صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفت - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

کودکان آسیب‌پذیرترین کاربران ترافیک هستند

مسئولیت کودکان در تصادفات با کیست؟

سرهنگ احسان مؤمنی
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ


کودکان به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند و اینکه به درستی قدرت تصمیم‌گیری ندارند و نمی‌توانند در شرایط خاص واکنش مناسب با آن لحظه را داشته باشند، جزو آسیب‌پذیر‌ترین قشر در تصادفات هستند.
تصادفات کودکان با توجه به شرایط مختلف هم متفاوت است و زمانی که به‌عنوان سرنشینان کوچک داخل خودرو هستند، مهم‌ترین وظیفه والدین برابر تبصره ماده 220 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی این است که  از سوار کردن کودکان و در آغوش گرفتن آنها در صندلی جلوی خودرو خودداری کرده چراکه این اقدام با توجه به این ماده قانونی ممنوع و بسیار خطر‌آفرین است. تأکید و اصرار پلیس مبنی بر عدم نشاندن و در آغوش کشیدن کودک در صندلی جلو برای این است که وقتی مادر، کودک خود را در آغوش می‌گیرد، هنگام وقوع تصادف سر کودک قبل از مادر با شیشه برخورد می‌کند و در واقع وزن مادر روی کودک افتاده و حجم آسیب‌دیدگی‌ها چند برابر خواهد شد. مادران با نشاندن کودک در صندلی جلو به استقبال خطر می‌روند و با این کار دقیقاً از کودک خود محافظت نمی‌‌کنند چراکه جایگاه بچه در صندلی مخصوص کودک  و عقب خودرو است. همچنین پدرانی را شاهد هستیم که هنگام رانندگی، کودکان خود را روی پاهای خود نشانده و مبادرت به رانندگی می‌کنند که بازهم هنگام وقوع تصادفات آسیب‌دیدگی‌ها را چند برابر می‌کند زیرا فرمان، داخل قفسه سینه بچه می‌‌رود  و وی را بشدت مصدوم می‌کند.
نباید به خاطر خوشحالی چند لحظه‌ای بچه‌ها آنها را روی صندلی جلو نشاند، چراکه این خوشحالی لحظه‌ای است و در صورت بروز حادثه به ناراحتی تبدیل خواهد شد.
 مورد دیگر اینکه وقتی بچه‌ها دست و سر خود را از خودرو آویزان می‌کنند نیز بسیار خطرناک است زیرا ممکن است سنگی از زیر خودرویی رها شده یا اشیایی پرتاب شود یا موتورهای عبوری با آنها برخورد کنند که این کار بسیار خطرآفرین و باعث ایجاد حوادث جبران‌ناپذیری خواهد شد.
بحث سانروف بسیار مهم است و نباید کودکان به دلیل جثه نحیف خود از آن بیرون بیایند به خاطر اینکه با کوچک‌ترین ترمز ناگهانی به جلو پرتاب شده یا حتی ممکن است از جلوی خودرو به زمین افتاده و ماشین از روی آنها رد شود. سانروف برای کودکان اصلاً یک تفریح نیست و والدین باید با مسئولیت بیشتری رفتار کرده و نباید به بچه‌ها اجازه دهند از سانروف استفاده کنند چراکه سطح اتکا ناپایدار است و با اولین ترمز اتفاقات ناگواری خواهد افتاد. موردی داشتیم که مادری راننده خودرو بود و هنگام حرکت بچه خود را ندانسته به دلیل عدم دید کافی زیر گرفت. نمی‌دانیم این مادر تا آخر عمر با چه عذاب وجدانی زندگی خواهد کرد اما نکته اینجا است هر زمانی که می‌خواهید در پارکینگ‌ها سوار خودرو شوید، یادتان باشد دور خودرو را بازرسی و بازدید کنید، قد بچه‌ها کوتاه است و احتمال دارد هنگام بازی کردن پنهان شده باشند و ما آنها را نبینیم و شما هم تسلط کافی بر اطراف خودرو ندارید و نمی‌دانید آیا بچه‌ای آنجا هست یا خیر. این مادر هم متأسفانه فکر کرده است بچه‌ای در کار نیست ولی کودک وی در پشت خودرو قرار گرفته و در پارکینگ این اتفاق ناگوار افتاده است.
حتماً به خاطر داشته باشید محل‌هایی که احتمال حضور بچه‌ها وجود دارد، خصوصاً در پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی به دلیل کوتاهی قد بچه‌ها و عدم تسلط کافی راننده به پیرامون خود، حتماً قبل از سوار شدن اطراف ماشین را بازدید کرده و پس از حصول اطمینان از نبودن بچه‌ها اقدام به حرکت کنید یا می‌توانید با زدن چند بوق این کار را انجام دهید تا اگر بچه‌ای اطراف ماشین بود هوشیار شود تا دیگرشاهد این اتفاقات دردناک نباشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی