صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

نمایندگان مردم صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت را تأیید کردند

علی‌آبادی، سکاندار جدید «صمت»

نمایندگان با رأیی قاطع اعتماد خود به عباس علی‌آبادی را برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند. رأی‌گیری که پس از قرائت نظر کمیسیون‌های مرتبط، استماع نظر نمایندگان مخالف و موافق و سپس تشریح برنامه‌ها از سوی وزیر پیشنهادی انجام شد با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع، ۲ رأی باطله از ۲۵۵ نماینده حاضر در مجلس به تأیید صلاحیت علی آبادی برای وزارت صمت انجامید.  به این ترتیب مدیر اجرایی که تا پیش از این با کارنامه موفقش از جمله در گروه صنعتی مپنا و نیز اجرای طرح‌های صنعتی بزرگ در حوزه‌های متنوع از نیرو و معدن تا نفت، گاز و پتروشیمی شناخته می‌شد وزارت صمت را به سمت افزایش تولید و صادرات و ساماندهی توزیع و قیمت‌گذاری هدایت خواهد کرد. در این جلسه که به جهت سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در بهارستان برگزار شد، ابتدا نظر کمیسیون‌های مرتبط قرائت شد، سپس نمایندگان مخالف و موافق به بیان دلایل خود پرداختند و در انتها و پیش از رأی‌گیری وزیر پیشنهادی برنامه‌ها و اصول خود را برای اداره وزارت صمت تشریح کرد.

تطبیق با اسناد بالادستی
کمیسیون صنایع و معادن در گزارش خود پیرامون صلاحیت وزیر معرفی شده از سوی دولت برای وزارت صمت با اعلام اینکه بر اساس استعلام انجام شده مدارک او در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مورد تأیید است، تأکید کرد: نتایج بررسی تطبیقی برنامه‌های ارائه شده ایشان برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت با استناد و اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۴۱ درصد موارد همسو است به علاوه نتیجه نشان می‌دهد ۹ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است. بر اساس گزارشی که روح‌الله عباس‌پور قرائت کرد کمیسیون صنایع براساس بررسی برنامه‌های علی‌آ‌بادی «اولویت دادن به توانمندی، تعهد و تخصص در واگذاری مسئولیت‌ها و به کارگیری مدیران جوان و تحول گرا»، «مبارزه جدی با فساد و رانت در تمامی سطوح وزارتخانه»، «فعال‌سازی واحدهای راکد صنعتی، معدنی و تولیدی»، «بومی‌سازی قطعات و استفاده و به کارگیری فناوری‌های نوین»، «بهبود ساختار تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید»، «چابک‌سازی و شفاف‌سازی شبکه‌های توزیع کالا» و «بهبود و ارتقای نظام قیمت‌گذاری کالاهای اولویت دار»،«مدیریت توسعه صادرات و کنترل واردات»را از جمله نقاط قوت در برنامه وزیر پیشنهادی برشمرد. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با قرائت گزارش این کمیسیون درباره برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به مواردی از همین دست برنامه‌های علی‌آبادی در راستای انجام مأموریت‌های وزارت صمت را در سطح مقبول ارزیابی و موافقت کمیسیون اقتصادی را با وزارت او اعلام کرد.

مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری
پس از قرائت گزارش کمیسیون‌ها نوبت به مخالفان رسید. سید غنی نظری، جلال محمودزاده، مهدی عسگری و جلیل رحیمی جهان آبادی نمایندگانی بودند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی نطق کردند. غنی‌نظری عضو کمیسیون اقتصادی در عین تصریح به اینکه علی‌آبادی در بخش خصوصی در زمره مدیران موفق بوده است، نقطه اتکای مخالفت خود را اعلام مخالفت وزیر پیشنهادی با قیمت‌گذاری دستوری قرار داد و گفت: نقطه مقابل قیمت‌گذاری دستوری، قیمت‌گذاری رهاشده است. عسگری دیگر نماینده مخالف هم حذف قیمت‌گذاری دستوری و حذف یارانه‌های پنهان در برنامه‌های علی‌آبادی را مصداق پیروی از اقتصاد سرمایه‌داری و نئولیبرالی دانست و گفت با چنین تفکری نمی‌توان وزارت صمت را اداره کرد.

دفاع از وزیر  پیشنهادی
محمدمهدی زاهدی، حبیب الله دهمرده و محمدرضاپور ابراهیمی هم نمایندگانی بودند که با اشاره به برنامه و توانمندی‌های علی‌آبادی، در دفاع از وزیر پیشنهادی برای وزارت صمت سخن گفتند.  زاهدی نماینده مردم کرمان و عضو کمیسیون آموزش سابقه علی‌آبادی در مدیریت ابر پروژه‌های سد سازی، تونل سازی، پل سازی، صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، ساخت لوکوموتیو و صنایع ریلی پیشرفته و شروع عملیات برای خودروهای برقی را از ویژگی‌های مدیریتی قابل دفاع او دانست و یادآور شد: مقامات عالی کشور در دورانی که ایشان مسئولیت مپنا را داشتند به صراحت از عملکرد وی تجلیل کردند و این سخن بسیار راهبردی و راهگشا برای ماست که پی ببریم با چه مدیر توانمندی مواجه هستیم. پورابراهیمی نماینده کرمان و راور هم با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی و مطابقت آنها با رویکردهای مطلوب کمیسیون، گفت: در حالی که فرصت استثنایی برای صادرات کشور فراهم شده است، زیرساخت‌های این جهش اقتصادی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی قید شده ولی نیاز به تکمیل دارد.

توسعه صادرات محور؛ اولویت برنامه وزارت صمت
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پیش از اخذ رأی نمایندگان در تشریح برنامه پیشنهادی خود گفت که برنامه‌اش با تمرکز و تأکید بر توسعه صادرات‌محور تدوین شده و شامل هشت استراتژی مهم است. وی «حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی»، «توسعه زیرساخت‌ها از طریق دیپلماسی سیاسی و اقتصادی»، «بازآفرینی و اصلاح حکمرانی با تمرکز بر تنظیم‌گری و نظارت ضمن کاهش تصدی‌گری دولت»، «ایجاد زنجیره ارزش و تغییر رویه خام فروشی با راه‌اندازی صنایع پایین دست»، «حمایت از نوآوری و فعالیت‌های نوآورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال» را از جمله این استراتژی‌ها اعلام کرد و با تأکید بر اینکه جهان بزودی بر انقلاب صنعتی پنجم متمرکز می‌شود که با محوریت هوش انسانی و تجهیزات روباتیک است، گفت: خودروهای آینده اکنون خودروهای روز شده‌اند و معتقدم از محل قوانین و مقررات وضع شده موجود می‌توان نیاز مالی این پروژه‌ها را تأمین کرد.
وی همچنین بر لزوم استفاده از ابزارهای تأمین مالی برای بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تأکید کرد .

جستجو
آرشیو تاریخی