صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همزمان با بیست و سومین شنبه اعتراضی صورت گرفت

تظاهرات فلسطینیان علیه خشونت سیستماتیک تل آویو

حسین فاطمی/  اگر چه موتور محرکه اعتراضات هر هفته شهرک‌نشینان علیه بنیامین نتانیاهو به تلاش او و کابینه افراطی‌اش در کودتای قضایی بازمی‌گردد، اما در این مدت که 23 هفته از اعتراضات می‌گذرد، مجموعه‌ای از چالش‌های دیگر همانند بحران اقتصادی و معیشتی ناشی از سقوط ارزش شِکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) و نیز بحران‌های امنیتی و اجتماعی، عملکرد کابینه افراطی نتانیاهو را زیر سؤال برده است. با این حال این تمام چالش سازی‌های دولت افراطی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی نیست. خبرها حاکی است، اوج‌گیری خشونت‌ها در قبال فلسطینیان هم خود به عامل دیگری برای شکل‌گیری اعتراضات بدل شده است.
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، از آنجا که با روی کار آمدن چهره‌هایی چون بن گویر و اسموتریج، خشونت‌ها علیه مردم فلسطین تشدید شده است، به‌تازگی شاهد بالا گرفتن اعتراض‌های فلسطینیان نسبت به این مسأله هستیم تا جایی که فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی طی روزهای گذشته در واکنش به تداوم موج خشونت‌ها تجمعات اعتراضی برگزار کردند. اعتراض‌ها پس از آن شکل گرفت که اعلام شد، از آغاز سال‌جاری میلادی (۲۰۲۳) تاکنون، ۹۶ عرب فلسطینی در جریان خشونت‌ها و تیراندازی در فلسطین اشغالی کشته شدند. به گزارش تارنمای عرب ۴۸، اخیراً نیز در جریان دو تیراندازی در «قلنسوه» و «جلجولیه» در فلسطین اشغالی دو فلسطینی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. بر اساس این گزارش، با کشته شدن این دو فلسطینی، شمار قربانیان خشونت‌ها و تیراندازی در فلسطین اشغالی از آغاز سال‌جاری میلادی به ۹۶ نفر رسید. پنجشنبه گذشته نیز در پی مشاجره در شهرک یافه واقع در شهر ناصره در شمال فلسطین اشغالی پنج نفر به ضرب گلوله کشته شده بودند. فلسطینیان تاکنون بارها با برگزاری تظاهرات به وجود ناامنی در شهرهای عرب‌نشین فلسطین اشغالی اعتراض کردند. باندها و گروه‌های تبهکار معمولاً عامل ایجاد ناامنی در این شهرها هستند و به گفته معترضان، پلیس صهیونیستی با این افراد برخورد نمی‌کند.
بیست و سومین شنبه اعتراضی
شامگاه شنبه این هفته برای بیست و سومین هفته متوالی شهرهای بزرگ سرزمین‌های اشغالی شاهد برپایی تظاهرات علیه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. به گزارش منابع عبری زبان، ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان شنبه شب در خیابان کابلان در تل آویو تظاهرات ضددولتی برگزار کردند. تظاهرات کنندگان تهدید کردند که در صورت اجرای طرح اصلاحات قضایی، پاسخی سخت خواهند داد. صدها نفر نیز در قیساریه مقابل هتل محل اقامت نتانیاهو و یاریو لوین، وزیر دادگستری دست به تظاهرات زدند. منابع عبری زبان همچنین از تظاهرات هزاران نفر در شهر بئر السبع علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو خبر دادند. ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در این تظاهرات حاضر بود.
تظاهرات روز شنبه در فلسطین اشغالی در شرایطی انجام شده که کابینه نتانیاهو و اپوزیسیون با میانجیگری اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای سازش درباره طرح اصلاح ساختار قضایی هستند، اما هنوز نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامده است. پیشتر «آرنون اوشیری» یک صهیونیست ۶۶ ساله در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره چرایی ادامه اعتراضات علیه نتانیاهو این‌طور توضیح داده بود «مهم است که احتمال تبدیل شدن اسرائیل به دیکتاتوری از بین برود. این دولت فاسد پر از آدم‌های قانون شکن است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی