلاعیه‌ای، از دستگیری سه جاسوس وابسته به موساد خبر داد و در ابتدای خردادماه همان سال و در آستانه سفر رئیس‌جمهور به عمان نیز نیروهای وابسته به موساد، سرهنگ شهید حسن صیادخدایی را در نزدیکی منزلش ترور کردند. به فاصله کمی یکی از مهندسان صنایع دفاعی کشور به نام احسان قدبیگی نیز طی حادثه‌ای مشکوک به شهادت رسید. حال، پس از گذشت یک سال و این بار پس از سفر سلطان عمان به ایران و گشایش قفل‌های دیپلماتیک در سیاست خارجی و توفیقات داخلی مانند ریزش قیمت ارز، مجدداً ملاحظه می‌شود که نسخه تروریسم دشمن فعال شده و افسران نظامی و انتظامی کشور را هدف گرفته است؛ به طوری که فقط در اردیبهشت ماه سال‌جاری 9 نفر از افسران میانی فراجا و 7 نفر از اعضای پایور و وظیفه مرزبانی به شهادت رسیدند. سه روز پیش نیز فردی مهاجم تحت تأثیر فراخوان ضدانقلاب، با اقدامی تروریستی سرگرد شهید محمد قنبری از افسران فرماندهی نیروی انتظامی شهر ایذه را به شهادت رساند. تقریباً همزمان با این رخداد خبر آمد که سرگرد شهید رسول مهدوی‌پور که در حین مأموریت بر اثر برخورد عمدی خودروی قاچاقچیان کالا بشدت مجروح شده بود، به شهادت رسیده است. چند نکته در خصوص آمران و عاملان ترور، الگوهای عملیات‌های ضدامنیتی تروریست‌ها و اهداف آنها قابل ذکر است که در ادامه مطرح می‌شود:
1 شهدای بهار امسال، یا خارج از فضای مأموریتی و کاری (مانند شهید شهرکی) هدف اقدام تروریستی قرار گرفتند، یا در سانحه حین گشت اطلاعاتی، یا در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، یا حین درگیری با اوباش شهری، یا در عملیات مقابله با قاچاقچیان کالا و ارز، یا در حمله اشرار مرزی، یا حین عملیات مقابله با گروگانگیری یا در درگیری با مرزبانان غیرحرفه‌ای کشور دیگر به شهادت رسیدند. آخرین مورد نیز به شهادت سرگرد قنبری در حادثه تروریستی ایذه بازمی‌گردد که توسط خودروی عامل تروریستی زیر گرفته شد. اینکه عمده تمرکز نیروهای تروریستی، معطوف به افسران میانی است، یک دلالت مرکزی دارد و آن وابستگی ارگانیک و ماهوی این گروهک‌ها به سرویس‌های بیگانه و دولت‌های متخاصم است. پیش از این اندیشکده شورای آتلانتیک (بازوی مطالعاتی ناتو) برنامه تحریم و ترور فرماندهان رده‌های میانی نیروهای نظامی و امنیتی را به جای حذف فیزیکی فرماندهان عالی‌رتبه به دلیل هزینه‌های بالای آن و تضاد با اهدافش مطرح کرد. طرح تروریستی «هزار خنجر» دولت اسرائیل نیز همسو با همین راهبرد شورای آتلانتیک عملیاتی شد و پس از این دو طرح بود که به لحاظ رسانه‌ای، موجی از معرفی فرماندهان و افسران میانی سپاه، انتظامی و بسیج و روحانیون و ائمه جماعت مساجد در دستور کار رسانه‌های معاند ازجمله منافقین و تجزیه‌طلبان مرزی قرار گرفت و به لحاظ میدانی نیز شاهد افزایش ترورها بودیم. همچنین، علاوه بر ترور شهید صیاد خدایی باید به ترور هدفمند شهید سید علی موسوی (مسئول اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان) به دست اشرار مسلح حول مسجد مکی زاهدان نیز ذیل همین راهبردها اشاره کرد.
2 تحلیل دو عنصر مکان و زمان نیز می‌تواند در کشف و تشخیص طرح و برنامه دشمن برای ایجاد و گسترش ناامنی در کشور مؤثر باشد. به لحاظ مکانی، تمام نقاط مرزی ما به دلایل متنوعی در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارند. تفصیل این بحث در اینجا ممکن نیست و در همین حد اشاره می‌شود که تمرکز سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه روی مناطقی از جنوب شرق و نوار غربی کشور چند دلیل دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. درمورد راهبرد دشمن برای شرق کشور باید به هشدار رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال 1396 اشاره کرد. ایشان در جلسه درس خارج فقه، از طرح امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای انتقال و اعزام گروه‌های تروریستی مانند داعش از عراق و شام به افغانستان پرده برداشتند. ایشان گفتند: «همان دست‌هایی که با ایجاد داعش، آن را ابزاری برای ظلم و جنایت علیه مردم در سوریه و عراق قرار داد، امروز پس از شکست در آن مناطق به دنبال انتقال داعش به افغانستان هستند و کشتارهای اخیر در واقع آغاز همین نقشه است. برای تروریست‌های مورد حمایت امریکا، شیعه و سنی فرق نمی‌کند و مردم غیرنظامی اعم از شیعه و سنی هدف آنها هستند.» اما درمورد برنامه دشمن برای نوار غربی کشور باید به افزایش بی‌سابقه قاچاق سلاح به شهرهای مرزی واقع در مرزهای غربی کشور اشاره کرد. پیش از این «ایران» در گزارشی با عنوان «برای ویرانی ایران» کم و کیف ورود سلاح به کشور را بررسی کرده است؛ در نقاطی از شهرهای مرزی غرب کشور، آنچه در دستور کار ضدانقلاب قرار دارد، تداوم خط اغتشاش از طریق صدور فراخوان به بهانه‌های متنوع و متعاقباً بازتولید خشونت از طریق اقدامات مسلحانه و تروریستی است که حادثه تلخ ایذه یکی از مصادیق آن بود.
3 اما همان طور که اشاره شد، مقوله زمان نیز در بروز اقدامات خرابکارانه بسیار تعیین‌کننده است؛ چراکه کاملاً می‌تواند بر روند تحولات سیاسی و دیپلماتیک مؤثر باشد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی، اکثر اقدامات تروریستی و خرابکارانه همزمان یا اندکی پیش یا پس از تحولات سیاسی مهم و با اهداف متفاوت صورت گرفته‌اند؛ گاهی برای برهم زدن توازن سیاسی در داخل، گاهی با هدف تضعیف انگیزه‌های مذهبی و ملی و گاهی برای توقف روند پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی و دفاعی و...
سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در مقطعی روی به ترور و اقدامات سخت آورده‌اند که از یک سو، روند بازسازی توان دیپلماتیک کشور توسط دولت و سایر بازوهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی با قدرت و هماهنگی بی‌سابقه‌ای پیش می‌رود و جنگ دیپلماتیک برخی از دولت‌های اروپایی علیه ایران ختم به آتش بس شده و از سوی دیگر، به لحاظ داخلی نیز روند ریزش قیمت ارز و طلا ادامه دارد.
بدیهی است که ایران نیز در مواجهه با ناامنی و تروریسم بیش از هر زمان دیگری آمادگی دارد و متعاقب برنامه‌های دشمن در راهبردی که پیش‌تر تحت عنوان «هزار خنجر» نامیده می‌شد، برنامه‌های پدافندی لازم علیه گروهک‌ها و عناصر تروریستی را اجرا خواهد کرد. اما بیش از همه، این رژیم صهیونیستی است که پاسخ شرارت‌ها را دریافت کرده، می‌کند و خواهد کرد.

 

بــــرش

مردم خواستار برخورد با مسببان شهادت پلیس ایذه‌ای شدند
پیکر شهید سرافراز «محمد قنبری» پیش از ظهر دیروز با حضور گسترده مردم شهرستان ایذه و در میان استقبال اقشار مختلف، مسئولان محلی و استانی تشییع شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم ضمن محکوم کردن زمینه‌های ترویج خشونت و تروریسم، خواستار برخورد با مسببان اصلی در حادثه به شهادت رسیدن این افسر پلیس شدند. تشییع‌کنندگان تأکید کردند که دستگاه‌های امنیتی و قضایی با اقدام قاطع، با مخلان نظم و امنیت کشور برخورد کنند.در آیین تشییع پیکر شهید محمد قنبری، معاون استاندار خوزستان، فرمانده انتظامی استان و دادستان مرکز خورستان نیز حضور داشتند.
پس از مراسم صبح دیروز در ایذه، با حضور قشر‌های مختلف مردم پیکر مطهر سرگرد محمد قنبری، شهید مدافع امنیت در شهرستان صیدون نیز تشییع شد. شرکت کنندگان با عزاداری و سوگواری، پیکر این شهید والامقام را تشییع و با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کردند.
پیکر پاک این شهید گرانقدر پس از تشییع در گلزار شهدای روستای چله سرخ شهرستان صیدون به خاک سپرده شد.
به گزارش ایرنا، سروان محمد قنبری، افسر فراجا در شهرستان ایذه پس از ۲۷ سال خدمت، طی یک حادثه تروریستی هدف حمله خودرویی فرد مهاجم قرار گرفت و به شهادت رسید.
شهید قنبری پدر پنج فرزند(چهار دختر و یک پسر) بود؛ بزرگ ترین فرزندش ۱۸ ساله و کوچک‌ترین فرزندش ۲ ساله بود.

جستجو
آرشیو تاریخی