صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شش - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

افزایش 31 درصدی ارزش معاملات سهام

با وجود کاهش شدید قیمت‌ها، ارزندگی بازار سهام حفظ شد

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

 
شاخص کل بورس در سومین روز معاملاتی هفته، سومین گام نزولی خود را برزمین گذاشت و به محدوده 2.14 میلیون واحد رسید.
اگرچه این روند از نظر برخی کارشناسان از ریزش شدید نرخ ارز و قیمت محصولات فلزی، شیمیایی و معدنی در بورس کالای ایران تأثیر می‌پذیرد؛ اما نگاهی به شاخص‌های بنیادی بازار سهام نشان می‌دهد، باوجود ریزش شدید قیمت‌ها در بازارهای کالایی و کاهش شدید تورم انتظاری در ماه‌های خرداد و تیر، ارزندگی بسیاری از سهام بزرگ بازار همچنان حفظ شده است.
از طرفی کاهش نرخ ارز منجر به کاهش بهای تمام شده تولیدات نیز می‌شود و با وجود کاهش قیمت محصولات، می‌توان انتظار داشت که روند سود‌سازی شرکت‌های تولیدی و خدماتی حفظ شود.
همچنین با نگاهی به گزارش عملکرد شرکت‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه سال‌جاری مشخص می‌شود که حجم فروش داخلی و صادراتی شرکت‌ها افزایش یافته و این موضوع نیز می‌تواند کاهش قیمت محصولات را پوشش دهد و سود‌سازی شرکت‌ها را تضمین کند.
 ارزش معاملات افزایش یافت
در جریان معاملات روز دوشنبه، فشار تقاضا از طرف سهامداران حقوقی و برخی سهامداران حقیقی درصدی افزایش یافت و این طیف از فعالین بازار به طور خالص یک هزار و 200 میلیارد تومان از سهام خرد بازار را خریداری کردند.
این روند باعث شد تا ارزش معاملات با افزایش 31 درصدی روبه رو شود و به محدوده 10 هزار میلیارد تومان برسد.
با این حال روند نزولی قیمت‌ها در اکثر نمادهای بازار مشاهده می‌شد و درمقابل 623 نماد قرمز پوش تنها 118 نماد سبز پوش در بازار وجود داشت.
قرمز پوشی اکثریت نمادهای موجود در بازار باعث شد تا شاخص کل بورس 62 هزار و 799 واحد کاهش یابد و در عدد 2 میلیون و 145 هزار واحد بایستد.
شاخص کل فرابورس نیز 512 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده 27 هزار و 500 واحد رسید.
آیا بازار با وجود کاهش قیمت کالاها، همچنان ارزنده است؟
بررسی روند قیمت محصولات عرضه شده در تالارهای شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، صنعتی و معدنی بورس کالا نشان می‌دهد قیمت اکثر کالاهای عرضه شده به نسبت معاملات اردیبهشت ماه کاهش یافته است.
این موضوع در هفته جاری و درپی سقوط انواع نرخ ارز، شدت گرفت و در معاملات روز یکشنبه و دوشنبه قیمت انواع کالاهای عرضه شده در بورس کالا کاهش قابل توجهی را به ثبت رساند و روند نزولی قیمت کالاها بخصوص در بخش محصولات پتروشیمی و سیمان مشهود بود.
از این رو برخی از کارشناسان با استناد به کاهش شدید قیمت محصولات در بورس کالا، جهت حرکت سهام در بازار را نزولی دانستند.
این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان با استناد به افزایش حجم فروش صادراتی و داخلی در دوماهه ابتدایی سال‌جاری و کاهش نرخ بهای تمام شده تولیدات اظهار می‌دارند که کاهش تورم قیمت محصولات، برسود‌سازی شرکت‌ها اثر‌گذار نخواهد بود و این کاهش قیمت از طریق افزایش حجم فروش داخلی و صادراتی پوشش داده می‌شود.
کاهش هزینه‌های تولید نیز می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های تولیدی را حفظ کند و انتظار می‌رود این شرکت‌ها از این بابت با ریسک چندانی روبه‌رو نباشند.
به گفته کارشناسان، کاهش قیمت سهام طی روزهای گذشته باعث شده تا ارزندگی شاخص‌های بنیادی بازار افزایش یابد.
درحال حاضر نسبت قیمت به درآمد (P/E) کل بازار سهام به محدوده عدد 9 رسیده که یک محدوده ارزنده به حساب می‌آید.
این درحالی است که نسبت قیمت به درآمد در گروه‌های بزرگ معاملاتی مانند فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های تولید کننده کود و ترکیبات نیتروژن و بانک‌ها و مؤسسات مالی در محدوده عدد 5 قرار گرفته است.
بازگشایی راه‌های مبادله تجاری و کاهش هزینه صادرات از طریق گسترش همکاری‌های ایران و کشورهای مقصد صادراتی از دیگر مواردی است که به عقیده کارشناسان بنیاد بازار سهام را تقویت خواهد کرد و رشد سود‌سازی آن را به دنبال خواهد داشت.
کاهش قابل توجه شاخص بهای تولیدکننده
به گزارش فارس، قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس کالا طی ماه‌های گذشته بین 5 تا 56 درصد کاهش یافته است.
براساس این گزارش، با شروع روند نزولی قیمت دلار، قیمت انواع محصولات عرضه شده در بورس کالای ایران نیز روند نزولی گرفت و اغلب نهاده‌های مورد استفاده در تولید محصولات نهایی نسبت به ابتدای اردیبهشت ماه و ابتدای خردادماه ارزان‌تر شد.
این روند تأثیر بسیاربالایی بر کنترل شاخص بهای تولید کننده خواهد داشت و می‌تواند در آینده منجر به روند کاهشی تورم مصرف کننده شود.
بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد، قیمت انواع محصولات شیمیایی بین 5 تا 25 درصد کاهش یافته است.
همچنین کاهش قیمت محصولات پلیمری نیز از 7 تا 56 درصد نوسان داشته است.
انتظار می‌رود با توجه به ریزش نرخ ارز در معاملات روز یکشنبه و ورود دلارغیر‌رسمی به محدوده 46 هزارتومان، روند کاهشی نرخ نهاده‌های تولیدی با شدت بیشتری ادامه یابد و این موضوع می‌تواند منجر به کاهش نرخ رشد تورم در ماه‌های خرداد و تیر شود.
تداوم این روند می‌تواند نرخ تورم را تا پایان سال به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی